magiga Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Vegvesenet: – Nye metoder er umulige å oppdage.Jukser med utslippene fra lastebiler: Fjerner renseteknologi for å kutte kostnader Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Hvis de ikke greier utslippskravene uten adblue - hvorfor ikke da ta en avgassmåling og nekte de som ikke greier den å kjøre videre feks? 5 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Vi her i Norge har jo heldigvis ikke så lave marginer, så vi ser foreløpig ikke mye til problemer fra egne sjåfører, sier han. dette må jo være en løgn , når jeg gikk på transportfag i 2000 og vi lærte om driftstofføkonomi i timen var det snakk om at fortjenesten på en tur fra Bergen til Oslo kunne ha så lav fortjeneste som 200 kr , jeg kan umulig se for meg at marginene har blitt bedre siden den gang. det er jo lett å se at de som driver med transport ser på muligheter og redusere kostnadene sine , vi har dyrt drivstoff og lastebiler betaler en formue i bompenger allerede , så kommer det en ekstra kost med adblue. Endret 25. januar 2017 av Mato 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Innfør bøter som virkelig svir, og gi bilene kjøreforbud til de er reparert og regning og bot betalt. Nå er jo bøter for tilfeldig å overskrrde fartgrensen med noen få prosent slik at det rammer familieøkonomien kraftig for vanlige folk 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Desse sjåførane og lastebileigarane må tiltalast for terror. Dei er delaktige i massedrap. Her må det strenge straffer til for å få dei til å tenkje seg om før dei kryssar grensa. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Dette bør kunne løses med kraftige bøter og avskilting av kjøretøy. Straff på linje med å fuske med kjøre/hviletid bør være naturlig. 5 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Det er svært vanlig blant unge BMW eiere å fjerne innmaten i diesel partikellfilteret uten at det lar seg oppdage på EU. Og årsaken er jo at driten har dårlig holdbarhet og koster for mye å bytte. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg ACYBN18O Skrevet 25. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 25. januar 2017 Ad-blue koster nesten ingenting og har ei lav innblanding. Alle tunge kjøretøy som blir stoppet og avdekket juks med renseteknologien må umiddelbart avskiltes og inn på verksted for å få rensing av avgasser ordnet slik lastebilprodusenten har produsert bilen. I tillegg må det gis minst 150 000 kroner i bot for både norske og utenlandske transportfirmaer pr bil for slik korrupt svindel! 10 Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 neida, la de kjøre uten adblue, så kan heller privatbilistene i Norge betale mye mere bompenger. Vi betaler jo allerede for alle båtene i havna og kullkraftverka i tyskland. Lenke til kommentar
V27BFXHK Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Oppdager man dette på lastebiler, bør de fraktes til egnet område og sprenges. Holde de tilbake til det fikses er ikke noen løsning. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Dette bør kunne løses med kraftige bøter og avskilting av kjøretøy. Straff på linje med å fuske med kjøre/hviletid bør være naturlig. Kjøre/hviletid har med trafikksikkerhet å gjøre, straffen bør ligge på linje med å kjøre med avgiftsfri diesel. Hjullås inntil boten er betalt... Hvis skiltavlesningen på grenseovergangene virker så bør alle som har blitt tatt for dette vinkes inn til ny kontroll hver gang de passerer grensen. Forøvrig kjører det mange biler på veiene med tomme katalysatorer og partikkelfiltre etter eierne har fjernet innholdet, og med plomberte avgassrensingslanger. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Kjøre/hviletid har med trafikksikkerhet å gjøre, straffen bør ligge på linje med å kjøre med avgiftsfri diesel.Nei, det er verre. Eksos drep mange fleire kvart år enn det trøytte tungtransportsjåførar gjer. Forøvrig kjører det mange biler på veiene med tomme katalysatorer og partikkelfiltre etter eierne har fjernet innholdet, og med plomberte avgassrensingslanger. Bileigarar som gjer slikt bør i fengsel på livstid, der dei kan halde Behring Breivik med selskap. 1 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Eneste permanente løsning på slikt er elektrifisering. Første skritt er å få vanlige biler over. Da vil markedet være såpass stort at det er penger i teologien for de tyngre kjøretøyene også. Behold el-bil intensivene! Samfunnet trenger teknologien. 5 Lenke til kommentar
0D33XOD5 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Det er svært vanlig blant unge BMW eiere å fjerne innmaten i diesel partikellfilteret uten at det lar seg oppdage på EU. Og årsaken er jo at driten har dårlig holdbarhet og koster for mye å bytte. Pålegge test på rullende landevei og måle om de er chippet med det samme. Synes jeg ser stadig svart eksos fra slike biler noe som tyder på at de er chippet. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Det er svært vanlig blant unge BMW eiere å fjerne innmaten i diesel partikellfilteret uten at det lar seg oppdage på EU. Og årsaken er jo at driten har dårlig holdbarhet og koster for mye å bytte. Pålegge test på rullende landevei og måle om de er chippet med det samme. Synes jeg ser stadig svart eksos fra slike biler noe som tyder på at de er chippet. Hjelper lite når chippen har fjernstyring. Og starter opp avslått som standard. Kjøretøyet måler helt fint, da. Men partikkelfilteret er bare en variant over temaet. Ma. VW har benyttet en løsning med en egen dieseldyse foran partikkelfilteret for å hindre at det gror igjen. Også denne et 'verdiløst' servicepunkt. Uthuling av katalysatoren har vi kjent til lenge. Blir sånn, når ny katalysator koster mer som bruktbilen er verd. Igjensveising/utkobling av EGR ventilen er også kjent sak, og kan sågar være å foretrekke med hensyn på motorens levetid. De mer avanserte bilfikserne kobler dog bare ut EGR elektronisk, under remappingen av turbo- og innsprøyningskarakteristikken. Ja, og så har vi resirkuleringen av veivhusventilasjonen. En sikker kilde til nedgriset innsug og utblåsning, samt fastfrosset variabel geometri turbo. Den lufter man selvfølgelig bare rett ut mot atmosfære. Bensintankavdampingen skal også resirkuleres. Mer sjelden et problem, men også den kan med letthet luftes mot atmosfære. Gamle, lekke dieseldyser er et h.... å bytte, og koster dertil skjorta. Så de byttes ikke. Personbilparken er følgelig heller ikke på noen måte uskyldig. Har selv vært innom de fleste triksene i boka. Så jeg kjører nå istedet elektrisk. Det går en grense hvoretter man blir møkka lei prøve holde liv i Ottobankeren. 6 Lenke til kommentar
Øyvin Hanssen Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Desse sjåførane og lastebileigarane må tiltalast for terror. Dei er delaktige i massedrap. Her må det strenge straffer til for å få dei til å tenkje seg om før dei kryssar grensa. Og ellers har du det bra? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Desse sjåførane og lastebileigarane må tiltalast for terror. Dei er delaktige i massedrap. Her må det strenge straffer til for å få dei til å tenkje seg om før dei kryssar grensa. Og ellers har du det bra? Tja, eg er sikkert påverka av forureininga eg òg: https://www.fhi.no/globalassets/migrering/dokumenter/pdf/luftkvalitetskriterier---virkninger-av-luftforurensning-pa-helse-pdf.pdf Luftforureining drep 7 millionar menneske kvart år på verdsbasis, i tillegg til at mange får astma og allergiske plager, og det kostar landet enorme summar i sjukefråvær. Til dømes forsterkar NOx andre allergiske reaksjonar, som pollenallergi. Å sleppe det ut er ein ting, det har samfunnet akseptert, men det er ikkje akseptabelt å drepe folk med vilje ved å modifisere motor og avgassystem til å sleppe ut ekstra mykje. Det er drap på tilfeldige offer, og kort og greitt ein terroraksjon. 1 Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Desse sjåførane og lastebileigarane må tiltalast for terror. Dei er delaktige i massedrap. Her må det strenge straffer til for å få dei til å tenkje seg om før dei kryssar grensa. Og ellers har du det bra? det er politikk og lover som må på plass først slik at vi slipper det fanskapet på ubrukelige norske veier. Min lov om preteksjonisme sier om all transport, stopp de på norske grensen, last om til jernbanen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå