Gå til innhold

Volvos ladbare hybrider kjører stadig mindre på strøm


Anbefalte innlegg

Min erfaring er ca den samme. Hybridbiler er stort sett en kombinasjon av en bensinbil med svak motor og en elbil med kort rekkevidde. Du får alle ulempene fra en elbil kombinert med de fleste ulempene fra en bensinmotor (null bånndrag, blant annet) og som en ekstra bonus får du økt vekt, redusert bagasjeplass og to drivlinjer å vedlikeholde.

 

Bånndraget, selv i små motorer, er i dag ikke lite. Og i kombinasjon med elmotoren, er det ikke dårlig. Har prøvekjørt hybrider, og det er slettes ikke så dårlig.

Samtidig, så vil alltid feil bruk øke drivstofforbruk. Å ikke lade opp en ladbar hybrid ,vil jeg karakterisere som brukerfeil, og ikke bilens feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Store hybrider er i stor grad firmabiler som har gratis drivstoff for brukerne, derfor lader disse relativt lite.

 

Små hybrider lades i MYE større grad da disse i større grad er eid av privatpersoner.

 

TU må passe seg for å ikke fordreie sannheten...

Hvor får en gratis drivstoff? Og hvor er statistikken som tilsier dette? De sier jo sannheten, det er data direkte fra Volvo. Noe annet enn dine påstander uten snev av data.

Der var Salvesen og Sturle S på plass for å forsvare elbilene...

 

Statistikk fra BMW viser at mindre enn 5% jevnlig bruker bensinmotoren, tall fra VW viser at deres kunder også lader jevnlig.

 

Store nye biler er i stor grad firmabiler, og da følger som oftest gratis drivstoff med.

 

Hvorfor dette "hatet" mot hybrider Salvesen og Sturle S? Tror de fleste som bruker hodet ser hvilken agenda dere to har...

 

https://www.tu.no/artikler/bmw-sjef-rekkevidde-forlenger-er-en-psykologisk-greie/320993

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor dette "hatet" mot hybrider Salvesen og Sturle S? Tror de fleste som bruker hodet ser hvilken agenda dere to har...

Hæ? Eg stillte eitt relevant spørsmål til deg. Er det nokon andre som kan spore noko hatefullt i spørsmålet mitt til 2LK70DN1? Eg siterer det her:

 

 

Store hybrider er i stor grad firmabiler som har gratis drivstoff for brukerne, derfor lader disse relativt lite.

 

Små hybrider lades i MYE større grad da disse i større grad er eid av privatpersoner.

 

TU må passe seg for å ikke fordreie sannheten...

På kva måte er opplysningane i artikkelen mindre sanne om det er snakk om firmabilar?

 

Eg reknar med at hatefulle ytringar er i strid med reglane for forumet, so du får prøve å rapportere innlegget om du meiner det er for gale.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

 

Store hybrider er i stor grad firmabiler som har gratis drivstoff for brukerne, derfor lader disse relativt lite.

 

Små hybrider lades i MYE større grad da disse i større grad er eid av privatpersoner.

 

TU må passe seg for å ikke fordreie sannheten...

Hvor får en gratis drivstoff? Og hvor er statistikken som tilsier dette? De sier jo sannheten, det er data direkte fra Volvo. Noe annet enn dine påstander uten snev av data.

Der var Salvesen og Sturle S på plass for å forsvare elbilene...

 

Statistikk fra BMW viser at mindre enn 5% jevnlig bruker bensinmotoren, tall fra VW viser at deres kunder også lader jevnlig.

 

Store nye biler er i stor grad firmabiler, og da følger som oftest gratis drivstoff med.

 

Hvorfor dette "hatet" mot hybrider Salvesen og Sturle S? Tror de fleste som bruker hodet ser hvilken agenda dere to har...

 

https://www.tu.no/artikler/bmw-sjef-rekkevidde-forlenger-er-en-psykologisk-greie/320993

 

 

Forsvarte verken elbilene eller drev med "hat" mot hybridene, hvordan er det du leser egentlig? 

