Gå til innhold

[Løst] Manglende nett på enheter tilkoblet AP når Altibox hjemmesentral fjernes

Anbefalte innlegg

I sammenheng med at jeg har kuttet ut IPTV fra Altibox, har jeg nå noen RJ45 porter i diverse rom som jeg tenkte skulle brukes.

Ettersom jeg primært kjører trådløst (med PC som unntak) er rekkevidde og stabilitet prioritet. Valgte derfor å kvitte meg med Altibox hjemmesentral for å erstatte denne med en Asus RT-AC66U som jeg til nå hadde brukt som router (ref. tidligere diskusjoner)

Planen er at denne fremdeles skulle stå for routing (uten wifi, stående i teknisk skap) men at jeg skulle supplere med en Netgear Nighthawk X6 R8000 som skulle stå for det trådløse (AP-modus).

post-61401-0-99870200-1485369791_thumb.png

Etter wifi er slått av på AC66U'en og R8000'en er satt i AP-modus, kommer jeg kun på nett på den kablede PC'en. IP'en som mottas her stammer direkte fra Lyse (92.XXX.XX.X) og ikke fra DHCP-pool'en fra routeren.

Når R8000'en står i AP modus, ser AC66U'en både den og de trådløse enhetene i network map. Problemet er at jeg hverken har nettilkobling eller tilgang til PC'en på noen av de tilkoblede trådløse enhetene.

Er det jeg som har gjort en kjapp feil eller vil ikke oppsette fungere i praksis?

EDIT: Leser litt på andre som har gjort lignende ting og lurer på om den ene tilmålte DHCP IP-adressen har gått til PC'en og det er dette som gjør at enhetene nedstrøms R8000 AP'en ikke får tilkobling

post-61401-0-99870200-1485369791_thumb.png

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har satt fast IP på R8000 ikke sant? Og satt gateway på den lik IP-adressen på AC66U?

Du har kablet fra LAN-port på AC66U til LAN-port på R8000? Ikke til WAN.

Hva skjer hvis du setter statisk IP på PCen? Har den fortsatt nett da?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Tok en full frakobiling og endret rekkefølgen til tilkobling mot AC66U'en.

Det viser seg at om jeg koblet til PC'en før AP'en fikk jeg DHCP IP-en til PC'en. Om AP'en ble koblet på først, fungerte alt hunky dory.

Eksperimenterte litt når jeg først fikk det til. AP-modusen til R8000 er ikke avhengig av forhåndssatt fast IP og finner gateway selv. Har likevel nå satt opp R8000 med fast IP.

Fant og ut av LAN -> WAN fungerte like bra som LAN -> LAN når AP-modus var aktivert. Står derfor på LAN -> WAN til eventuelle problemer måtte dukke opp.

Satser på at det blir like stabilt som det har vært de siste timene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...