Gå til innhold

Volvos ladbare hybrider kjører stadig mindre på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Min erfaring er ca den samme. Hybridbiler er stort sett en kombinasjon av en bensinbil med svak motor og en elbil med kort rekkevidde. Du får alle ulempene fra en elbil kombinert med de fleste ulempene fra en bensinmotor (null bånndrag, blant annet) og som en ekstra bonus får du økt vekt, redusert bagasjeplass og to drivlinjer å vedlikeholde.

 

Edit: ikke les dette som endelig fasit på hva hybridbiler kan levere, men heller som en påminnelse om hva man bør være obs på hvis man vurderer en hybridbil. Nøkkelen til å forstå en hybridbil, er hvilke algoritmer som gjelder når to halvveise løsninger skal hjelpe hverandre til å fungere som én.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Store hybrider er i stor grad firmabiler som har gratis drivstoff for brukerne, derfor lader disse relativt lite.

 

Små hybrider lades i MYE større grad da disse i større grad er eid av privatpersoner.

 

TU må passe seg for å ikke fordreie sannheten...

 

http://mobil.tk.no/nyheter/motor/bil/lades-de-ofte-nok/s/5-51-250001

 

Fra linket artikkel:

 

"Undersøkelsen viser at 70 prosent av dem som svarte, ladet bilen hver dag, og nær samme antall svarer at de fyller drivstoff én gang i måneden eller sjeldnere. Svanes anslår at bilister med konvensjonell drivlinje fyller tre til fire ganger i måneden. Tre prosent sa at de ladet bilen mindre enn en gang i uka."

 

Altså kun 3% VW eierne som lader sjelden, og drivstofforbruket ligger i snitt på 25%-35% av en vanlig bil. Dette er nok i stor grad langkjøring, som elbileierne uansett bruker bil nr 2 til.

 

Hybrider er veldig bra for dem som kun har råd til en bil, og som er avhengige av en bil som klarer lengre turer.

 

Jeg er enig i at det avgiftsmessig bør skilles mellom hybrider med lang og kort rekkevidde, men hybrider får uansett nesten ingenting i subsidier mens elbiler tapper felleskassen for enorme summer.

 

TU bør fokusere på de positive sidene ved hybridbiler!

 

https://www.tu.no/artikler/bmw-sjef-rekkevidde-forlenger-er-en-psykologisk-greie/320993"""

Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

Min erfaring er ca den samme. Hybridbiler er stort sett en kombinasjon av en bensinbil med svak motor og en elbil med kort rekkevidde. Du får alle ulempene fra en elbil kombinert med de fleste ulempene fra en bensinmotor (null bånndrag, blant annet) og som en ekstra bonus får du økt vekt, redusert bagasjeplass og to drivlinjer å vedlikeholde.

 

Og i dine utsagn viser du jo helt klart at du ikke forstår hvordan en hybrid bil faktisk fungerer. Om en kjører bilen i den standard hybrid funksjonen vil ikke batteriet tappe seg i den grad at elmotorene ikke kan hjelpe til til enhver tid, og elmotorer har jo en flat momentkurve så lite bunndrag er jo da ikke en reell problemstilling.  

 

Ellers det bilmerket som denne artikkelen dreier seg om leverer 2 hybrid biler, den ene en V60 Plug in Hybrid med en 2,5 liters dieselmotor som alene leverer over 400nm og sammen med elmotor over 600, så bunndrag er ikke mangelvare der vertfall. For XC90 plug in hybriden sin del har den en bensinmotor med over 300 hester og 400 nm så noen sinke uten elektrisk assistanse er vel strengt tatt ikke denne heller. med assistanse fra elmotoren bikker denne rett over 400 hester og 640 nm. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg ser absolutt poenget ditt med å la elmotoren gå som hjelpemotor, men hybridbiler som ren elbil, det er jeg skeptisk til. De hybridene jeg har kjørt, går veldig fort over på bensindrift.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

" hybriddrift etter at batteriet er tomt" - ja, hva måler vi da? Jeg vil anta at hybrid drift forsøker å holde batteriet på ett visst ladenivå så det både kan bidra og ta imot. Selvsagt vil det tomme batteriet kreve bruk av bensinmotoren til å komme seg opp igjen på dette nivået.

