Gå til innhold

Jukser med utslippene fra lastebiler: Fjerner renseteknologi for å kutte kostnader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi her i Norge har jo heldigvis ikke så lave marginer, så vi ser foreløpig ikke mye til problemer fra egne sjåfører, sier han.

 

 

dette må jo være en løgn , når jeg gikk på transportfag i 2000 og vi lærte om driftstofføkonomi i timen var det snakk om at fortjenesten på en tur fra Bergen til Oslo kunne ha så lav fortjeneste som 200 kr , jeg kan umulig se for meg at marginene har blitt bedre siden den gang. det er jo lett å se at de som driver med transport ser på muligheter og redusere kostnadene sine , vi har dyrt drivstoff og lastebiler betaler en formue i bompenger allerede , så kommer det en ekstra kost med adblue.

Endret av Mato
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette bør kunne løses med kraftige bøter og avskilting av kjøretøy. Straff på linje med å fuske med kjøre/hviletid bør være naturlig.

 

Kjøre/hviletid har med trafikksikkerhet å gjøre, straffen bør ligge på linje med å kjøre med avgiftsfri diesel.

Hjullås inntil boten er betalt...

 

Hvis skiltavlesningen på grenseovergangene virker så bør alle som har blitt tatt for dette vinkes inn til ny kontroll hver gang de passerer grensen.

 

 

Forøvrig kjører det mange biler på veiene med tomme katalysatorer og partikkelfiltre etter eierne har fjernet innholdet, og med plomberte avgassrensingslanger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøre/hviletid har med trafikksikkerhet å gjøre, straffen bør ligge på linje med å kjøre med avgiftsfri diesel.

Nei, det er verre. Eksos drep mange fleire kvart år enn det trøytte tungtransportsjåførar gjer.

 

Forøvrig kjører det mange biler på veiene med tomme katalysatorer og partikkelfiltre etter eierne har fjernet innholdet, og med plomberte avgassrensingslanger.

 

Bileigarar som gjer slikt bør i fengsel på livstid, der dei kan halde Behring Breivik med selskap.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste permanente løsning på slikt er elektrifisering.

 

Første skritt er å få vanlige biler over. Da vil markedet være såpass stort at det er penger i teologien for de tyngre kjøretøyene også.

 

Behold el-bil intensivene! Samfunnet trenger teknologien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er svært vanlig blant unge BMW eiere å fjerne innmaten i diesel partikellfilteret uten at det lar seg oppdage på EU. Og årsaken er jo at driten har dårlig holdbarhet og koster for mye å bytte.

 

Pålegge test på rullende landevei og måle om de er chippet med det samme. Synes jeg ser stadig svart eksos fra slike biler noe som tyder på at de er chippet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er svært vanlig blant unge BMW eiere å fjerne innmaten i diesel partikellfilteret uten at det lar seg oppdage på EU. Og årsaken er jo at driten har dårlig holdbarhet og koster for mye å bytte.

Pålegge test på rullende landevei og måle om de er chippet med det samme. Synes jeg ser stadig svart eksos fra slike biler noe som tyder på at de er chippet.

 

Hjelper lite når chippen har fjernstyring. Og starter opp avslått som standard. Kjøretøyet måler helt fint, da. 

 

Men partikkelfilteret er bare en variant over temaet. Ma. VW har benyttet en løsning med en egen dieseldyse foran partikkelfilteret for å hindre at det gror igjen. Også denne et 'verdiløst' servicepunkt. Uthuling av katalysatoren har vi kjent til lenge. Blir sånn, når ny katalysator koster mer som bruktbilen er verd. Igjensveising/utkobling av EGR ventilen er også kjent sak, og kan sågar være å foretrekke med hensyn på motorens levetid. De mer avanserte bilfikserne kobler dog bare ut EGR elektronisk, under remappingen av turbo- og innsprøyningskarakteristikken. Ja, og så har vi resirkuleringen av veivhusventilasjonen. En sikker kilde til nedgriset innsug og utblåsning, samt fastfrosset variabel geometri turbo. Den lufter man selvfølgelig bare rett ut mot atmosfære. Bensintankavdampingen skal også resirkuleres. Mer sjelden et problem, men også den kan med letthet luftes mot atmosfære. Gamle, lekke dieseldyser er et h.... å bytte, og koster dertil skjorta. Så de byttes ikke. 

 

Personbilparken er følgelig heller ikke på noen måte uskyldig. Har selv vært innom de fleste triksene i boka. Så jeg kjører nå istedet elektrisk. Det går en grense hvoretter man blir møkka lei prøve holde liv i Ottobankeren. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Desse sjåførane og lastebileigarane må tiltalast for terror. Dei er delaktige i massedrap. Her må det strenge straffer til for å få dei til å tenkje seg om før dei kryssar grensa.

 

Og ellers har du det bra?

Tja, eg er sikkert påverka av forureininga eg òg: https://www.fhi.no/globalassets/migrering/dokumenter/pdf/luftkvalitetskriterier---virkninger-av-luftforurensning-pa-helse-pdf.pdf

 

Luftforureining drep 7 millionar menneske kvart år på verdsbasis, i tillegg til at mange får astma og allergiske plager, og det kostar landet enorme summar i sjukefråvær. Til dømes forsterkar NOx andre allergiske reaksjonar, som pollenallergi. Å sleppe det ut er ein ting, det har samfunnet akseptert, men det er ikkje akseptabelt å drepe folk med vilje ved å modifisere motor og avgassystem til å sleppe ut ekstra mykje. Det er drap på tilfeldige offer, og kort og greitt ein terroraksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Desse sjåførane og lastebileigarane må tiltalast for terror. Dei er delaktige i massedrap. Her må det strenge straffer til for å få dei til å tenkje seg om før dei kryssar grensa.

Og ellers har du det bra?

 

det er politikk og lover som må på plass først slik at vi slipper det fanskapet på ubrukelige norske veier.

Min lov om preteksjonisme sier om all transport, stopp de på norske grensen, last om til jernbanen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...