 

Igjen bare en masse påstander og en artikkel om range extender.. 

 

Det er ganske åpenbart hva du driver med, altså skrøner helt til du faktisk viser til det motsatte. Så jeg utfordrer deg igjen, hvor er tallene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er ca den samme. Hybridbiler er stort sett en kombinasjon av en bensinbil med svak motor og en elbil med kort rekkevidde. Du får alle ulempene fra en elbil kombinert med de fleste ulempene fra en bensinmotor (null bånndrag, blant annet) og som en ekstra bonus får du økt vekt, redusert bagasjeplass og to drivlinjer å vedlikeholde.

Virker som det er noen tiår siden du kjørte en bensinbil sist. Hybridbilene er som regel de sterkeste bilene du får kjøpt og består av en veldig kraftig bensinmotor og en mindre kraftig elektrisk drivlinje.

 

For øvrig er moderne bensinbiler bedre enn dieselbilen på alle måter hva angår ytelse. Du får "bånndrag" av turboen (akkurat på samme måte som på en dieselbil) og hestekrefter av det høye turtallet.

Lenke til kommentar

...langturer på rundt 120 mil hver hvor bilen vil bruke ca like mye som en hvilken som helst konvensjonell bil

Sorry, alt jeg har lest tyder på at en PHEV bruker mer drivstoff enn en vanlig bil, når batteri-rekkevidden er brukt opp. All ære til de som er flinke til å lade hver 3. mil men jeg mistenker at veldig mange lar bekvemmeligheten seire her

Lenke til kommentar

"I hybriddrift, etter at batteriet var tomt, oppnådde vi et forbruk på 0,948 liter bensin per mil"

 

Hva var forbruket i hybriddrift da batteriet ikke var tomt? Og hvor langt kan man kjøre i hybriddrift før batteriet går tomt?

 

Jeg vil nå hevde at selv om de testet den med tomt batteri til 0,94 liter på milen, er det ganske bra for en 2,37 tonn tung bil med 7 seter, som har 318 hk! Maksimal utnytte av bilen vil jo være hvis man lader den, men selv med regenerering kan jo eierne velge å bruke elektrisk fremdrift til lokale turer i byene osv. (mindre lokalforurensing).

 

Tenk tilbake en 10-15 år, da brukte man gjerne samme drivstoffet på en bil som veide 1,2 tonn og hadde en liten motor på litt over 100hk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I hybriddrift, etter at batteriet var tomt, oppnådde vi et forbruk på 0,948 liter bensin per mil"

 

Hva var forbruket i hybriddrift da batteriet ikke var tomt? Og hvor langt kan man kjøre i hybriddrift før batteriet går tomt?

 

43 km oppgitt, rundt 24 reelt på vinterstid. Nogelunde det samme som jeg får på min bmw(som er lettere men har også mindre batteri), legg merke til at samme batteri som elmotoren bruker også brukes til oppvarming derfor har man så redusert kjøredistanse i kulda.

 

Nå kjenner jeg ikke til volvoen spesifikt, men vandligvis vil en PHEV ha 3 forskjellige modus, helelektrisk - hybrid - bare bensin, kjører man i hybrid modus vil man få nogelunde likt forbruk uavhengig om batteriet er fullt eller tomt.

 

Sorry, alt jeg har lest tyder på at en PHEV bruker mer drivstoff enn en vanlig bil, når batteri-rekkevidden er brukt opp. All ære til de som er flinke til å lade hver 3. mil men jeg mistenker at veldig mange lar bekvemmeligheten seire her

 

Elmotoren vil hele tiden avlaste bensinmotoren, dette gir bedre forbruk også på langturer.

 

Min 330e har samme bensinmotor som en 320i, 320i har oppgitt forbruk på 0,59 på min siste Sverige tur(~600km) hadde jeg ett faktisk forbruk på 0,57(kjørte i komfort og ikke eco-modus).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil nå hevde at selv om de testet den med tomt batteri til 0,94 liter på milen, er det ganske bra for en 2,37 tonn tung bil med 7 seter, som har 318 hk! Maksimal utnytte av bilen vil jo være hvis man lader den, men selv med regenerering kan jo eierne velge å bruke elektrisk fremdrift til lokale turer i byene osv. (mindre lokalforurensing).

 

Tenk tilbake en 10-15 år, da brukte man gjerne samme drivstoffet på en bil som veide 1,2 tonn og hadde en liten motor på litt over 100hk.

 

 

Bilen har jo ikke 318 hk om batteriet er tomt. 

 

Min bil veier ca det samme, bruker 2,3ish kWh pr mil. Eller tilsvarende 0,23l/mil. Det er altså ett håpløst resultat, selv om det er bedre enn fortiden, såklart. 

Lenke til kommentar

XC90 Plug In Hybrid har en bensin motor på 318 hester jo. Sammen med elmotor har den 408 hester, og igjen så lenge du kjører bilen i hybridmodus hvor batteriet aldri tapper seg i den grad at elmotoren ikke kan gi assistanse vil du alltid ha de kreftene tilgjengelig. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

"I hybriddrift, etter at batteriet var tomt, oppnådde vi et forbruk på 0,948 liter bensin per mil"

 

Hva var forbruket i hybriddrift da batteriet ikke var tomt? Og hvor langt kan man kjøre i hybriddrift før batteriet går tomt?

 

43 km oppgitt, rundt 24 reelt på vinterstid. Nogelunde det samme som jeg får på min bmw(som er lettere men har også mindre batteri), legg merke til at samme batteri som elmotoren bruker også brukes til oppvarming derfor har man så redusert kjøredistanse i kulda.

 

Nå kjenner jeg ikke til volvoen spesifikt, men vandligvis vil en PHEV ha 3 forskjellige modus, helelektrisk - hybrid - bare bensin, kjører man i hybrid modus vil man få nogelunde likt forbruk uavhengig om batteriet er fullt eller tomt.

Så i hybriddrift har den rekkevidden som oppgis? Er det enda kortere i eldrift da eller?

Lenke til kommentar

 

Så i hybriddrift har den rekkevidden som oppgis? Er det enda kortere i eldrift da eller?

 

 

I hybrid modus har vertfall V60 PHEVen noen kortere rekkevidde enn hva som er oppgitt da den ikke tapper batteriet i like stor grad i den modusen, om jeg switcher over i pure modus (ren elektrisk drift) får jeg somregel en 3-4 km ekstra på ren batteridrift før dieselen kicker inn igjen.  Hvordan den 24 km reelle rekkevidden som omtales her er oppnådd vet jeg dog ikke. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Chevy Volt plug-in hybrid ble satt i produksjon i 2010. I Europa er det kjent som Opel Ampera. General Motors fører statistikk over drivstoff og el-forbruket for folk som er frivillig med i databasen, som man finner på www.voltstats.net. 2559 biler er med i databasen. De har kjørt til sammen ca. 128 millioner km, hvorav ca. 85.4 millioner km. er kjørt på ren el-drift.

 

Men volt har jo relativt stort batteri ift de fleste PEV's, som gjør at den aller meste "daglige" kjøringen kan foregå på el.drift om en bare påser å lade. I tillegg er den jo langt snillere på forbruket ift arealet av disse "massive" SUV'ene er.  Jeg bruker langt i fra 18kWh av mitt batteri i hverdagen. Overraskende at det ikke er mer en 66% egentlig, det må være en god del som dropper lading innimellom, ellers kjører de langt. 

 

 

Bensin motoren i volt er vel egentlig et aggregat som lager strøm til batteriene og driver ikke hjulene, bmw i3 har vel lignende system og på sin hybrid versjon. Er ganske annet enn å ha et lite batteri som kun går 30 km for å gjøre det godt i nedc målinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bensin motoren i volt er vel egentlig et aggregat som lager strøm til batteriene og driver ikke hjulene, bmw i3 har vel lignende system og på sin hybrid versjon. Er ganske annet enn å ha et lite batteri som kun går 30 km for å gjøre det godt i nedc målinger.

 

 

Under visse vilkår er det direkte drift mellom bensinmotor og hjul for Chevrolet Volt/Ampera. Jeg vil allikevel si at denne bilen er en elbil med rekkeviddeforlenger (som BMW i3). GM la inn denne modus i Volt for å gi den optimal drivstofføkonomi under alle forhold (for eksempel høy fart og lavt batterinivå).

 

Jeg hadde stor tro på Volt da den kom, Men skjønner ikke at de opprettholder denne konstruksjonen med en bensinmotor, en generator, en elmotor og felles utveksling (planetgir). En vanlig ladbar hybrid har bare elmotor/generator mellom motor og girkasse. Girkassen er riktignok mer kompleks med flere gir. Til gjengjeld kan en hybridbil kjøre med fullt pådrag så lenge den vil og dra en tung tilhenger.

Lenke til kommentar

I hybrid modus har vertfall V60 PHEVen noen kortere rekkevidde enn hva som er oppgitt da den ikke tapper batteriet i like stor grad i den modusen, om jeg switcher over i pure modus (ren elektrisk drift) får jeg somregel en 3-4 km ekstra på ren batteridrift før dieselen kicker inn igjen.  Hvordan den 24 km reelle rekkevidden som omtales her er oppnådd vet jeg dog ikke. 

 

Sier du at en volvo i hybridmodus har mindre rekkevidde enn man har tilgjengelig bensin, eller tenker du på at den starter diselmotoren når batteriet er på ~10%?

 

At du får de oppgitte 50km ut av din v60 nå på vinteren under normal kjøring med varmeapparatet på er bare ikke tilfellet, ut i fra tester kan man se at den bilen har problemer med å nå oppgitt rekkevidde med moderat kjøring på sommerstid.

 

Når det kommer til testen på Dinside som det linkes til i artikkelen sier de følgende om hvordan de fikk 24km:

Testen ble gjennomført i temperaturer som varierte fra -1 til -3 grader, helt normalt milde vintertemperaturer på Østlandet. Testruten bød på varierte veier, med alt fra bykjøring til landeveiskjøring, og litt motorvei. Kjøringen på batteridrift foregikk stort sett i bymiljøet og saktegående landeveier, og aldri i hastigheter over 70 km/t.

 

Det skal legges til at bilen var utstyrt med vinterdekk i dimensjon 275/45 R20. Store hjul er tyngre å holde i fremdrift enn mindre, noe som ikke gir store SUVer noen fordel.

 

Lenke til kommentar

 

Sier du at en volvo i hybridmodus har mindre rekkevidde enn man har tilgjengelig bensin, eller tenker du på at den starter diselmotoren når batteriet er på ~10%?

 

At du får de oppgitte 50km ut av din v60 nå på vinteren under normal kjøring med varmeapparatet på er bare ikke tilfellet, ut i fra tester kan man se at den bilen har problemer med å nå oppgitt rekkevidde med moderat kjøring på sommerstid.

 

Når det kommer til testen på Dinside som det linkes til i artikkelen sier de følgende om hvordan de fikk 24km:

 

Jeg har aldri påstått at bilen kommer seg 50 km på en lading hverken sommer eller vinter, men jeg vet den kommer seg 40 uten alt for mye problemer i begge årstider. Den fordelen Volvo hybridene har foran en del av de andre hybridene på markedet er at de har en kjøle/varme vanns loop som går innom batteri pakken pluss en dieselvarmer som tar seg av oppvarmingen av både kjølevannet og coupeen på vinteren. Totalt sett har bilen 3 alternativer for oppvarming enten rent elektrisk, dieselvarmer eller konvensjonell motorvarme.  Så sålenge man passer på å forhåndsvarme bilen for å få temperaturen opp i batteripakken før en kjører har faktisk ikke bilen en særlig betydelig kortere rekkevidde på vinteren, om det er noe så handler det nok mest om økt friksjon i vinterdekkene kontra sommerdekkene :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...