tss141 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Hei. Jeg har en Volkswagen Polo 2006 modell med en 1,2L 64hk motor under panseret. Jeg brukte bilen i 12-tiden i dag, og da virket bilen som den skulle, men da jeg skulle starte den i halv 6 tiden, merket jeg at noe var stein galt. Bilen ristet som en gammel dampveivals, som kunne kjennes i hele bilen. (se video under) Motorlampen lyser/blinker gult. Når jeg prøver speeder jevnt, så bytter bilen på å speede, ikke speede, speede, ikke speede, så bilen kunne ikke kjøres med. Det lyser "INSP" i dashbordet som jeg regner med står for "Inspection" Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men ESP lampen i dashbordet lyset selv om jeg ikke kjører Hva kan være galt? Link til video: http://sendvid.com/fdxmyjyn Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Tipper den ikke har tenning på alle sylindre, derfor den rister. Få tatt en skikkelig diagnose så får du se hva som er synderen. INSP betyr servicelampe på den bilen tror jeg. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Definitivt manglende tenning på en eller flere sylindere slik Rolf sier. Prøvde du å ruse motoren litt? Jeg hadde samme problemet på min Saab en gang, men det løste seg raskt med litt rusing av motor Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Sitti å sett litt på modellen og du har en coilenhet per sylinder. Det er ikke umulig at en av dem har tatt kvelden. Kan være greit å skifte alle 4 og samtidig bytte tennplugger Endret 24. januar 2017 av Rolf_X Lenke til kommentar
tss141 Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Takk for svar =) Skal sjekke det ut i morgen Sitti å sett litt på modellen og du har en coilenhet per sylinder. Det er ikke umulig at en av dem har tatt kvelden. Kan være greit å skifte alle 4 og samtidig bytte tennplugger Hvor mye koster nye coilenheter da? Ca Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Coil eller dyse, evt manglende kompresjon på en sylinder. Ligger et skriv på 1.2 literne på brente eksosventiler, hvor topplokk da må byttes. har ikke oversik her å nå på hvilken motorkoder av 1.2 literne dette gjelder, men bare nevner det i farta. Få tatt en diagnose først du, evt en kompresjonstest. Ikke lenge siden vi bytta topplokk på en slik motor pga brent eksosventil. Dyser har vi også bytta noen av selv om coiler er mest vanlig. Endret 24. januar 2017 av Simkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Dersom en av coilene er defekt, bør du kjøre bilen minst mulig før den er fikset. Da vil det komme uforbrent bensin inn i katalysatoren, og den vil bli ødelagt. På min bil blinket motorlampen når dette skjedde, mens den lyser fast når det er feil som ikke er kritiske mtp følgeskader. Lenke til kommentar
tss141 Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 For meg som ikke har så mye peiling så var ikke disse pluggene så gale, noen innspill? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Har du lest ut feilkoder? En coilfeil er ofte ikke 100%, men kommer og går, gjerne med mange dager imellom, så pluggene kan se ganske nå normale ut. Har hatt feil på coilpakke på både Audi og Opel, og så ikke noe på pluggene. Feilkodene viser imidlertid (på Audi): Random misfire (feilen kommer og går), samt på hvilke sylindre det feiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå