Brulejus Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 1.1.2017 ble nye MVA-regler innført, og man skal ikke lenger betale MVA til speditør, men det skal beregnes direkte på MVA-oppgaven. I den forbindelse har DHL fakturert oss for et ekstra gebyr som de tar for å beregne MVA slik at det skal bli lettere å fylle inn MVA-oppgaven. Dette er selvsagt noe vi ikke har behov for. Ser at de i en tidligere "info-mail" som de har sendt ut skriver de kort om dette i en lang mail, og at vi selv må avbestille dette om vi ikke ønsker det. Ringte inn og spurte og da sa de at "det var mange små firma som ønsket dette". Og så sendte de en standardmail til et skriv som beskrev at vi måtte avbestille dette aktivt om vi ikke ønsket det. Selve gebyret er ikke allverden (110 kr), men dette går mest på prinsipp. Spørsmålet er om de bare kan begynne å selge oss denne tilleggstjenesten uten at vi har bestilt den? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 I utgangspunktet er det forbudt å yte tjenester mot krav om betaling uten etter avtale, jf. markedsføringsloven § 11 første ledd bokstav b. Dette blir mer iffy i og med at dere allerede har en avtale om spedisjon, spørsmålet er hva den avtalen omfatter. Dette omfattes ikke egentlig av markedsføringsloven § 11 første ledd bokstav b, men av omfanget av de alminnelige leveringsvilkårene. Konklusjon: Tvilsomt. Kan gå begge veier. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Takk for svar. Hva avtalen sier er jeg usikker på. Det er firma i utlandet som sender med DHL, og vi har ikke laget noen avtale med DHL som jeg kan huske. Mulig det skjer indirekte, ikke vet jeg. Såvidt jeg ser har vi ikke fått info om tilsvarende fra UPS, TNT eller Posten/Bring, så det blir jo spennende å se hva som skjer når vi skal betale fortolling fra andre leverandører. Endret 24. januar 2017 av Brulejus 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Dette er noe de fleste speditører prøver seg på i disse dager. Selve tjenesten er jo latterlig med mindre man ikke klarer å lese en deklarering. Bestrid faktura og vær sta, jeg vil tro DHL velger å kreditere dette relativt beskjedne beløpet fremfor å ta det til inkasso. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 I og med at sluttbruker sjelden har noen reell påvirkningskraft på valg av speditør (man er stort sett stuck med de speditører selger velger å bruke) kan speditørene stort sett strekke strikken så langt de bare orker. De som velger og inngår avtalene (selgerne) er ikke de som betaler for dem (kjøperne), så ingen med faktisk makt har insentiver til å endre på denne ordningen. At dette ikke er hårreisende for flere skjønner jeg ikke, men det er nå en gang verden vi lever i. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 110 kr i gebyr per innfortolling er i så fall mye. Selskapet jeg jobber for bruker DHL mye, og skal sjekke i morgen om de tar betalt for dette. Det kan fort dreie seg om 30k kr per år i vårt tilfelle. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 Vi tok kontakt og ble først satt over fra fakturaavdeling til en annen. Det hele endte med at avbestillingen ble registrert og han skulle be fakturaavdelingen sende ut en ny faktura. Fakturaavdelingen opplevde et voldsomt trykk for tiden ifølge personen vi snakket med, så antar at det ikke er bare vi som har reagert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå