Redaksjonen. Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Oppertter forsknings- og utviklingssenter i Aerospace Valley.Hyperloop-selskap etablerer seg i Europa Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Oppertter forsknings- og utviklingssenter i Aerospace Valley. Jeg lurte et sekund på hvordan de hadde klart å opp-erte et allerede eksisterende forskningssenter... Lenke til kommentar
G Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Vennligst definer nær vakuum. Blir vanskelig å evakueres ut fra et slikt togsett da, med dette vakuumet? Endret 25. januar 2017 av G Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Vennligst definer nær vakuum. Blir vanskelig å evakueres ut fra et slikt togsett da, med dette vakuumet? Var det ikke snakk om 0.01 atmosfære? I praksis vakuum. Lenke til kommentar
G Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Jo deT høres ut som et "sterkt" / "mye" vakuum, dersom det har en slik verdi. Må jo ta en evighet å pumpe det ned dit. Høres tilnærmet umulig ut å komme seg dit hurtig nok. Fysikklæreren min fortalte ihvertfall oss elever at det var en veldig utfordrende prosess å pumpe alle luftmolekylene ut. Luftmolekylene sprer seg nemlig jevnt utover, så hvordan skal du få tak i de aller siste. Vet ikke hvilken tallverdi på vakuummålinger hvor det begynner å stritte ekstra mye i mot. Men, antar nesten at det er på et ganske så høyere tall enn 0,01. Endret 25. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Bror T Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Men hvordan skal de forhindre at veggene i røret inploderer? Hvis du suger luften ut av et oljefat med en støvsuger, så blir det paddeflatt! Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Det finnes destilleringstårn innen oljeraffinering der det opereres med undertrykk for å separere høyverdige produkter fra de tykkeste bestanddelene. Det lar seg gjøre å konstruere beholdere som tåler det. Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Men hvordan skal de forhindre at veggene i røret inploderer? Hvis du suger luften ut av et oljefat med en støvsuger, så blir det paddeflatt! Kan det ha noe å gjøre med at et oljefat ikke er laget for å tåle undertrykk? 1 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Jo deT høres ut som et "sterkt" / "mye" vakuum, dersom det har en slik verdi. Må jo ta en evighet å pumpe det ned dit. Høres tilnærmet umulig ut å komme seg dit hurtig nok. Fysikklæreren min fortalte ihvertfall oss elever at det var en veldig utfordrende prosess å pumpe alle luftmolekylene ut. Er det sånn hast med å tømme røret for luft da? Eller mener du at det skal gjøres for hver gang en pod starter? Luftmolekylene sprer seg nemlig jevnt utover, så hvordan skal du få tak i de aller siste. Vet ikke hvilken tallverdi på vakuummålinger hvor det begynner å stritte ekstra mye i mot. Men, antar nesten at det er på et ganske så høyere tall enn 0,01. At luftmolekylene sprer seg jevnt utover tror jeg vi alle skal være glad for. Komme i 1000km/t og treffe på "kladder med luft" høres plagsomt ut :-) 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Men hvordan skal de forhindre at veggene i røret inploderer? Hvis du suger luften ut av et oljefat med en støvsuger, så blir det paddeflatt! Det må da finnes mange rør rundt omkring som opererer med en trykkdifferenase på 1 atm eller mer? AtW 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Rør er en sterk form som tåler mye ja. Det blir verre med innmating. Hvilken sluseordning skal klare jobben med overgang fra utenfor til innenfor? Det at luftmolekylene sprer seg har jeg nevnt en utfordring med, og det var altså å få tak i siste rest av luftmolekylene når en tømmer systemet (lager vakuum). En teknikk kunne kanskje være å fryse ned innsiden av røret slik at gassen ble til væske, også bare pumpe ut væsken, men da får man igjen problemstillingen at "pod'en" må isoleres slik at folk ikke blir et frossent stykke kjøtt. Og isoleringen av systemet blir en kjempeutfordring. En hver liten kuldebro kan gjøre at det blir vanskelig å holde på den kalde temperaturen over tid. Et spørsmål som stadig kommer tilbake er hvor betydelig vakuum er det snakk om at de behøver å lage for å unngå for mye friksjon. Vil det bli igjen litt luft for at man får en myk bremsepute, eller skal det bremses fra "skinnene" / maglev'et? Det vil koste en del penger å bruke sterke pumper som må tømme rørsystemet for luft, eller alternivet med å kjøle ned systemluften koster også. Det beror mye på hvor tett og/eller hvor bra isolert de får tingene til. Hvordan skal folk evakueres? Må det lages sidespor som kan isolere "pod'en" fra systemet, og med hvor store mellomrom skal disse legges for at sikkerheten opprettholdes? En effektiv slukkemetode inne i pod vil være å slippe vakuumet inn i kapselen, men det tåler ikke mennesket. Vakuum vil være skadelig. Kulde både fra rørsystemet vil være skadelig om det velges en slik løsning, men også den nedkjøling som kan skje i det luften må utvide seg ytterligere mot å bli ett med vakuumet. Samt mangelen av oksygen, men ikke minst trykkdrakter som tåler vakuumet slik at lunger, øyne, blodtrykket med mere ikke tar skade/endres brått. Jeg ser en haug med utfordringer. Er lov å være nysgjerrig. Endret 26. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Brno ligger i Tsjekkia, ikke i Slovakia som det står i artikkelen. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Dagens luftslott-pris går til: Hyperloop! *applaus* Lenke til kommentar
