Gå til innhold

Trådløs lading av elbiler tar viktig steg fremover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[ SNIP - Glem det... ]

 

Eller, jeg fant etterhvert en pen måte å si hva jeg synes om Qualcomm:

 

  "A lack of alternatives to Qualcomm is hurting the ecosystem"

  • http://www.androidauthority.com/a-lack-of-qualcomm-alternatives-is-hurting-the-ecosystem-744879/

 

Deres WiPower inntreden i trådløs lading følger samme mønster som deres grep om USB hurtiglading - proprietær og patentert fra ende til ende. Og når de tillates leverere brikkesettet til nær sagt alle mobiltelefoner unntatt Eple ( som på sin side også er proprietær så det holder ) så spiller det lite rolle hva USB forumet putter i USB Power Delivery standard. Forventer at Qualcomm etterhvert også vil greie rasere USB Type C standarden. 

 

I stedet for normal inband lastmodulering som i Qi ladestanderden, baserer Qualcomm sin WiPower seg på sideband over Blåtann. Dermed kan kommunikasjonen enkelt krypteres med det formål å låse ikke-lisensierte ladere ute. På samme måte som Sony benytter blåtann til å autentisere håndkontrollerne på PS4 før du aller nådigst tillates bruke dem over gammeldags USB, om noen trengte et praktisk eksempel. Qualcomm sine intensjoner er selvfølgelig å eie markedet, inkludert lisenspenger. 

 

Å gjøre seg avhengig av Qualcomm for å få ladet bilen, er min forestilling av eget avlukke i helvete... 

 

http://www.qiwireless.com

http://a4wppmamerge.com

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Med 15% tap, kjørelengde for vår del ca 2000 mil pr år, 2 Kwh pr mil... 600 kr i årlig tap kan godt aksepteres. Parkerer jeg "perfekt" induksjonsmessig og får 5% tap blir regnestykket enda bedre.

 

15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. 

Lenke til kommentar

15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. 

 

Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren.

Lenke til kommentar

 

15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. 

 

Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren.

Ja, tapet mellom veggen og batteriet blir nok fort i området av 30% med trådløs lading.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. 

 

Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren.

Ja, tapet mellom veggen og batteriet blir nok fort i området av 30% med trådløs lading.

 

 

Da begynner det å blir litt, men fortsatt er forbruket langt i fra tilsvarende fossil. 

Lenke til kommentar

 

 

15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. 

 

Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren.

Ja, tapet mellom veggen og batteriet blir nok fort i området av 30% med trådløs lading.

Tap fra veggen har man uansett. Det er det ekstra tapet man bør regne på for å vurdere om en evt investering vil lønne seg. I tillegg kommer jo prisen for selve laderen, pålitelighet, om den tåler å bli kjørt over osv osv

Lenke til kommentar

Jeg har muligens skrevet det før: jeg skjønner ikke hva som er greia med trådløs lading ved disse høye effektene. Jeg har selv både robotstøvsuger og robotplenklipper og begge finner selv tilbake til ladestasjonen, kobler seg på og lader - med galvaniske kontakter. Hva er i veien med å gjøre tilsvarende med bilen - i alle fall i garasjen? Litt ekstra sikkerhet pga den høye spenningen må nok til, men i Nordsjøen kobler man atskillig høyere effekter 'våt'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...