 

Skal vi få et realistisk forbruk må nok sammenligningen ta med hytteturen i helga og hverdagskjøringen tilsammen og sammenlignes med tilsvarende bil uten "plug inn". Kjører en så langt på hverdager at batteriet ikke rekker når det fulladet, start på hybrid med en gang. Både hybrid og elektrisk vil være mer økonomisk ved bykjøring, da det kan ta imot bremseenergi. Forøvrig vil hybrid lønne seg mer jo dårligere sjåfør ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Store hybrider er i stor grad firmabiler som har gratis drivstoff for brukerne, derfor lader disse relativt lite.

 

Små hybrider lades i MYE større grad da disse i større grad er eid av privatpersoner.

 

TU må passe seg for å ikke fordreie sannheten...

 

Hvor får en gratis drivstoff? Og hvor er statistikken som tilsier dette? De sier jo sannheten, det er data direkte fra Volvo. Noe annet enn dine påstander uten snev av data. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Store hybrider er i stor grad firmabiler som har gratis drivstoff for brukerne, derfor lader disse relativt lite.

 

Små hybrider lades i MYE større grad da disse i større grad er eid av privatpersoner.

 

TU må passe seg for å ikke fordreie sannheten...

 

På kva måte er opplysningane i artikkelen mindre sanne om det er snakk om firmabilar?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tyder dette på at eierne ikke gidder å lade hver natt?

Man sparer kanskje ca 30kr per lading, og for folk som har råd til en slik bil er det ikke sikkert denne gevinsten er stor nok / verdt bryet?

 

Jeg vil tippe dette ihvertfall er deler av årsaken, og at f.eks. en Outlander eller Golf GTE kommer bedre ut i statistikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også verdt å ta med at denne biltypen ikkje nødvendigvis er representativ for andre hybridbilar, også av større type.

 

Ein Mitsubishi Outlander PHEV brukar etter mi erfaring ca. 0,54 l/mil (bensin) ved langkjøring på sommarføre etter at batteriet er brukt opp. Som nemnt over, ladar batteriet opp og ned etter kjøremønster og ligg på rundt 50% el-drift på langkjøring. Dette er ikkje eit avskrekkande stort forbruk for ein bil av den størrelsen.

 

Sannsynligvis noko meir på vinterføre, men har ikkje gjort nøyaktige målingar. Optimistisk anslag er 0,6-0,8 l/mil avhengig av temperatur, dekk og føre.

 

Plug-in hybrid er perfekt for mellomlang avstand som pendling til jobb, der den stort sett kan gå på batteri. Samtidig mulegheit for lengre turar ved behov, utan at forbruket nødvendigvis er større enn ein tilsvarande biltype til utan batteri.

 

Den fungera derimot dårlig til småkjøring (5-10 minuttar) på vinteren, då bensinmotoren ofte er brukt til å få varme i bilen ved start. Det gir kortvarig svært stor forbruk etterfulgt av ein periode med lågt/null forbruk, så sant den ikkje blir kopla til ladestasjon og forvarma før bruk. Det må litt avstand til for at forbruket i snitt blir lågt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt poenget ditt med å la elmotoren gå som hjelpemotor, men hybridbiler som ren elbil, det er jeg skeptisk til. De hybridene jeg har kjørt, går veldig fort over på bensindrift.

 

Hvilken har du kjørt? Jeg selv har eid en Volvo V60 Plug In Hybrid siden oktober 2015, den klarer minst 4 mil på ren batteridrift både sommer og vinter såfrem en faktisk lærer seg å kjenne bilen å kjører den deretter. Holder mer en nok til de flestes daglige turer, selv har jeg rundt 3 mil til jobben uten mulighet å lade der så må somregel ty til diesel motoren når jeg er rundt halveis hjemme igjen. Ellers går det somregel i ren eldrift på alle småturer rundt omkring. Har kjørt bilen 17 000 km nå å har hatt ett gjennomsnittsforbruk siden bilen var ny på 0,3 liter mila, hvor dette inkluderer 3 langturer på rundt 120 mil hver hvor bilen vil bruke ca like mye som en hvilken som helst konvensjonell bil. 

 

At hybridbiler ikke er for alle er jo en ting, dette kommer helt an på kjøremønster, og at de statlige insentivene skaper en del "useriøse" brukere som ikke bruker hybrid bilene slik de er ment er jo en anne diskusjon igjen. Men å dømme opp og ned en god teknologi basert på brukerfeil syns jeg er litt tåpelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Brukerfeil?

 

Edit: det er meget mulig at du er god på hybrider, men å rakke ned på folk som har andre erfaringer enn deg blir bare dumt.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Hvordan rakker jeg ned på folk om jeg tørr spørre? En av de store argumentene som de fleste drar frem mot ladbare hybrider og de insentivene de får er at folk kjøper de uten å fast lader dem, hvor vinninga igjen går opp i røyk pga økt vekt på bilen. Hvordan kan en kalle dette for noe som helst annet enn brukerfeil? Om en ikke lader en ladbar hybrid så bruker en ikke bilen korrekt så enkelt og greit er det med den saken. Ingen grunn til å ta seg nær av relativt enkel fakta.  

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brukerfeil?

 

Edit: det er meget mulig at du er god på hybrider, men å rakke ned på folk som har andre erfaringer enn deg blir bare dumt.

 

Det er ikkje til å komme utanom at kjøremønster, veiforhold og føraren er avgjerande for om hybrid-bil er ei gunstig løysing.

 

Er ein litt hard på gasspedalen så startar bensinmotoren, uansett kva som er grunnen til det. Det kan sjølvsagt vera "brukarfeil" der ein kunne vert litt tolmodig og redusert akselerasjonen noko. Men det kan også vera at den veien ein kjører krevjer rask akselerasjon. Enten ved innkjøring på enkelte motorveiar eller fartsauke i bratt oppoverbakke. Skiltinga er også uginstig i mange tilfeller, der auka fartsgrense er satt der oppoverbakken startar, ikkje på den flate strekka i forkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er naturlig at det blir forskjeller i forbruket mellom entusiaster som kjøper hybridbil for å kjøre miljøvennlig, og de som kjøper hybridbil fordi reduserte avgifter gjør at de får mye hestekrefter for pengene.

 

Jeg kunne nok fint blitt skubbet inn i puljen av folk som kjøpte ladbar hybridbil for å få mest mulig effekt for pengene, men etterhvert startet jeg å utfordre meg selv for å se hvor langt jeg kom meg på en tank, hvor mange kilometer jeg klarte å dra ut av en singel lading på ren eldrift osv. Jeg tror faktisk det er mange som ender opp slik og finner det etterhvert litt artig å utfordre seg selv på den måten og samtidig spare seg noen kroner. Jeg selv kommer nok til å gå for ren elbil ved neste nybil kjøp da jeg via hybridbilen jeg eier nå har funnet ut at det ville passet meg utmerket. 

 

Dette gjelder langt ifra alle selvfølgelig å en kan nok da argumentere for at de statlige insentivene ikke fungerer slik de er ment å fungere, men samtidig har en jo en god del som meg selv som har blitt "konvertert" til en annen tankegang der insentivene har fungert helt etter plan.  

 

Men på million SUVer som XC90en her er det nok flere av typen som kjøper hybrid utgaven kun for de ekstra kreftene og gir seg en blanke i den rene El driften, når en ser på testen for ett år siden hvor det kun var V60 Plug In Hybrid som var målt, en bil til under halvparten av prisen var jo nesten halvparten av all kjøring gjort elektrisk, noe en igrunnen må se på som svært bra.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chevy Volt plug-in hybrid ble satt i produksjon i 2010. I Europa er det kjent som Opel Ampera. General Motors fører statistikk over drivstoff og el-forbruket for folk som er frivillig med i databasen, som man finner på www.voltstats.net. 2559 biler er med i databasen. De har kjørt til sammen ca. 128 millioner km, hvorav ca. 85.4 millioner km. er kjørt på ren el-drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chevy Volt plug-in hybrid ble satt i produksjon i 2010. I Europa er det kjent som Opel Ampera. General Motors fører statistikk over drivstoff og el-forbruket for folk som er frivillig med i databasen, som man finner på www.voltstats.net. 2559 biler er med i databasen. De har kjørt til sammen ca. 128 millioner km, hvorav ca. 85.4 millioner km. er kjørt på ren el-drift.

 

Men volt har jo relativt stort batteri ift de fleste PEV's, som gjør at den aller meste "daglige" kjøringen kan foregå på el.drift om en bare påser å lade. I tillegg er den jo langt snillere på forbruket ift arealet av disse "massive" SUV'ene er.  Jeg bruker langt i fra 18kWh av mitt batteri i hverdagen. Overraskende at det ikke er mer en 66% egentlig, det må være en god del som dropper lading innimellom, ellers kjører de langt. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...