Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Polo rister og motorlampa lyser. Ujevn kjøring


tss141

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Volkswagen Polo 2006 modell med en 1,2L 64hk motor under panseret.

 

Jeg brukte bilen i 12-tiden i dag, og da virket bilen som den skulle, men da jeg skulle starte den i halv 6 tiden, merket jeg at noe var stein galt.

 

Bilen ristet som en gammel dampveivals, som kunne kjennes i hele bilen. (se video under)

Motorlampen lyser/blinker gult.

Når jeg prøver speeder jevnt, så bytter bilen på å speede, ikke speede, speede, ikke speede, så bilen kunne ikke kjøres med.

Det lyser "INSP" i dashbordet som jeg regner med står for "Inspection"

 

Jeg  vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men ESP lampen i dashbordet lyset selv om jeg ikke kjører

 

Hva kan være galt?  :confused:

 

Link til video: http://sendvid.com/fdxmyjyn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar =) Skal sjekke det ut i morgen

 

 

Sitti å sett litt på modellen og du har en coilenhet per sylinder. Det er ikke umulig at en av dem har tatt kvelden. Kan være greit å skifte alle 4 og samtidig bytte tennplugger

Hvor mye koster nye coilenheter da? Ca

Lenke til kommentar

Coil eller dyse, evt manglende kompresjon på en sylinder.

 

Ligger et skriv på 1.2 literne på brente eksosventiler, hvor topplokk da må byttes. har ikke oversik her å nå på hvilken motorkoder av 1.2 literne dette gjelder, men bare nevner det i farta.

 

Få tatt en diagnose først du, evt en kompresjonstest. Ikke lenge siden vi bytta topplokk på en slik motor pga brent eksosventil. Dyser har vi også bytta noen av selv om coiler er mest vanlig.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom en av coilene er defekt, bør du kjøre bilen minst mulig før den er fikset. Da vil det komme uforbrent bensin inn i katalysatoren, og den vil bli ødelagt. På min bil blinket motorlampen når dette skjedde, mens den lyser fast når det er feil som ikke er kritiske mtp følgeskader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du lest ut feilkoder? En coilfeil er ofte ikke 100%, men kommer og går, gjerne med mange dager imellom, så pluggene kan se ganske nå normale ut. Har hatt feil på coilpakke på både Audi og Opel, og så ikke noe på pluggene. Feilkodene viser imidlertid (på Audi): Random misfire (feilen kommer og går), samt på hvilke sylindre det feiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...