snowik Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) God kveld, godtfolk! Går siste året på ungdomskolen, og skal til å søke opp mot videregående opplæring. Som en liten start kan jeg skrive litt om hva jeg tenker: · Jeg er relativt skoleflink (5 i snitt pdd) og er også skolemotivert inn mot evt. flere studier etter VGS · Valget står mellom IB eller Service og Samferdsel. Vanlig studiespesialisering (og idrett) eller annet yrkesfaglig er totalt uaktuelt. · Jeg er redd for å slite med mye lån inn mot høyere studier etter IB, istedenfor å ta yrkesfaglig på SS, for å få fagbrev og deretter ta påbygg. · Magen sier IB, men på en slags måte sier hjernen SS, hvis det skulle høres logisk ut... · Jeg ønsker studiekompetanse for å komme inn på studier innen sport, politikk eller juss. Om jeg går for IB (de to siste årene på VGS) vil dette medføre flytting til enten Oslo eller Stavanger på hybel. Dette fordi skoler her tilbyr Global Politics og History. Social and Cultural Anthropology og Chemistry er også med i vurderingen som subjects. En annen løsning er også internat på UWC, som også vurderes. Hovedsakelig IB iallefall! Er for øvrig Blindern og St. Olav som vurderes, Andre alternativet er som sagt SS, med reiseliv på VG2. Har vurdert SS TAF (4 årig), men dette vil også medføre flytting og jeg er ikke veldig giret på å flytte for å få denne kompetansen. Spørsmålet mitt er som følger da, burde jeg velge IB eller SS? Jeg har ønsket IB veldig lenge nå, men jeg ser definitivt fordelene med et fagbrev og et kontaktnettverk innenfor en bransje som jeg uansett fort kan havne i. I tillegg får jeg muligheten til generell studiekompetanse om jeg skulle ønske det etter å ha vært ute som lærling. Dette blir også en avgjørelse på om jeg skal flytte hjemme fra sommeren 2018, eller bli værende i minst fem år til. Trenger litt tips fra folk som har vært igjennom VGS, og muligens har stått i min posisjon rett og slett. Takker for all hjelp! Endret 25. januar 2017 av snowik Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Spørsmålet mitt er som følger da, burde jeg velge IB eller SS? Jeg har ønsket IB veldig lenge nå, men jeg ser definitivt fordelene med et fagbrev og et kontaktnettverk innenfor en bransje som jeg uansett fort kan havne i. I tillegg får jeg muligheten til generell studiekompetanse om jeg skulle ønske det etter å ha vært ute som lærling. Dette blir også en avgjørelse på om jeg skal flytte hjemme fra sommeren 2018, eller bli værende i minst fem år til. Trenger litt tips fra folk som har vært igjennom VGS, og muligens har stått i min posisjon rett og slett. Takker for all hjelp! Det er jo stor forskjell på disse. SS med reiseliv på VG1 ser jo ut til å være rettet mot en rolle som kundemedarbeider i en reiselivsbedrift. Altså jobbe med salg og service. Er dette noe du kunne tenkt deg? IB er jo rettet mot høyere utdanning og dermed en helt annen type jobb enn det du kan få med SS. Dersom du ikke er interessert i å jobbe som en slik kundemedarbeider, ser jeg liten grunn til at du bør ta SS. 1 Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg gikk selv på IB, så må nok si IB Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hørt IB er masse stress for veldig lite ekstra. Studiespes, bare mer å gjøre. Studiespes har 4 eksamener og IB har 18. Hadde styrt unna IB. Mellom alderen 16-19 er skole viktig, ja. Men ikke noe du vil skal ta over livet ditt fullstendig. Velger du studiespes er du sikra og gucci. Ez choice muy friendo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå