Uferdig Setnin Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Hei! Jeg er 18 og er lærling, jeg vet att jeg kan få fast jobb her jeg jobber etter læretiden. Og skal prøve å se om jeg kan få lån. Hvilke banker burde jeg spørre? Jeg har egenkapital og har ett med 3 sov (der jeg kan leie ut dem to andre for å dekke lånet) til 2,19 mill. Jeg har en stabil og gunstig nok økonomi for att banken burde stole på meg. Lokalbanken kjenner meg godt, så jeg tror jeg får lån hos dem. Men her er dog renter mye høyere enn hos storbankene (skandia osv). Og kan jeg dele plantegningen av leiligheten jeg har tenkt på her? Eller er ikke det lov? Fikk det sendt ifra en eiendomsmegler og huset skal stå klart rundt vinteren 2017. Også har jeg litt lyst på innspill Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Blir du isåfall avhengig av leieinntektene for å betjene lånet? Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Blir du isåfall avhengig av leieinntektene for å betjene lånet? Nja, min inntekt dekker lånet men ikke så mye annet. Jeg har dog mulighet for å skaffe leiekontrakt signert og ferdig før jeg tar opp lån? Som en sikkerhet for banken? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Du får snakke med banken om det, det er mulig. Men klarer du å dekke boliglånet og samtidig overleve alene? Det at du har leiekontrakt er jo en trygghet for deg og banken, men bare til de går ut, som gjerne er maks ett år vil jeg tro. Det er bare å legge frem planen din for banken, det er ikke umulig med en god plan. Ellers kan jeg ikke se at plantegning skal være ulovlig å legge ut på noen som helst måte Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Her er "min revisjon" http://i.imgur.com/JkqDzgD.png Er er den originale http://i.imgur.com/SJ9Z2Si.png Jeg tenker å bruke airbnb på det evt 3. rommet, og ellers som gjesterom. Og ja, det skal kunne gå rundt selv om jeg ikke leier ut med en ok økonomi. Men om jeg har lyst på møbler så må jeg leie ut. edit* rett linker Endret 24. januar 2017 av Noxz Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Airbnb er ingen 100% garanti. Kan godt hende dem gir deg ett lån så lenge du har en fast jobb samt høy egenkapital, kan jeg spørre hvor mye du har nå? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Bod/teknisk kan du neppe bare endre slik. Ser at du har fjernet varmtvannsberederen og ventilasjonsanlegg der. Badet går antagelig heller ikke da det så vidt jeg vet må være mulig å snu med rullestol, derav antagelig den sirkelen i midten. Om det ikke har blitt endret. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Airbnb er ingen 100% garanti. Kan godt hende dem gir deg ett lån så lenge du har en fast jobb samt høy egenkapital, kan jeg spørre hvor mye du har nå? Jeg har nok egenkapital, og airbnb er kun for gjesterommet. Rom nummer 2 leies ut konstant. Tenker airbnb slik att jeg får inn noen ekstra kroner, men da også mulighet for å få gjester på besøk, så da kan jeg berre sette rommet som opptatt dem dagene. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Bod/teknisk kan du neppe bare endre slik. Ser at du har fjernet varmtvannsberederen og ventilasjonsanlegg der. Badet går antagelig heller ikke da det så vidt jeg vet må være mulig å snu med rullestol, derav antagelig den sirkelen i midten. Om det ikke har blitt endret. Okei, da lærte jeg noe nytt idag også ^^ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Utleie kommer an på lokasjon i stor grad. Er det i nærheten av en skole så har du en mye større garanti for å ha leietager omtrentlig hele året. Bankene regner utleieinntekt 10 av 12 måneder pga. flytting etc. Er det 10K i måneden så regner de da 100K i året (duh). De regner også kommunale avgifter og vedlikehold så budsjettet må inkludere helst noen tusen over det lånet koster i måneden. Så bør du ta utgangspunkt i SIFO's referansebudsjett når du beregner resten av budsjettet. http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php Det blir nærmere 12.000,-/mnd hvis du har bil. Lån