Gå til innhold

Drømmepc skal bygges, trenger råd!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ville også bygge drømmepcen for en liten stund siden. Havna på rundt 35k for innmaten + kabinettet. Jeg gikk for en rask klokkbar prossesor, raskeste ram brikkene og 2 x 980TI grafikkort. Ca fire måneder senere kjøpte en kamerat av meg en pc i deler med det nye 1080 grafikkortet til rundt 17k som presterer ca like bra, kanskje litt bedere i noen tilfeller.. Jeg kjøpte katta i sekken for å si det mildt. Så tenk nøye over dette, det er midt råd.

Pcen min funker fint, men sykt irriterende og betale nesten dobbelt så mye som han kameraten min gjorde..

Til spill er det ytelsemessig bortkastet å bruke penger på ram, hovedkort, psu og så videre. Det er litt som å kjøpe dyre kabler til et musikkanlegg, det ser fint ut men reduserer egentlig ytelsen til anlegget.

Veldig mange oppsett jeg ser bygges her kunne vært nesten halvvert i pris uten ytelsetap. I enkelte tilfeller er oppsettene tregere enn alternativ til halve prisen.

Jeg kjenner til noen som kjøper datamaskiner helt etter fargen, de skal ha en rosa datamaskin og bryr seg ikke om noe annet. Folk bruker pengene sine som de selv ønsker men flere gir tydelig uttrykk for at de ønsker mest mulig ytelse og det kommer gjerne veldig mange dårlige råd fra brukere her inne :)

SLI vil jeg generelt ikke anbefale, du går fra et stabilt system med 1 gpu til et mer eksperimentelt oppsett med doble gpuer som krever støtte av spille i drivere og gjerne må konfigureres for å virke optimalt og så videre.

Til prisen burde det være bare fordeler med det men det har ulemper også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror særlig CPU vil både intel\AMD å få særlig vanskeligheter å få bedre cpu med mindre de går for noe helt annet i 2020.

Skjermkort er vel mere usikkert.

Beste er vel kanskje og heller kjøpe noe man virkelig trenger, ikke kjøpe en pc som skal være fremtidrettet om 5 år.

Da en del på forumet gjør det kun for å ha det beste. Særlig de taper mye penger.

Lenke til kommentar

Beste er vel kanskje og heller kjøpe noe man virkelig trenger, ikke kjøpe en pc som skal være fremtidrettet om 5 år.

Da en del på forumet gjør det kun for å ha det beste. Særlig de taper mye penger.

Det er nok et mer fornuftig råd ja. Men nå skulle trådstarter ha en drømme PC da, og da kjøper han ikke en i3 CPU eller et GTX 1060 kort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hoy!

Da er det gått en stund og både Ryzen og 1080ti er ute. (Woop woop!)

Jeg har brukt tiden til å lese litt mer og har bestemt meg litt mer om hva jeg ønsker av buildet.

Målet er å kunne kjøre spill som CSGO etc. plettfritt i 144hz 1440p, og ellers singleplayerspill som The Witcher og Fallout 4 med best mulig grafikk i 1440p (helst UW) 60fps minimum (144Hz?). Ser 1080ti skal klare 4k 60fps i noen spill, men tenker at det er å håpe på litt for mye å satse 4k i denne omgang. Worst case skaffer jeg en 4k skjerm i etterkant.

Jeg kommer til å gå for 1080ti ettersom jeg ikke gidder å vente på AMD.

Ang. CPU er det litt mer usikkert. Det står mellom å gå for en 7700K med OC eller satse på en R7 1700 OC. Argumentene er at 7700K klarer seg best på alle benchmarks i spill etc. men da er det kun spillet som kjører. Når det gjelder multitasking så virker det som om Ryzen gruser motstanderen. Jeg driver ofte med flere ting samtidig når jeg spiller (som å kjøre en game-server, streame ++) Og lurer på om det vil være nok til å lene seg mer mot en 1700. Det ser ut som om R7 prosessorene har litt problemer med å levere det de lover, men satser på at det er ting som vil bli fikset med bios og andre software/driver oppdateringer.

Jeg vil gå for en 1700 over en 1800 grunnet at det ser ut som om begge har samme max clock, som i mine øyne vil si at de basically er samme prosessoren med pris som eneste store forskjell. En annen ting er at de nok bruker de beste brikkene sine på 1800 og bruker de mindre stabile på seriene under. Men med tanke på penger spart er det vel verdt sjansen for å få en litt dårligere chip.

Holder meg til min Asus 1440p 144Hz skjerm og kjøper heller et par greie 1080p skjermer i tillegg mens jeg venter på at UW skjermene dropper litt i pris.

Da jeg så på M.2 disker ble jeg fortalt at Pci diskene skal være de beste av de beste, men når jeg sjekket dem ut så jeg at "vanlige" M.2 disker til halv pris og samme lagringskapasitet kjører med en del kjappere lese/skrivehastighet. Er det noen andre verdier jeg ikkje kjenner til for å avgjøre hvor bra en slik disk er? Stabilitet er jo selvsagt en ting, men det er vel neppe noe problem med disse diskene ser jeg for meg. Et annet, litt bekymringsverdig punkt er at jeg har sett at et par serier M.2 disker sliter med stor varmeutvikling. Er dette et reelt problem dere kjenner til eller er det kun enkeltfolk som har vært uheldige?

Sitter og vurderer vannkjøling. Er fullt klar over at det ikke lønner seg med tanke på pris over temp i forhold til god gammeldags luftkjøling, men det ser ut som et veldig kjekt prosjekt. Hva er baksidene med et WC build? Du har det at det er relativt dyrt, bytte av væske et par ganger i året, faren for lekkasje, clogging av rør og radiatorer og en liten fare for alger etc. i loopen. Om Jeg skulle gått for wc hadde det kun vært en enkelt loop med gpu og cpu. Eventuelt får det bli et annet prosjekt med et annet budsjett.

Hva kabinett angår, titter jeg nå litt på Enthoo Evolv ATX.

Det er mange som kommenterer at det ikke er vits med det nyeste siden det snart faller av tronen etc. Jeg er ikke opptatt av å ha det nyeste og beste så lenge det gjør jobben som blir krevd. Per dags dato vil dette si at en del av det blir det nyeste og beste, men det  er en investering som er verdt å ta i mine øyne og jeg vil ikke angre om det dropper i pris med 50% etter et halvt år. En tjener ingenting på å angre på at en skulle ha ventet et halvt år med å gjøre noe. Om en stadig venter på ting blir ingenting gjort!

Tanker? Dumme beslutninger? Er ikke redd for å høre om jeg gjør noe feil. Er jo tross alt her for å få hjelp.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hoy!

Da jeg så på M.2 disker ble jeg fortalt at Pci diskene skal være de beste av de beste, men når jeg sjekket dem ut så jeg at "vanlige" M.2 disker til halv pris og samme lagringskapasitet kjører med en del kjappere lese/skrivehastighet. Er det noen andre verdier jeg ikkje kjenner til for å avgjøre hvor bra en slik disk er? Stabilitet er jo selvsagt en ting, men det er vel neppe noe problem med disse diskene ser jeg for meg. Et annet, litt bekymringsverdig punkt er at jeg har sett at et par serier M.2 disker sliter med stor varmeutvikling. Er dette et reelt problem dere kjenner til eller er det kun enkeltfolk som har vært uheldige?

Dette er ikkje et reelt problem. Har nå m.2 ssder i 3 forskjellige pc'er, og ikkje sett eller merket noe til det. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder multitasking så virker det som om Ryzen gruser motstanderen. Jeg driver ofte med flere ting samtidig når jeg spiller (som å kjøre en game-server, streame ++) 

For deg vil en Ryzen 1700 med OC til 3.8 - 4.0 Ghz være en bra investering. En Noctua D15S skal være nok, men du kan jo vurdere en Corsair H110i GT da. Sørg også for raske RAM brikker da Ryzen tar nytte av det, men det trengst noen BIOS oppdateringer før ting er ordentlig på plass her. Kit med 8GB x 2 eller 16GB x 2 er det beste.

GTX 1080TI er ikke dumt. Bare vent på 3. parts korta. Founders Edition kjøleren bråker. Sendte akkurat mitt FE i retur pga støy.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...