SunnyCloud Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg kjøpte nettopp denne og har 6 PC-er koblet til. Den ene fikk IP-adressen 169.254.179.25, og de andre fikk 192.168.10.100/1/2/4 og 5. Hvis jeg kobler den som ikke virker direkte i hjemmesentralen så får den 192.168.10.103. Da PC-ene ble skrudd på i dag så fikk PC-en 192.168.10.103 gjennom switchen, men plutselig gikk den tilbake til 169.254.179.25. Jeg har byttet porter, koblet den til kablene som de andre virker gjennom, men jeg er rådløs. Jeg har kontaktet TP-Link, og jeg venter på tilbakemelding for tredje gang, men det ser ikke ut som om de vet hva det går i. Håper noen her tar seg tid til å prøve å hjelpe meg. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Den switchen deler ikke ut noe som helst da det er en "dum" switch. IP kommer fortsatt fra hjemmesentralen din som jeg regner med du har koblet til en av portene på switchen. En IP som begynner på 169.254 er ikke en IP fra USA men en IP som de fleste nettverkskort "tildeler seg selv" når de ikke klarer å motta IP via DHCP. Det vil si at det er en lokal IP. Hvis jeg forstår deg rett så er det kun den ene maskinen som har trøbbel? Prøv å kjør et kommandovindu (søk etter cmd på startmenyen, høyreklikk og kjør som admin) og skriv ipconfig /release etterfulgt av ipconfig /renew Funker det da? Hvis ikke kan du prøve å sette statisk IP på maskinen. Da kan du sette den IPen den fikk tildelt av sentralen feks Endret 24. januar 2017 av TMB Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Som TMB sier 169.254. har spesiell funksjon. 169.254.0.0/16 - This is the "link local" block. As described in [RFC3927], it is allocated for communication between hosts on a single link. Hosts obtain these addresses by auto-configuration, such as when a DHCP server cannot be found. https://tools.ietf.org/html/rfc5735 Se også RFC 3927. https://tools.ietf.org/html/rfc3927 Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Har kontaktet ISP, men de vil ikke hjelpe meg så lenge PC-en virker direktekoblet. Det er kun den som fikk 192.168.10.103 i noen timer som ikke virker. Når switchen har 8 porter forventer jeg å kunne koble til 7 PC-er samtidig. Krever jeg for mye? Må en bare akseptere å måtte tukle med statisk IP? Hva skal jeg fylle ut i de DNS-feltene: Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Hva skal jeg fylle ut i de DNS-feltene: Du trenger bare å fylle inn den første DNS serveren, og det er samme adresse som Gateway rett over. Når switchen har 8 porter forventer jeg å kunne koble til 7 PC-er samtidig. Krever jeg for mye? Har du prøvd å bytte port på den pcen som ikke virker? Kan jo være switchen har en defekt port eller noe. Er jo ikke den beste kvaliteten du har kjøpt... Endret 24. januar 2017 av myhken Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Hjemmesentralen ? Type og konfig har denne. Kan være DHCP scope er på fem ip adresser. Kan være PC nr 6 ikke kommer gjennom med sin DHCP bradcast fra dens nettverkskort via tp-link svitsj til hjemmesentral. Kan være at det er begrenset til 5 devices/mac adresser bak porten i hjemmesentral tp-link svitsj er tilkoplet. 1 Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg fylte inn DNS og restartet PC, men det virket ikke. ipconfig viser samme melding som fra øverste bilde. Jeg har prøvd alle portene. Jeg vet ingenting om hjemmesentralen, men det er jo noe Lyse burde fortalt meg da jeg ringte. PC-en virket som sagt i noen timer, så det betyr kanskje at hjemmesentralen takler mer enn fem … men jeg sjekket altså ikke om en av de andre PC-ene datt ut i det tidsrommet, og dermed ga fra seg plassen. Lyse var ikke behjelpelige da jeg ringte, men det var kanskje hun som hadde en dårlig dag. Jeg prøver en gang til, men hva skal jeg gjøre hvis de nekter å hjelpe? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Har ikke slik hjemmesentral, men har du tilgang til å administrere den da? Så du kan sjekke slikt som DHCP range? Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Heldigvis en behjelpelig person hos Lyse denne gang, og han kunne bekrefte at det ikke er noen hindringer i hjemmesentralen; det er plug and play. Jeg får vente på TP-Link support. Jeg kan jo bytte switchen, men jeg prøvde med den gamle, og PC-en virker ikke på den heller. Så det virker som noe er fucked up med PC-en. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Det kan virke som at det er nettverkskortet i maskinen som er årsaken og ikke switchen ja. Prøv noe annet enn 103 som IP. Virker som at 103 er hjemmesentralen din sin IP Endret 24. januar 2017 av TMB Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Forresten så må man ha mellomrom før skråstreken på de kommandoene Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg har en identisk PC som virker med den samme driverversjonen, men tenker du at det er noe fysisk galt med det? Jeg prøvde med 106 siden det er neste tallet i rekken, men etter at jeg restartet var alle feltene i default gateway tomme. Jeg prøvde med mellomrom før skråstreken, men fikk de samme meldingene som over. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 En grei test om det er noe hardware messig (og/eller dypere i OS) er jo å sette den rett på hjemmesentralen. Om den da får nett og alt virker som det skal, så er det jo ikke noe galt med kortet i alle fall. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Beklager hvis det var uklart, men den virker altså direktekoblet. Så da kan vi utelukke det . Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 Det er jo mulig at kabelen som går fra hjemmesentralen til vegguttaket kan bli fysisk ødelagt, men den har virket i over 12 år. Det er vel en mulighet for at den ble fysisk ødelagt da jeg tok den ut av den gamle switchen og inn i den nye, men hva som eventuelt har skjedd / kan skje vet jeg ikke. Det er vel lite sannsynlig at den ble fysisk ødelagt akkurat den dagen jeg byttet switch. Det er ingenting galt med PC-en, for den virket direktekoblet og gjennom switchen når den bruker kabelen til en av de andre PC-ene. Hvis jeg kobler en av de andre PC-ene til kabelen som er koblet til dette forheksede vegguttaket, virker ikke den heller, og får den 169 IP-en.Jeg klarer ikke å se en annen mulighet enn at noe er galt med kabelen mellom hjemmesentralen og vegguttaket, men den sender jo bare fiber(?). Det sitter kanskje et fibertroll og bestemmer at den kabelen og den switchen ikke skal samarbeie. Trollet har i hvert fall forvirret meg … Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Kan du ta en ipconfig på en av PCene som fungerer? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Er det en mulighet for at TCP/IP stacken er ødelagt? kjør følgende kommandoer i kommandolinjeen: netsh winsock reset catalog netsh int ip reset reset.log ipconfig /release ipconfig /renew Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 Takk for forslag! Jeg fant ut at jeg kunne endre Altibox-innstillingene, så det var verdt et forsøk. Intern IP er 192.168.100.1, og denne PC fikk tildelt 192.168.100.3. Her er ipconfig når PC er kablet direkte i hjemmesentral, og gjennom 2 av de 5 fungerende vegguttakene: Her er ipconfig når PC er kablet gjennom det 6. ikke-fungerende vegguttaket (de andre PC-ene virker heller ikke gjennom dette): Her er ipconfig reset (ipconfig etter reset er den samme): Er den eventuelle feilen med TCP/IP stack noe Lyse har ansvaret for å fikse? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Hei! Med tcp/ip stack, mente jeg noe galt på datamaskinen din. Se bort i fra tcp/ip stack :-) Slik det fremkommer nå så kan det jo være noe galt med det ene utaket på hjemmesentralen, om jeg forstår deg rett? Endret 27. januar 2017 av Gjest Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 Hjemmesentralen har bare en port. Switchen har 8, og jeg har byttet frem og tilbake mellom disse 8 for å se om noen er defekt. Den eneste løsningen jeg kan tenke på nå er å erstatte kabelen i veggen, eller å bare bytte kontakten i hver ende … eller å skru av veggdekselet for å se om noe er løst. Hvordan noe skulle ha blitt fysisk ødelagt eller hvordan veggkabelen har blitt smittet av IP-ebola er en gåte, men det er vel ikke annet å gjøre … Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå