Kirukk Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hei.. Dette er mitt problem: Har to mysql tabeller. fra den ene skal jeg hente en id og sammenligne med den andre mysql tabellen og så skrive ut infoen som er lagret i tabell 2 med tilhørende info til den id`en det gjelder(altså hentet fra tabell 1)... regner med at dette må gjøres i en for /while løkke.. for hver gang det finnes en id i tabell 1 skal det søkes i tabel 2 og hente infoen til id fra tbell 1... Surrer jeg? elr er det forståelig?? $db_sporringg= mysql_query("SELECT * FROM catalog WHERE kunde=$kunde"); $data=mysql_fetch_array($db_sporringg); $oppdragid=$data[oppdrag_id]; $db_sporring=mysql_query("SELECT * FROM tabell2 WHERE id=$oppdragid"; $db_data=mysql_fetch_array($db_sporring); tabell 2 inneholder flere felter som navn id, antall etc... det skal skrives ut x antall ganger...alstså størrelsen til tabell 1..hvis radene i tabell 1 er 5 skal dette gjøres 5 ganger.. hvis radene/innhodler i tabell 1 er 10 skal dettte gjøres 10 ganger... Foresten hvprdan telle hvor mange rader det er med innhold i tabellen??? Kan noen hjelpe meg?? kortsagt=> To tabeller..søker igjennom tabell 1 med kunde, og finner kundens alle oppdrag...så bruker vi de hentede id til oppdragene (denne id hentes fra catallog table 1) og søker igjennom tabell 2 (oppdrag) og skriver ut for hver oppdrag.... Spør gjerne hvis noe er uklart... Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 tar jeg feil hvis jeg tror du mistenker at du skal bruke join's her? hofteskudd: select * from tabell1 left join tabell2 on tabell1.id = tabell2.id Lenke til kommentar
Kirukk Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Hei.. Uansett hva jeg bruker så får jeg kun den første verdien fra den første tabelen.. jeg vet at det ligger flere verdier til samme kunde i den første tabell som skall søkes i tabell 2 for å skrives ut.. men jeg får bare skrevet ut den første.. Hvorfor?? Hvordan skal jeg få skrevet det ut?? for hver id som hentes fra tabell 1 skal det søkes i tabell med samme id og skrive ut dataene som er lagret i tabell2... kan noen hjelpe meg..? Jeg har slitt med dette problemet hele idag..og blir snart.................. Takker på forhånd Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 du henter jo bare ut en rad... Lenke til kommentar
Kirukk Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Hei du... hvordan skal jeg så skrive ut alle? Men selv om jeg kjører en while loop så skriver den kun ut første rad... $db_sporringg= mysql_query("SELECT * FROM catalog WHERE kunde=$kunde"); $data=mysql_fetch_array($db_sporringg); $oppdragid=$data[oppdrag_id]; echo "oppdrag id er: $oppdragid"; denne echo settningen skriver også kun det første..... Skulle ikke denne ha inneholdt et array av alle verier fra tabellen....?? Hvordan skal jeg så gjøre dette?? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 dette finnes det mange eksempler på på google og på php.net men det går ut på at mysql_fetch_array henter ut rader så lenge det finnes rader å hente ut. det vanligste er å legge dette i en while loop while($array = mysql_fetch_array($result)){ echo "id = $array[id]<br>\n"; } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå