simolo Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Hei der! Har er Dell XPS 15 (9550 serien) som jeg nå har hatt i ca. 6-7 måneder. Problemet er maskinen nekter å slå seg av innimellom. Jeg oppdager gjerne dette ved at batteriet er tomt dagen etter eller at den ligger i sekken å kjører for fult. Det som skjer er at jeg lukker lokket og maskinen går inn i sleep. Så kan den etter noen timer plutselig starte opp og slår seg da ikke av. Den står å kjører helt til batteriet går tomt. Dersom jeg da prøver å slå av maskinen via Start menyen så slår den seg av (viftene stopper, på-lyset går av). Det går så 3 sekunder så starter den opp igjen. Dersom jeg trykker på "ON" knappen når den er påslått for å få den i sleep, så går den inn i sleep, og starter opp igjen 3 sekunder seinere. Den eneste metoden for å faktisk få skrudd av maskinen er å holde inn ON/OFF knappen i 7-10 sekunder når den er påslått. Da fungerer alt som normalt igjen, noen ganger i noen timer, andre ganger i over en måned før problemet inntreffer. Har brukt MYE tid på å feilsøke dette på ulike forum. Dette er ikke et ukjent problem for XPS modellene (både 13 og 15) og noen brukere melder om suksess ved å disable hibernation (dvalemodus). Det misstenkes at dette løser problemet fordi det kan virke som at noe går galt idet maskinen går ifra sleep, og 3 timer seinere starter opp for å gå over i hibernation. Det misstenkes hos andre brukere at feilen ligger et sted i BIOS, da brukere har samme problemet på samme maskin, men med Ubuntu installert. Så det ser ut til at OS'et ikke har skylden. Dette har jeg prøvd: Prøvd ut alle strøminnstillinger Oppdatert til siste BIOS versjon Alle drivere er installert Sjekket at Wake on LAN er deaktivert Disablet sånn at Windows 10 skal få lov å starte opp for å installere oppdateringer Sjekket ulike registerfiler Er det noen som har erfaringer med hva dette kan være? Alle tips er gode tips Anser meg som datakyndig så bare kjør på med mulige instruksjoner og forslag! Legger med link til de største trådpostene angående dette problemet: https://www.reddit.com/r/Dell/comments/3v6tvp/dell_xps_15_randomly_wakes_up_when_lid_closed/ https://www.reddit.com/r/Dell/comments/461lui/dell_xps_15_randomly_wakes_up_from_sleep/ http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3518/t/19992618 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Disablet sånn at Windows 10 skal få lov å starte opp for å installere oppdateringer Kan du beskrive i detalj hva du har gjort på dette området? For min første tanke etter å ha lest posten din er at dette er et klassisk Windows 10 problem. Lenke til kommentar
simolo Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Legger ved skjermdump av feilmeldingen i Event Viewer av hva maskinen melder ifra om når den starter opp igjen: Lenke til kommentar
simolo Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Disablet sånn at Windows 10 skal få lov å starte opp for å installere oppdateringer Kan du beskrive i detalj hva du har gjort på dette området? For min første tanke etter å ha lest posten din er at dette er et klassisk Windows 10 problem. Selvfølgelig Her er linken jeg fulgte: http://merabheja.com/prevent-windows-10-rebooting-in-sleep-mode-to-install-update/ Metode 1 er ikke mulig å gjøre på min utgave av Windows 10 Pro (muligens regionsforskjeller) men alternativet i steg 4 er ikke tilstede "Notify to schedule restart". Metode 2 har jeg kjørt igjennom tidligere, uten at dette har hjulpet. Lenke til kommentar
simolo Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Gikk igjennom Metode 2 nå, å så at checkboksen var plutselig valgt igjen, så jeg unchecked og prøvde å slå av maskinen. Dette hjalp ikke da den bare slo seg på igjen. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Har du fjernet bloatware som følger med alle nye pcer? Kanskje Dell har noe egen programvare rundt strømsparing, oppdateringer eller lignende som skaper trøbbel. Problemet ligger i Windows eller i noe programvare som garantert kan fjernes fra pcen. Lenke til kommentar
simolo Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Har du fjernet bloatware som følger med alle nye pcer? Kanskje Dell har noe egen programvare rundt strømsparing, oppdateringer eller lignende som skaper trøbbel. Problemet ligger i Windows eller i noe programvare som garantert kan fjernes fra pcen. Ja, gjorde en komplett reinstallasjon da jeg kjøpe maskinen. Har lite av Dell sine programmer, og alt av bloatware er fjernet. Lenke til kommentar
simolo Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Prøvde nå å deaktivere nettverkskortet, virtuelle nettverkskort, Bluetooth modulen og det eksterne skjermkortet. Maskinen bare starter på nytt når jeg velger sleep, eventuelt avslutt. Prøvde også å starte maskinen opp i sikkerhetsmodus, dette hjalp heller ikke.Vet at problemet kan løses midlertidig dersom holder inne AV-knappen i lengre tid, men problemer vender alltid tilbake med varierende mellomrom. Endret 25. januar 2017 av simolo Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Grunnen til at den restarter når du forsøker å slå den av, er av avsluttingsprosessen krasjer, og dermed restarter. Årsaken til dette kan være mye rart, men drivere er en vanlig årsak. Du sa du gjorde en komplett reinstall av Windows da du fikk den. Mener du da ren Windows, eller via recovery-partisjonen? Hvis det var en ren Windows-installasjon, installerte du da alle drivere som hører til? Lenke til kommentar
simolo Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Grunnen til at den restarter når du forsøker å slå den av, er av avsluttingsprosessen krasjer, og dermed restarter. Årsaken til dette kan være mye rart, men drivere er en vanlig årsak. Du sa du gjorde en komplett reinstall av Windows da du fikk den. Mener du da ren Windows, eller via recovery-partisjonen? Hvis det var en ren Windows-installasjon, installerte du da alle drivere som hører til? Det kan jo være tilfelle, avslutningsprosessen ser ut til å gå som normalt, men er jo ikke sikkert at dette er noe man kan observere dersom den feiler? Gjorde en komplett reinstallasjon med en ISO fil fra plate/USB. Benyttet ikke recovery-partisjonen. Angående drivere så sjekker jeg noen ganger manuelt, og ellers bruker Dell Updater. Har ingen indikasjon på Enhetsbehandling på at noe mangler drivere. Men kan gå igjennom Dell sine nettsider igjen å prøve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå