Gå til innhold

Drømmepc skal bygges, trenger råd!

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg har bestemt meg for å gå all out med en ny pc ettersom den gamle pcen er blitt ganske utdatert er ikke interessert i å oppgradere den. Problemet mitt er at det er en stund siden jeg har drevet med pcbygging og at jeg derfor ikke har fulgt så mye med på markedet og glemt en del om hva som går bra sammen etc.

Jeg ser for meg en budsjetts-topp på ca. 50k +/- inkludert skjermer.

Ting jeg tenker på:

- SSD-er i raid for systemdisk;er det vedt det mtp. tjent hastighet?

- Er det vits å gå for SSD som hovedlagringsenhet? Snakker det merkbart kjappere sammen med systemdisker i forhold til god gammeldags snurredisk?

- 1080 SLI, Titan X Pascal eller vente på 1080t. Lener meg mot 1080 SLI, men nøler litt mtp. støtte av SLI i nyere titler. Tenker også en del på varmeutvikling fra et SLI oppsett.

- Skjermoppsett: Det jeg ser for meg er et oppsett laget for Eye-finity med en ultra-wide skjerm i overkant. Tviler på at det finnes noe som klarer å drive 3x 144hz 1440p skjermer, så er det verdt å kjøpe 3 stykker, eller burde jeg gå for en sånn til hovedskjerm og gå for noe litt mer håndterbart som sideskjermer. Hvordan vil dette fungere opp mot G-sync? Ultra-wide skjermen drives evt. av en annen pc. (Tanken var uanset tå kjøre den virtuelt og ha sett med tastatur/mus cause reasons/preferanse)

- Ble foreslått å sjekke ut serverware til hovedkort/prosessor for bedre stabilitet over pris er det verdt det, og holder det tritt med annen consumerware ytelsesmessig?

Jeg er klar over at det bes om mye he. Driver å sjekker ut så mye jeg kan når jeg får tid, men er litt dårlig me det ettersom jeg, for tiden, er på jobb nærmest til alle døgnets tider, så god hjelp her hadde vært meget satt pris på!

Målet er å ha klar pcen til sommerstider, så eventuelle kommende lanseringer vurderes. som f.eks 1080ti.

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD-er i raid for systemdisk;er det vedt det mtp. tjent hastighet?

Skal du ha det råeste som er, gå for et hovedkort med 2 x M.2 porter og kjøp inn 2 x M.2 SSD disker og sett dem i RAID. Teoretisk ytelse kan da komme opp i over 1500 MB/s, ca 3 ganger raskere enn de fleste vanlige SSD disker.

Men faktisk opplevd ytelse er noe annet. Det er grenser på hvor fort Windows laster for å si det slik.

Men når du først skal blåse såpass på en pc, hvorfor ikke gå for det råeste der ute akkurat nå.

Det gjorde jeg i alle fall for en del år tilbake da jeg hadde mulighet til å bygge drømme pcen.

Lenke til kommentar

SSD-er i raid for systemdisk;er det vedt det mtp. tjent hastighet?

Skal du ha det råeste som er, gå for et hovedkort med 2 x M.2 porter og kjøp inn 2 x M.2 SSD disker og sett dem i RAID. Teoretisk ytelse kan da komme opp i over 1500 MB/s, ca 3 ganger raskere enn de fleste vanlige SSD disker.

Men faktisk opplevd ytelse er noe annet. Det er grenser på hvor fort Windows laster for å si det slik.

Men når du først skal blåse såpass på en pc, hvorfor ikke gå for det råeste der ute akkurat nå.

Det gjorde jeg i alle fall for en del år tilbake da jeg hadde mulighet til å bygge drømme pcen.

Jeg får over 7GB/s med 2xsm961nvme 1TB ssder i raid-0. Spiser dog litt av budsjettet :p

Lenke til kommentar

Forslag:

Kun gaming

7700k

2x gtx 1080/

1000w psu

2x Samsung 960pro 1TB/sm961 1TB

2x 4TB  eller større hdd i raid-1 for backup

--------------

Alt mulig rendering/gaming/folding

6900k

2x1080 /2x TitanX pascal (kommer ann på skjerm du skal ha i forhold til budsjettet)

1000w psu

2x Samsung 960pro 1TB/sm961 1TB. 1 stk til OS og en til spill/programmer etc... Raide disse er ikkje nødvendig med 3.5GB/s lesehastighet for 1 stk.

2x 4TB  eller større hdd i raid-1 for backup

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg får over 7GB/s med 2xsm961nvme 1TB ssder i raid-0. Spiser dog litt av budsjettet :p

Såpass ja. Er jo fin hastighet for benchmark, men Windows bruker nok fortsatt noen få sekunder på oppstart. Likevel rått.

Cpu er flaskehals under loading som oftest.

