Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Temperatur på tørketrommel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker vanligvis program som heter Ekstra Tørt. Den har en skånetørk-funksjon, men den bruker vi aldri. Maskinen er en Electrolux EDC5310, ca 10-11 år gammel (iflg. samboer).

Finner kun dette i bruksanvisningen ang. temperatur:

Utblåsningsluften fra tørketrommelen kan ha en temperatur på opptil +60 °C. Plasser derfor aldri tørketrommelen på et gulv som ikke tåler så høye temperaturer.

Utblåsningsluften hos meg kjennes ut til å være litt høyere enn romtemperatur, men ikke 60 grader. I beste fall 30.

Lenke til kommentar

Tørketrommelen har nå fullført et program (ca. halvfull trommel med klær sentrifugert på 1600 rpm). Den brukte ca. tre timer. Maks-temperaturen inne i trommelen er målt til 49 grader C, og dette var helt på slutten av syklusen. Halvveis i programmet var den på ca 39-42 C. Ingen øko-programmer er brukt.

Noen som har en idé om hva som kan være i veien? Kondensator og alle filtre er rengjort.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal forsøke det.

Jeg har også demontert hele greien for å teste varmeelementet. Det er to elementer (i samme enhet); ett på 800W og ett på 1200W. Begge fungerer når jeg testet dem med strøm, men kun ett av dem slår seg på når tørketrommelen tørker. I går brukte den fire timer på å bli ferdig, men da var maskinen veldig full. Høyeste målte temperatur da var 46 grader.

Derfor tviler jeg på det er varmeelementet som er defekt. 

Lenke til kommentar

Har nå testet med wattmeter, og den bruker temmelig nøyaktig 800 w uansett program, bortsett fra "skåneprogram", der bruker den ca 170 w. Maskinen er merket med 2200 W/10 A

Noe er altså galt et sted. Som nevnt har jeg testet varmeelementene med å kjøre 220 v rett på elementet, og alle varmeelementene fungerer som de skal. Og som nevnt er det kun ett av elementene som slår seg på når tørketrommelen går.

Noen som har noen idéer om hvor jeg skal starte feilsøkingen?

Lenke til kommentar

Er som regel NTC / fuktsensoren som bestemmer når elementet(ene) skal slåes på. Er vell også en temperatursikring på elementet, men denne kutter vell begge elementene hvis den er defekt. 

Kan også være rele på elektronikken som er defekt, og ikke gir ut spenning til det største elementet.

Lenke til kommentar

Har greid å feilsøke det ned til at det er et relé som ikke slår inn. Releet virker, men slår seg ikke på. Det er samme strømkilde til begge varmeelementene, fordelt på to reléer. Sansynligvis er det vel noe galt med kretskortet. Den er jo selvfølgelig datastyrt.

Det jeg vurderer nå er: 

1: Bytte om slik at det kraftigste varme-elementet på 1300 W kobles der 600W-elementet er koblet nå, slik at tørketrommelen i hvertfall yter litt bedre.

2: Lodde på en bro mellom reléene, slik at når elementet som fungerer slår inn, slår denne også på reléet til kretsen som ikke fungerer. Da vil i såfall begge elementene være på, alltid. Er redd 1900W kanskje blir for varmt?

3: Bestille nytt kretskort. Dette koster 1700 kr. Men er det vits til en tørketrommel som er 11 år gammel?

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Er den 11 år gammel så synes jeg du skal kjøpe deg en ny.  En tørketrommel er ofte startpunktet for brann, og en som er fikset på og ordnet med hjemme og er 11 år gammel er vel litt risiko ?   Kost på deg en ny, de er energieffektive og økonomiske i drift.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tenkte på det, men etter jeg satt den sammen igjen, ville bare trommelen gå én omdreining før den stoppet. Da gadd jeg ikke å styre mer med det.

Jeg endte med å kjøpe en ny tørketrommel i dag. Den blir varmere enn hva termometeret takler, så det lover jo bra :)

Lenke til kommentar

For nysgjerrighetens skyld, var det med eller uten varmepumpe på den nye. Alltids lurt på hvordan varmepumpe-tørketromlene yter med tanke på varme og tørketid. Ja, gjerne også effekt.

Som regel oppgis bare energiforbruket (ca. Halvparten). Men tid og effekt hadde vært kurant å vite også. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...