Gå til innhold

Ditt ansvar ovenfor andre sin uaktsomhet i trafikken


Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Da kan du isåfall redde mange liv ved å helle sukker i bensintanken på bilene utenfor den lokale bingoen også.

Hvordan skal liksom det redde liv?

 

Sikkert fordi det er stort sett gamlinger som ikke skulle hatt førerkort

 

Ok, hvordan skal det liksom redde liv å helle sukker på bensintanken til gamlinger som ikke skulle hatt førerkort?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Denne tråden er splittet ut fra Trafikalsk klagemur, og dreier seg om vold og aktiv innvirkning på andre trafikkanter, basert på posten som begynner under her.

 

Føler du ikke har utøvd bra nok moderering. Foreslår du flytter tråden til helse-forumet og kaller den "Jeg sliter med å beherske meg i trafikken. Hvordan kan jeg få hjelp med å beherske sinnet mitt og mine voldelige tendenser?"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ok, hvordan skal det liksom redde liv å helle sukker på bensintaken til gamlinger som ikke skulle hatt førerkort?

 

Si det. Hvordan skal ruteknusing redde liv?

 

Ruteknusing har faktisk et visst potensiale til å redde liv, det har ikke sukker på tanken.

Hint: Sukker løses ikke opp i bensin og det er bare en myte at sukker på tanken medfører problemer.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er flisespikking. Jeg tror ikke du fikk med deg humoristiske konteksten. Det var snakk om å "potensielt redde liv" ved å knuse ruter slik at farlige sjåfører ikke kunne kjøre videre, der jeg påstår at dette er statistisk ubetydelig i forhold til hvor destruktivt det er. Etterpå så foreslo jeg ironisk at vi kunne sabotere bilene til pensjonister, siden de utgjør en fare i trafikken, og å sabotere bilen demmes for noen uker kan redde liv.

 

Jeg har forøvrig sett den episoden av Mythbusters jeg også, men "sukker i bensintanken" hadde god klang.

Lenke til kommentar

Hvis en person kjører fra parkeringsplassen med 20 x 20 cm skrapet rute, og man er vitne til det - men ikke griper inn; kan man bli dømt for medvirking til uaktsom drap hvis personen kjører ned en fotgjenger  i første lyskryss med ytterste konsekvens som resultat?

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Google fortalte meg bl.a. at "noen" (som ikke er identifisert annet enn med kandidatnummer...) har skrevet en hel avhandling om emnet:

 

"En kan ikke i sin alminnelighet ha noen begrunnet forventning om at ulykker skal forhindres ved en utenforstående sin inngripen."

 

Side 16: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36366/178669.pdf?sequence=2

 

Konklusjonen etter mitt syn blir da at man i et slikt tilfelle ikke vil kunne dømmes for medvirkning til uaktsomt drap, men i høyden (og også det er nok lite sannsynlig) etter (den gamle) straffelovens §387:

Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som undlader, uagtet det var ham muligt uden særlig Fare eller Opofrelse for ham selv eller andre (...) paa anden Maade efter Evne at afverge (...) lignende Ulykke, der medfører Fare for Menneskeliv. Saafremt paa Grund af Forseelsen nogen omkommer, kan Fængsel indtil 6 Maaneder anvendes.

(har ikke sjekket hvordan tilsvarende bestemmelse i den nye straffeloven lyder.)

Lenke til kommentar

Det skjedde så fort. Gikk vel 30 sekunder fra jeg så flaska på gulvet i bilen min til frontruta hans var knust. Lenge siden jeg har vært så forbanna. Løp bort til bilen og dro avgårde så fort det gikk opp for meg hva som hadde skjedd.

 

Det er tydelig at du trenger et kurs i anger managenent.  Lurer på hvordan du oppfører deg påvirket av alkohol og/eller andre rusmidler.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...