Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er kortnummer?

Hulaid123

Anbefalte innlegg

Føler meg helt dum nå, men når man skal betale til en firma/organisasjon månedlig, skal man det skrive inn det 11 siffer nummeret som står på den siden med mer informasjon, eller den på framsiden med 16 sifre?

Husker at jeg skulle registrere meg med en stand i Oslo, og ble bedt om å skrive den på baksiden, men når jeg gjør det nå får jeg "invalid".. 

Endret av Hulaid123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du skal bruke nummeret på fremsiden. Det 11-siffrede på baksiden er personnummeret ditt.

Det 11-sifrede kan også være ditt kontonummer: 1234.56.78910

Lenke til kommentar

Du skal bruke nummeret på fremsiden. Det 11-siffrede på baksiden er personnummeret ditt.

nordea_bankkort-visa.png

Så har du CVC koden du må bruke

Bakside_Visakort.jpg

Det er jo den foran. F.eks 1234 5678 9101 1234

Hva skjer hvis nummeret jeg ga ut var den på baksiden det cvc tallet står, "kontonummer" ? 

Takk for svar forresten. 

Lenke til kommentar

Du skal være litt forsiktig med hvem du oppgir nummeret på forsiden + CVC til.

Paypal er greit, men direkte til et tilfeldig firma er IKKE greit.

det var til en godkjent organisasjon :) Fant frem kvitteringen og ser at jeg kun skrev kontonummer med 11 sifre. Lurer da fortsatt på hvorfor det er invalid når jeg taster det inn i et annet organisasjon nå

Lenke til kommentar

Godkjent organisasjon?

Ingen organisasjoner som ber om å få tilsendt kortnummer/sikkerhetskode på andre måter enn via betalingsløsninger på nett er godkjent(eksempel er DIBS, NETS, PayPal, Stripe). Når du sier godkjent organisasjon, og deretter og sier at du gjør det hos en annen godkjent organisasjon, så dukker det opp flere røde varselflagg hos meg.

Hvem er det som ber om kortnummeret ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Godkjent organisasjon?

Ingen organisasjoner som ber om å få tilsendt kortnummer/sikkerhetskode på andre måter enn via betalingsløsninger på nett er godkjent(eksempel er DIBS, NETS, PayPal, Stripe). Når du sier godkjent organisasjon, og deretter og sier at du gjør det hos en annen godkjent organisasjon, så dukker det opp flere røde varselflagg hos meg.

Hvem er det som ber om kortnummeret ditt?

Er det ikke forskjell på kontonummer og kortnummer? Er helt blank når det gjelder dette, men det er ikke nummeret her: 61443643.jpg?imageId=61443643&x=0&y=0&cr jeg har gitt ut, men kontonummer med 11 siffer.

Det var til leger uten grenser, måtte fylle inn en avtale giro 

huff skjønner nå hvor dumt det er av meg å stole på andre med slikt :hm:  

Endret av Hulaid123
Lenke til kommentar

Det nummeret med trykte bokstaver frempå kortet er KORTNUMMER. På baksiden av kortet står det KONTOnummer. På de fleste kort står det og at det er kontonummer fremfor det som faktisk er kontonummeret.

Men opplyste du dette muntlig til noen? I så tilfelle er risikoen STOR for at du er blitt svindlet.

Leger uten grenser har en nettløsning for å donere penger, evnt for å inngå AvtaleGiro. Man oppgir kortinformasjonen på en trygg forbindelse på nettet - ikke via personer eller e-post.

Lenke til kommentar

Jeg håper det er ett bilde du fant på nettet og ikke kortet ditt? :o

Når du BETALER noe direkte på nettet med visa/mastercard/etc må du bruke kortnummeret på forsiden + CVC-kode bak.

Hvis du oppgir bankkontonr ditt så er det enten for å opprette en autotrekk-avtale med Autogiro, eller at du betaler med bankaxept.

Lenke til kommentar

Det nummeret med trykte bokstaver frempå kortet er KORTNUMMER. På baksiden av kortet står det KONTOnummer. På de fleste kort står det og at det er kontonummer fremfor det som faktisk er kontonummeret.

Men opplyste du dette muntlig til noen? I så tilfelle er risikoen STOR for at du er blitt svindlet.

Leger uten grenser har en nettløsning for å donere penger, evnt for å inngå AvtaleGiro. Man oppgir kortinformasjonen på en trygg forbindelse på nettet - ikke via personer eller e-post.

Jeg håper det er ett bilde du fant på nettet og ikke kortet ditt? :o

Når du BETALER noe direkte på nettet med visa/mastercard/etc må du bruke kortnummeret på forsiden + CVC-kode bak.

Hvis du oppgir bankkontonr ditt så er det enten for å opprette en autotrekk-avtale med Autogiro, eller at du betaler med bankaxept.

Guri, nå begynner jeg å bli nervøs!! Tror jeg kanskje må en tur innom banken imorgen, og beklager at jeg maser sånn, men vil bare få det forstått på min side! 

Bakside_Visakort.jpg

nummer 3 "kontonr." ga jeg ut. Sa det ikke muntlig, men skrev det på skjemaet. Har kopi av kvitteringen hos meg selv (altså skjemaet jeg fylte inn). Ingenting på bankkontoen min er blitt tatt ut- fylte skjemaet den 13.januar 2017.

(Og nei, det er nok ikke mitt kort på bildet, skjønner ihvertfall at det er noe jeg ikke skal legge ut på nett  :rofl:)

Lenke til kommentar

Dersom det er kontonummer går det helt fint. Og dersom det skjemaet du har fylt ut er ett papirskjema du har levert pr post eller i banken din angående opprettelse av AvtaleGiro så er det kontonr de vil ha, og det er ikke noe problem. I starten virket det derimot til at du har gitt flere kortnummeret ditt, og det var litt vel mistenkelig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal være litt forsiktig med hvem du oppgir nummeret på forsiden + CVC til.

Paypal er greit, men direkte til et tilfeldig firma er IKKE greit.

Det er feil. Som Krikkert påpekte i en annen tråd, så er ikke transaksjonen forsikret gjennom MasterCard/Visa sin forsikring om betalingen foregår over Paypal.

Alle (med forbehold) vanlige betalinger med kredittkort er forsikret. Det er derfor trygt å betale til de aller fleste firma på nett f.eks.

Lenke til kommentar

Å gje frå seg kortnummer, utløpsdato og kontrollsiffer blir nesten som å låne vekk bankkort og pin-kode. Difor er ikkje dette noko som ein gjev frå seg utan at ein stolar på nettbutikken som skal ha det. Det er også lurt å sjekke at forbindelsen er kryptert/avlyttingssikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...