Lenke til kommentar

Jeg mener et skikkelig skjermkort er obligatorisk her, 1080ti er vel ute til mars april cirka. Ett kort er å foretrekke av praktiske og stabilitetsmessige grunner. Enten 6 eller 8-kjerner CPU er også obligatorisk, samme med et skikkelig bigtower og komplett vannkjøling.

Jeg ville ikke spilt på flere skjermer, ser kanskje fett ut på bilder, men funker ikke så bra i praksis. Ville enten tatt en 27" Asus 165 hz eller en 34" Asus 100 hz for å spille på. Så kan du ta enten en Dell eller BenQ 32" 4k skjerm for annen bruk. Da tror jeg du er godt utstyrt i lange tider.

Lenke til kommentar

Har en foreløpig handleliste med 2x ZOTAC 1080 AMP Extreme og 1x Asus 34" PG348Q.

-Frister å kjøpe Asus 27" PG278QR til ekstraskjermer, men tror det blir litt vell overkill.

-Til kabinett vurderer jeg Corsair 900D, men lurer på om det er verdt prisen?

-Har øynene på 7700K men ser mange klager på varme, så stusser litt.

-Ser på MSI Z270 XPower Gaming Titanium til hovedkort. Mest grunnet 3x M2 slots og fire slots til skjermkort, noe som åpner for muligheten til å bruke 4-slots bridgen til nvidia for å få bedre plass mellom skjermkortene om jeg går for 1080 SLI.

Tanker?

Takk for svar så langt :)

Endret av comino13
Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg venta til AMD Rysen tester er ute. AMD kommer også med sin Vega GPU som kan bli spennende. Dette vil jo selvsagt avgjøre også som du bør gå for en Freesync eller G-Sync skjerm også. nVidia 1080Ti er ryktet å komme til våren ja, men noen sier også at den vil gå under GTX 2000 serien, så vi vet egentlig ingenting sikkert enda.

Her er et eksempel på et oppsett. Noiseblocker viftene er til H115i radiatoren. De som følger med bråker. Som du ser, dette blir dyrt og dette er bare med ETT skjermkort :

post-10067-0-43236300-1485835448_thumb.png

Edit : Bytt ut AX860 med EVGA SuperNOVA 850W G3 eller 1000W.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg venta til AMD Rysen tester er ute. AMD kommer også med sin Vega GPU som kan bli spennende. Dette vil jo selvsagt avgjøre også som du bør gå for en Freesync eller G-Sync skjerm også. nVidia 1080Ti er ryktet å komme til våren ja, men noen sier også at den vil gå under GTX 2000 serien, så vi vet egentlig ingenting sikkert enda.

Her er et eksempel på et oppsett. Noiseblocker viftene er til H115i radiatoren. De som følger med bråker. Som du ser, dette blir dyrt og dette er bare med ETT skjermkort :

attachicon.gifPC.png

Dumt å bruke 50k og kun ha ett 1080. Jeg vet ikke helt hvordan trådstarder tenker, om han er så opptatt at ting skal loades raskt at en såpass dyr SSD er nødvendig, om han egentlig har behov for så mye ram ect. Ville kuttet ned på noen komponenter så jeg fikk 2x 1080 ihvertfall.

Lenke til kommentar

attachicon.gifPC.png

Dumt å bruke 50k og kun ha ett 1080. Jeg vet ikke helt hvordan trådstarder tenker, om han er så opptatt at ting skal loades raskt at en såpass dyr SSD er nødvendig, om han egentlig har behov for så mye ram ect. Ville kuttet ned på noen komponenter så jeg fikk 2x 1080 ihvertfall.

Er ikke redd for å bruke penger. 50k er bare sånn ca. det jeg ser for meg.

Lenke til kommentar

Noen tanker om dette buildet?

Har fortsatt god tid, så venter å ser om 1080Ti eller noe kjekkere kommer, men sånn ellers?

https://www.komplett.no/wishlists/bd77927f-3238-4beb-a9bd-f50302430bbc

Corsair Force MP500 er langt ifra så bra som 960pro/960evo, så den er overprisa.

Rammen du har valgt koster også mye mere enn det smaker. Kjøp heller g.skill minne fra proshop.no. Billigere OG raskere.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Noen tanker om dette buildet?

Har fortsatt god tid, så venter å ser om 1080Ti eller noe kjekkere kommer, men sånn ellers?

https://www.komplett.no/wishlists/bd77927f-3238-4beb-a9bd-f50302430bbc

Jeg syns du kjøper mange rare, dyre ting som gir deg svært lite. Hold deg bort fra 14-tiss varene og gå for kvalitet og enkelhet.

15 tusen i skjermkort, 10 tusen i skjerm, 3 tusen 500 på CPU. Noe som ikke rimer her, dette blir ikke et balansert bygge. Håper for all del ikke du ender opp med å bruke 50 tusen for å ende opp med en 4 kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...