oyveggen Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Vennligst definer nær vakuum. Blir vanskelig å evakueres ut fra et slikt togsett da, med dette vakuumet? Var det ikke snakk om 0.01 atmosfære? I praksis vakuum. Evakuering er kjempe-enkelt. I praksis åpner man bare en luke i røret (det er inndelt i seksjoner som kan stenges av), går ut av nødutgangen og venter på at noen kommer med stige. Enormt mye enklere enn å evakuere fra et fly. Og i motsetning til et fly er det heller ingen brennbare væsker i nærheten. Lenke til kommentar
oyveggen Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Dagens luftslott-pris går til: Hyperloop! *applaus* Men når man først skal bygge luftslott, så gjør disse folka det på riktig måte. Gradvis utvikling uten å bruke særlig mye penger (og ingen skattepenger) før det er ferdig testet. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Evakuering er kjempe-enkelt. I praksis åpner man bare en luke i røret (det er inndelt i seksjoner som kan stenges av), går ut av nødutgangen og venter på at noen kommer med stige. Enormt mye enklere enn å evakuere fra et fly. Og i motsetning til et fly er det heller ingen brennbare væsker i nærheten. Ble litt skeptisk til at de bare kan dele av et rør som ellers skal ha glatte vegger til pod'en og for best mulig luftflyt. Og samtidig skal det holde tett. For det må nødvendigvis være litt luft igjen der, noe annet tror jeg ikke er så lett å oppnå. Kan passasjerene selv få ventilert røret før de stiger inn i det fra pod? Endret 26. januar 2017 av G Lenke til kommentar
oyveggen Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Evakuering er kjempe-enkelt. I praksis åpner man bare en luke i røret (det er inndelt i seksjoner som kan stenges av), går ut av nødutgangen og venter på at noen kommer med stige. Enormt mye enklere enn å evakuere fra et fly. Og i motsetning til et fly er det heller ingen brennbare væsker i nærheten. Ble litt skeptisk til at de bare kan dele av et rør som ellers skal ha glatte vegger til pod'en og for best mulig luftflyt. Og samtidig skal det holde tett. For det må nødvendigvis være litt luft igjen der, noe annet tror jeg ikke er så lett å oppnå. Kan passasjerene selv få ventilert røret før de stiger inn i det fra pod? Jeg vet ikke hvordan de har tenkt seg det, men det er iallfall inne i konseptet (det er jo mange deler av dette konseptet som ikke er detaljert ennå). Merk forresten at hele konseptet innebærer at det skal være litt luft igjen, det har aldri vært hensikten å nærme seg vakuum. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Rør er en sterk form som tåler mye ja. Det blir verre med innmating. Hvilken sluseordning skal klare jobben med overgang fra utenfor til innenfor? Det at luftmolekylene sprer seg har jeg nevnt en utfordring med, og det var altså å få tak i siste rest av luftmolekylene når en tømmer systemet (lager vakuum). En teknikk kunne kanskje være å fryse ned innsiden av røret slik at gassen ble til væske, også bare pumpe ut væsken, men da får man igjen problemstillingen at "pod'en" må isoleres slik at folk ikke blir et frossent stykke kjøtt. Og isoleringen av systemet blir en kjempeutfordring. En hver liten kuldebro kan gjøre at det blir vanskelig å holde på den kalde temperaturen over tid. Et spørsmål som stadig kommer tilbake er hvor betydelig vakuum er det snakk om at de behøver å lage for å unngå for mye friksjon. Vil det bli igjen litt luft for at man får en myk bremsepute, eller skal det bremses fra "skinnene" / maglev'et? Det vil koste en del penger å bruke sterke pumper som må tømme rørsystemet for luft, eller alternivet med å kjøle ned systemluften koster også. Det beror mye på hvor tett og/eller hvor bra isolert de får tingene til. Hvordan skal folk evakueres? Må det lages sidespor som kan isolere "pod'en" fra systemet, og med hvor store mellomrom skal disse legges for at sikkerheten opprettholdes? En effektiv slukkemetode inne i pod vil være å slippe vakuumet inn i kapselen, men det tåler ikke mennesket. Vakuum vil være skadelig. Kulde både fra rørsystemet vil være skadelig om det velges en slik løsning, men også den nedkjøling som kan skje i det luften må utvide seg ytterligere mot å bli ett med vakuumet. Samt mangelen av oksygen, men ikke minst trykkdrakter som tåler vakuumet slik at lunger, øyne, blodtrykket med mere ikke tar skade/endres brått. Jeg ser en haug med utfordringer. Er lov å være nysgjerrig. Ingeniører som har jobben med rørpost, gassrør ol kan nok mye om dette temaet. Der det ikke noe i veien for å lage luker for nødutganger. Da er det jo luft i røret med en gang. Hvert tårn blir det jo ikke langt i mellom uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå