Redaksjonen. Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Nå kan industrien begynne å bygge ladere basert på den kommende standarden.Trådløs lading av elbiler tar viktig steg fremover Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Helt topp, betaler gjerne en del for dette med god virkningsgrad. Ikke det at det er ett problem å plugge i, men med kommende autonome funksjoner blir de jo unyttige uten. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Så man har demonstrert effektivitet som ikke er så langt unna kablede løsninger? Det hadde jeg ikke spådd.... Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) [ SNIP - Glem det... ] Eller, jeg fant etterhvert en pen måte å si hva jeg synes om Qualcomm: "A lack of alternatives to Qualcomm is hurting the ecosystem" • http://www.androidauthority.com/a-lack-of-qualcomm-alternatives-is-hurting-the-ecosystem-744879/ Deres WiPower inntreden i trådløs lading følger samme mønster som deres grep om USB hurtiglading - proprietær og patentert fra ende til ende. Og når de tillates leverere brikkesettet til nær sagt alle mobiltelefoner unntatt Eple ( som på sin side også er proprietær så det holder ) så spiller det lite rolle hva USB forumet putter i USB Power Delivery standard. Forventer at Qualcomm etterhvert også vil greie rasere USB Type C standarden. I stedet for normal inband lastmodulering som i Qi ladestanderden, baserer Qualcomm sin WiPower seg på sideband over Blåtann. Dermed kan kommunikasjonen enkelt krypteres med det formål å låse ikke-lisensierte ladere ute. På samme måte som Sony benytter blåtann til å autentisere håndkontrollerne på PS4 før du aller nådigst tillates bruke dem over gammeldags USB, om noen trengte et praktisk eksempel. Qualcomm sine intensjoner er selvfølgelig å eie markedet, inkludert lisenspenger. Å gjøre seg avhengig av Qualcomm for å få ladet bilen, er min forestilling av eget avlukke i helvete... • http://www.qiwireless.com • http://a4wppmamerge.com Endret 28. januar 2017 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
WS5CXOF7 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Med 15% tap, kjørelengde for vår del ca 2000 mil pr år, 2 Kwh pr mil... 600 kr i årlig tap kan godt aksepteres. Parkerer jeg "perfekt" induksjonsmessig og får 5% tap blir regnestykket enda bedre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Med 15% tap, kjørelengde for vår del ca 2000 mil pr år, 2 Kwh pr mil... 600 kr i årlig tap kan godt aksepteres. Parkerer jeg "perfekt" induksjonsmessig og får 5% tap blir regnestykket enda bedre. 15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Kjekt å slippe ledninger, men det vil fremdeles ta lang tid å lade. 2 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Kjekt å slippe ledninger, men det vil fremdeles ta lang tid å lade. Spiller det noen rolle hvor lang tid det tar når du likevel ligger å sover hjemme? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Kjekt å slippe ledninger, men det vil fremdeles ta lang tid å lade. Akkurat like "lenge" som før, typisk noen timer pr natt. Helt fint for de aller fleste, man sover jo. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren. Ja, tapet mellom veggen og batteriet blir nok fort i området av 30% med trådløs lading. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren. Ja, tapet mellom veggen og batteriet blir nok fort i området av 30% med trådløs lading. Da begynner det å blir litt, men fortsatt er forbruket langt i fra tilsvarende fossil. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Er vel helseskadelig for strøm ømfintlige folk også dette da. Og kanskje andre også. Ikke noe for Norske byer med mdg i byråd. Endret 25. januar 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Er vel helseskadelig for strøm ømfintlige folk også dette da. Og kanskje andre også. Ikke noe for Norske byer med mdg i byråd. Ja, hvordan fungerer dette hvis det sitter noen i bilen under lading, eller noen står i dette feltet når bilen ikke er der? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Kjekt å slippe ledninger, men det vil fremdeles ta lang tid å lade. Der var du ja. Ganske spak denne gangen? Ingen beskyldninger om at alle andre jobber for Tesla? Endret 25. januar 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 hvor mange prosent strøm mister man sammenlignet med kabel..? :-P Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 det går an å vite helt nøyaktig.... 15% og 5% er ganske stor forskjell. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Kan forlenge kjøretiden om de legges ned før lyskryss, da blir det et pluss å stå på rødt Kan også gjøre busser og taxier mer effektiv, ved at de lader i busslommer og taxiplasser Med trådløs lading så kan fossil taxien bli utryddet 2 Lenke til kommentar
WS5CXOF7 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 15% tap er normalt å ha fra veggen, iallefall på min bil. Usikker på om dette legges oppå der igjen, altså tapet fra selve induksjonen. Hvis artikkelen jeg leste på en annen nettside er riktig er 15% tapet mellom spolene, i tillegg kommer tap i andre komponenter i løsningen som for eksempel likeretteren. Ja, tapet mellom veggen og batteriet blir nok fort i området av 30% med trådløs lading. Tap fra veggen har man uansett. Det er det ekstra tapet man bør regne på for å vurdere om en evt investering vil lønne seg. I tillegg kommer jo prisen for selve laderen, pålitelighet, om den tåler å bli kjørt over osv osv Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Jeg har muligens skrevet det før: jeg skjønner ikke hva som er greia med trådløs lading ved disse høye effektene. Jeg har selv både robotstøvsuger og robotplenklipper og begge finner selv tilbake til ladestasjonen, kobler seg på og lader - med galvaniske kontakter. Hva er i veien med å gjøre tilsvarende med bilen - i alle fall i garasjen? Litt ekstra sikkerhet pga den høye spenningen må nok til, men i Nordsjøen kobler man atskillig høyere effekter 'våt'. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå