Dagga Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg har nylig gått til innkjøp av et ASUS A7N8X-VM hovedkort (nforce2 chipsett) og en AMD Athlon XP2800+. En god combo til en lav pris, hvertfall på papiret. Det viser seg derimot at de har det litt problematisk inne i kassa som jeg satte de. Etter å ha installert Windows XP, prøvde jeg å legge inn SimCity. En start av denne, og maskinen rebootet på stedet. Dette kan naturligvis ha mange årsaker, men jeg sjekket straks temperaturen på CPU, som var kommet opp i 64 grader. Ikke bra. Ved å fjærne Kabinett deksel, fikk jeg temperaturen ned i 47-49 grader, noe som jo er bedre. Skulle gjerne sett 30 tallet dog. Men rebootinga fortsatte, ikke bare når jeg starter SimCity, men også under bruk av Windows. Jeg har ikke klart å finne noe informasjon om ASUS kortet som skulle tilsi at dette er et vanlig problem, så jeg lurer derfor på om noen kan bidra med erfaring i forhold til følgende spørsmål: Er 47-49 grader på en xp2800+ akseptabelt? Hvis ikke, er det slik at vifta som fulgte med i boxed cpu sett er for dårlig, og at jeg ved bytte til en vannen vifte vil klare å få tempen ned på 30 tallet? (Kom gjerne med vifte forlslag). Noen som har erfaring med ASUS A7N8X-VM, som kan si noe om stabiliteten her? Er dette kortet ustabilt, og jeg må vente på en BIOS update? Er det noen ramtyper jeg burde holde meg unna (det sitter 1 Crucial pc3200 512 brikke i nå)? Alle erfaringer/synspunkter mottas med stor tak (untatt: Kjøp noe annet synspunktet.. har ikke råd akkurat nå). Dagga Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 mitt A7N8X deluxe (nesten samme kortet, men med litt meir stæsj ) er iallefall dønn stabilt, og asus kort generelt er god kvalitet på - så eg tipper det er 1. instillinger som burde vere annerledes 2. maskinvare problemer... Lenke til kommentar
Dagga Skrevet 8. november 2004 Forfatter Del Skrevet 8. november 2004 I tilfelle noen søker på forumet etter løsningen på dette problemet, poster jeg løsningen jeg etter MYE strev fant: Årsaken til problemet viste seg å være kombinasjonen av det interne grafikk kortet, og minnet. Asus hadde laget kortet på en slik måte at minne timingene hadde ekstremt mye å si. Minnebrikkene som kunne benyttes måtte ha eksakt samme instillinger som Asus hadde oppgitt for å kunne virke, hverken mer eller mindre. Jeg benyttet desverre en minnetype som var litt raskere, og dette resulterte i at den delen av minnet satt av til grafikk kortet forårsaket feil. Løsningen er dermed en av to: 1. Kjøpe nøykatig riktig specet ram. 2. Kjøpe et grafikk kort og sette inn dette. Jeg valgte det siste, og maskina har vært stabil siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå