Gå til innhold

Verdens største hybridskip: 160 meter langt og plass til 2000 passasjerer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bare lade i Sandefjord? Jeg ville jo tro at når man først har investert såpass mye i batteriene så er det mest fornuftige å bruke dem mest mulig? Og landstrøm i Strømstad må vel koste "småpenger" i forhold til hva batteriene koster?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Flott. En bra begynnelse. Elektrisk drift både på land og til sjøs bedrer både arbeidsmiljø, passasjer-opplevelse, og forurensningsnivået i fjorder og ved kai.

 

Men:

"Batteriene kan også lades av hovedmotorene under overfarten om det blir behov."

 

Da blir det vel som hybridbiler som bruker mer drivstoff , i sum?

 

Så lenge mye av strømmen i Danmark produseres med kullkraft, er det ingen gevinst å lade i Danmark.

Lading hva hovedmotoren ved behov kan være fornuftig. "Ved behov" er ikke definert.

Lenke til kommentar

Så lenge mye av strømmen i Danmark produseres med kullkraft, er det ingen gevinst å lade i Danmark.

Lading hva hovedmotoren ved behov kan være fornuftig. "Ved behov" er ikke definert.

 

Kanskje på tide å oppdatere kunnskapen litt?

 

Fra https://qz.com/1193603/two-countries-are-the-reason-the-eu-is-hitting-its-ambitious-renewable-energy-targets/

 

 

1 - In the past seven years, the UK has increased the share of wind, solar, and biomass in its total electricity portfolio by 20 percentage points, going from 8% in 2010 to 28% in 2017. The only country that’s done better in that timeframe is Denmark, which achieved an incredible 42 percentage point increase from 32% to 74%. Both the Brits and the Danes can thank wind power for their, er, windfall.

 

2 - The UK reduced the share of coal in its electricity makeup from 28% in 2010 to 7% in 2017—22 percentage points—helping to sharply reduce its greenhouse-gas emissions. Again, only Denmark had a more successful seven years, achieving a 23 percentage point drop from 44% to 21%.

 
21% er ikke 'mye'
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...