eUnaas Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Jeg bruker G-mail som e-post klient. Jeg sender mye e-post og har den åpen ca hele døgnet. Jeg har nå ved et par tilfeller fått tilsendt e-post fra meg selv til meg selv, som jeg ikke har sendt selv. I disse e-postene ligger det oftest med et vedlegg. (som jeg selvsagt ikke har åpnet) Hva ligger i slike vedlegg? Er de sendt fra min maskin? På mandag ble jeg også kontaktet av DNB der de kunne opplyse om at min konto og VISA-kort var blitt missbrukt og de misstenke kortinformasjon var hentet ut fra en nettjeneste. Kan det være noen sammenheng? Jeg har jo lagret kortinformasjon i Chrome/diverse nettsider. Jeg benytter Windwos Defender, som sikrer meg mot virus, spyware og andre tulleting? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Nei, du er ikke misbrukt. Det er spam / phishing, de fleste får slike mail. Avsender er enkelt å forfalske. Man må aldri kikke på noe i slike vedlegg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Skal jo ikke utelukke at maskinen er infisert, men mest sannsynlig er det spam/phishing som Hårek sier. Snakk med domeneleverandøren din om å innføre SPF på domenet, så er du kvitt problemet når de sender til deg i det minste(eller til andre som sjekker SPF). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Sliter av og til med det samme for min hotmail-konto, der er det noen veldig klikkesyke spanjoler som sender spam og som utgir seg for å være meg. Dette er jo en av de store ulempene med epost, alle kan i utgangspunktet utgi seg for hvem som helst. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Men det betyr ikke at alle mine kontakter etc får samme mail fra meg med spam/virus til dem? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 De kan sende fra hvem som helst til hvem som helst, det er ikke vanskelig. Men de får jo ikke tilgang til dine kontakter eller lignende slik at de kan gjøre noe målrettet. Mailavsender kan sammenlignes med brevavsender, du kan skrive hva som helst der, men det er vanskelig å sende til dine venner fra deg da jeg ikke vet hvem de er eller hvor de bor Det er ikke noe å bekymre seg over, det er uansett ikke noe du får gjort noe med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå