Gå til innhold

KRONIKK: CEO-svindel: – Norske toppledere må ta mer ansvar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og for seg en godt skrevet og relevant kronikk.

Såkalt "direktørsvindel" blir vist nok stadig mer vanlig, og er vel egentlig bare en ny variant av klassisk phising, hvor det sendes ut e-poster for å fiske etter ansatte som kan overføre penger på vegne av "direktøren".
 
Men igjen, så står det altså fint lite i denne kronikken om at det er ren reklame for et selskap, og at forfatteren jobber for en av de største leverandørene av de løsningene hun anbefaler.

Digi feiler totalt for andre gang bare i dag, ved å ikke gjøre et minimum av undersøkelser, å i det minste legge til en fotnote om at vedkommende som har skrevet kronikken også er en av de største selgerne av produkter som beskytter mot slike angrep.
 
Her står det altså gang på gang hvor viktig "kunstig intelligens" og "maskinlæring" er for å unngå direktørsvindel, og selv om det ikke direkte anbefales navngitte produkter, så er det temmelig klart at det oppfordres til å handle produkter av tredjepart, de færreste mellomstore til større bedrifter implementerer sine egne løsninger av denne typen.
 
Nederst i kronikken kan man altså lese 
 

Kunstig intelligens og maskinlæring er og blir et svært viktig verktøy fremover.
Gjennom automatiserte prosesser og sikrede elektroniske tjenester blir antall feil redusert, og risikoen for å bli utsatt for svindel blir betraktelig mindre. Undersøk mulighetene og vær proaktiv. Det er en stor sjanse for at ditt selskap kan være et mål.

 

Så er spørsmålet, undersøk hva? hvor?

Sannsynligvis ender man opp med å finne OpusCapita, selskapet som forfatteren av kronikken altså jobber for, og som er en av de ledende i verden på nettopp denne typen løsninger.

 

Dersom Digi ikke får betalt for disse kronikkene, bør de snarest sende regning for annonseplasseringen til OpusCapita, og forsåvidt også til Cisco, for deres reklameplasseringen i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

.... kortet ned tekst ...

 

Så er spørsmålet, undersøk hva? hvor?

Sannsynligvis ender man opp med å finne OpusCapita, selskapet som forfatteren av kronikken altså jobber for, og som er en av de ledende i verden på nettopp denne typen løsninger.

 

Dersom Digi ikke får betalt for disse kronikkene, bør de snarest sende regning for annonseplasseringen til OpusCapita, og forsåvidt også til Cisco, for deres reklameplasseringen i dag.

Fra OpusCapita.no :

 

 

OpusCapita digitizes and automates purchasing, invoice handling, payments, cash management and supplier financing.

Så ja; du har i grunn helt rett.  Det vil være uetisk av Digi OM de faktisk har mottatt betaling for dette, og ikke merket det som annonsering.  Så jeg tror faktisk ikke de har det, men annonsering er det jo i praksis like fullt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller så er det noen folk som sover på jobben og ikke ser igjennom skikkelig artikkelen at er rein reklame artikler for selskaper. Digi kunne jo hatt litt meir kritisk sans for kronikker og artikler som Høyres ut som ein rein reklame kampanje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...