på si 7-8.000,-, kommunale avgifter på et par tusen, vedlikeholdskonto, etc. Da er du oppe i godt over 20.000,-/mnd du trenger inn hver måned. Edit; Med en kausjonist så er det nok relativt bra sjanser da 2.2 millioner ikke er altfor mye. Det er egentlig bare å sette opp et skikkelig budsjett og gå i banken Endret 24. januar 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg er sunnmøring, uten bil. Bruker knapt nok 350kr/mnd på mat og klær. Jeg tror der skal gå rundt. Rett ved busstopp som går til vgs osv. Får sette meg litt mer inn i det Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Du kan forresten neppe fjerne de rørene ved gangen heller, tipper de går gjennom hele bygget. Det er vel der ventilasjonen til ovnen går vil jeg tro. Og hvor skal du ha kjøleskapet? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg er sunnmøring, uten bil. Bruker knapt nok 350kr/mnd på mat og klær. Jeg tror der skal gå rundt. Rett ved busstopp som går til vgs osv. Får sette meg litt mer inn i det Banken din vil nok beregne du har et ganske mye større forbruk enn 350,- i mnd på mat og klær. Selv om du sier det er hva du bruker. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Er det ikke nå kommet regler om at man har max lånegrense på årsinntekt * X, hvor X er 5 år eller noe? Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Bruker knapt nok 350kr/mnd på mat og klær. Mangler det en null her? Jeg tror ikke banken lar seg imponere av akkurat dette. Det er ikke i deres interesse heller at du ikke skal ha råd til å ha et liv utenom. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Bruker knapt nok 350kr/mnd på mat og klær. Mangler det en null her? Jeg tror ikke banken lar seg imponere av akkurat dette. Det er ikke i deres interesse heller at du ikke skal ha råd til å ha et liv utenom. Får frokost, lunch og middag på jobb. Kommer hjem såpass sent att jeg spiser en banan før jeg legger meg og det er det. Men nei, det mangler nok ingen 0 bak tallet her. Det gikk rundt 5800 i mat iløpet av 2016 (bankkort). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Soverom SKAL ha vindu + at jeg tror det er et nytt krav om størrelse også Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Bruker knapt nok 350kr/mnd på mat og klær. Mangler det en null her? Jeg tror ikke banken lar seg imponere av akkurat dette. Det er ikke i deres interesse heller at du ikke skal ha råd til å ha et liv utenom. Får frokost, lunch og middag på jobb. Kommer hjem såpass sent att jeg spiser en banan før jeg legger meg og det er det. Men nei, det mangler nok ingen 0 bak tallet her. Det gikk rundt 5800 i mat iløpet av 2016 (bankkort). Bankene bruker en fast sats for slike ting som mat,klær osv, eller i hvert fall gjorde banken det da jeg søkte boliglån. Uten at jeg vet akkurat hvilket beløp det var snakk om de regnet inn mener jeg det var et sted mellom 2500-4000,- de tar som utgangspunkt at du må kunne betale pr mnd. Så selv om du sier til banken din at du klarer deg med 350,- mnd vil de uansett regne et mye høyere beløp, og beregne din betalingsevne ut fra det. Endret 24. januar 2017 av archongamer Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Badet går antagelig heller ikke da det så vidt jeg vet må være mulig å snu med rullestol, derav antagelig den sirkelen i midten. Om det ikke har blitt endret. Hvorfor er det slik? Ser det er slike sirkler i flere rom, er det er krav på nye bygg nå? Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med banken og prate med de. Banken har sine regler for hvor mye som lånes ut til hvem, men disse fravikes i tilfeller hvor banken ser av historikken at du er en gjerrigknark (eller motsatt) og at lånet med all sannsynlighet blir håndtert uten problemer av deg. Sørg for å ikke bruke opp all egenkapital på innskuddet, men legg igjen en buffer på bok som du kan tære av dersom det blir noe kluss med leietakere i perioder. Også må du ikke glemme å leve livet litt midt opp i alt dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå