G Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 300 mhz raskere cpu spørs man vel merker? Har ikke satt meg inn i det, altså hvilken 4-kjerne du prater om, siden det er 8 kjerner totalt. Men jeg vil tro at 4 ganger 300 Mhz utgjør noe merkbart: MediaTek Helio P10 (MT6755), 4 x Cortex-A53 @ 1,8 GHz + 4 x Cortex-A53 @ 1,2 GHz, Mali-T860 MP2 GPU, 4 GB minne (RAM) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) les http://www.devicespecifications.com/en/model/05103e4d skal ha bluetooth 4.1 Men mangler: NFC UMI Plus NA All NFC Mobiles List Umi Plus Extreme NA All NFC Mobiles List Ok glemte den var 8 kjerner. Så ja kanskje cpuen er dobbelt så kraftig. Endret 24. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Problemet er at "usb-pluggen" må være litt lenger enn vanlig? For eksempel omtrent det samme som skjer hvis man har et litt teit deksel på telefonen, som plasten rundt pluggen treffer? Har vært innom noen hundre forskjellige usb-kabler og lightning-kabler og lengden på utstikkeren på pluggen varierer mye. På et par lightning-kabler så har jeg pusset ned plastikken på pluggen, slik at den skal nå helt inn, når dekselet på telefonen kommer i veien. Og tidligere så har jeg måttet leite spesielt etter noen "lange" plugger fordi jeg hadde et annet teit deksel på en samsung galaxy s3. Vil tro det finnes tilsvarende med usb-c? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Ikke kjøp denne gå heller for:UMi Plus E Siden den støtter 4g+ 300 mbit. 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Ja mange nok 100vis av mbit på mobilen er absolutt høyest prioritert hos meg også. Nesten så jeg er fristet til å vente til det blir gbit før jeg gidder å kjøpe mobiltelefon i det hele tatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Bare jeg som Stuart over 4 gb. Minne er ikke det litt litte?Det er arbeidsminne. Lagringsminnet er sikkert større, men det sier ikke artikkleen noe om. TEK har ikke alltid full oversikt over tall og begreper. Hei! Hvis du har lest artikler her før, så har du kanskje fått med deg at vi bruker en helt fast terminologi. Hvis ikke: Minne = RAM Lagring = ROM - Torstein Ser absolutt den, men kan du forklare de to typene av minne? Tror det er en del misforståelser her. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) http://www.devicespecifications.com/en/comparison/baf1ab143 Ram: f.eks LPDDR3 vs LPDDR4 Hastighet fra 800 mhz til 1866 mhz (Dyrere mobil) Finnes både single og dualchannel slik som pc. På lagring finnes det MMC eller UFS 2.0 Men usikker på dette har praksis betyning eller kun batchmark, da pc gir kanskje litt raskere ytelse i spilling. Antar samme er for mobiler, men om operativsystemet android 7 tar nytte av det eller N er jeg usikker på. Eller er teknisk\engelsk du lurer på? RAM (Random access memory) Rask mellomlagring som tømmes ved strømbrudd) ROM (Read-only memory) (Treg fastlagring slik som minnekort\SSD som lagres selv batteriet er tomt). Egentlig blir ROM brukt som bios\UEFI av den delen som ikke kan oppgraderes. Endret 24. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 300 mhz raskere cpu spørs man vel merker? Har ikke satt meg inn i det, altså hvilken 4-kjerne du prater om, siden det er 8 kjerner totalt. Men jeg vil tro at 4 ganger 300 Mhz utgjør noe merkbart: MediaTek Helio P10 (MT6755), 4 x Cortex-A53 @ 1,8 GHz + 4 x Cortex-A53 @ 1,2 GHz, Mali-T860 MP2 GPU, 4 GB minne (RAM) Å gange klokkefrekvens med antall kjerner gir ikke et realistisk bilde av en prosessors ytelse i praksis, spesielt ikke på en mobiltelefon. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Muligens ikke, men syns det blir for dyrt å bestille på iwill.no når man ikke kan hente eller prøve mobilen i oslo. Da jeg gjerne kunne tenke meg å prøve den. Men slik det er også på komplett\elkjøp og lefdal kan man ikke ta mobilen i bruk ofte på nettsalg. Så hvis man logger på google apps og kjøper apper og tester mister man returretten. Da det nærmest er mulig å teste ytelsen uten å ta produktet i bruk. Men tror kun batchmark er ytelsen mest merkbart. Hvis man gjør lett bruk er vel det mulig å merke ytelseforskjellene. Med mindre android 7\N er ganske tungdreven på ram\cpu sammenlignet med 6. Ferreste videorediger eller spiller noe særlig på mobilen eller bruker: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vmware.view.client.android&hl=no Som kanskje blir litt ubrukelig for sony m4 aqua. https://filmora.wondershare.com/video-editor/android-video-editor.html Endret 24. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
werkar Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Artig å finne denne artikkelen dagen etter jeg mottok min Umi Plus E som forøvrig overgår Umi Plus med at den har 6 G minne, 64 G lagring og Helio P20 2,3 Ghz prosessor. Støtter alle de tre båndene som brukes her hjemme, 3, 7, 20 pluss flere. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Bare jeg som Stuart over 4 gb. Minne er ikke det litt litte?Det er arbeidsminne. Lagringsminnet er sikkert større, men det sier ikke artikkleen noe om. TEK har ikke alltid full oversikt over tall og begreper. Hei! Hvis du har lest artikler her før, så har du kanskje fått med deg at vi bruker en helt fast terminologi. Hvis ikke: Minne = RAM Lagring = ROM - Torstein Lagring er ikke ROM (read only memory) Det er vel flash minne som i minnekort og ssd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 @magne.moe: ROM brukes ofte som betegnelse på arbeidsminne, selv om det teknisk sett er RAM (random access memory). Lenke til kommentar
FluggerNO Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Hvilke frekvensbånd støtter den? Det er ganske vesentlig å vite om den dekker de norske frekvensbåndene. Dessuten kan dere spare dere raljeringen om lightning-pluggen. Det er mulig at den er proprietær, men det er tross alt flere kabler som støtter lightning, enn det er kabler som støtter den innsunkne pluggen til UMi. En kan fint kjøpe usb C kabler på ebay til denne mobilen. Jeg har kjøpt flere varianter fra ebay og en del av de har ca 4mm lengre/dypere plugg. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Bare jeg som Stuart over 4 gb. Minne er ikke det litt litte?Det er arbeidsminne. Lagringsminnet er sikkert større, men det sier ikke artikkleen noe om. TEK har ikke alltid full oversikt over tall og begreper. Hei! Hvis du har lest artikler her før, så har du kanskje fått med deg at vi bruker en helt fast terminologi. Hvis ikke: Minne = RAM Lagring = ROM - Torstein Ser absolutt den, men kan du forklare de to typene av minne? Tror det er en del misforståelser her. Jeg kan godt forklare: RAM er forkortelse for Random-Access Memory. Det betyr i praksis at du har et minnebuffer som som regel brukes til arbeidsminne, der du kan legge til ting i memory stack'en og hente ting ut av samme adresseområder. Når strømmen slås av så ryker alt som ligger i dette arbeidsminne bort. Derfor kan det være lurt å slå av en maskin systematisk slik at det ikke skal bli for mye krøll på en enhet. ROM er forkortelse for Read-Only Memory. Det betyr i praksis at data tilnærmet sett er hardkodet i den brikken. Når strømmen går så består data som ligger der. Du kan heller ikke skrive til dette minne, med visse unntak som beror på type. EEPROM er en type som kan programmeres. Noe som gjøres relativt sjelden, det mest nærliggende eksempelet er lagring av BIOS og dens innstillinger. Du kan selvsagt velge å skrive ofte til den, men jeg aner lite om levetiden. Årsaken til at det finnes BIOS-batteri er som regel for å holde liv i klokken. Disse klokkene går som oftest litt feil, så det lønner seg at OS kan koble seg opp mot et internettbasert klokkesystem for å korrigere seg opp i mot. Men, det finnes ren ROM også, som er helt og holdent hardkodet. Noen typer ROM må slettes med ultrafiolett lys. Vet slikt benyttes f.eks. til PLS (automatisert styring). Dette er tatt fritt fra egen hukommelse. Med unntak av kontroll av hva forkortelsen står for, derav at jeg fikk på plass bindestreken. Jeg valgte å ha stor bokstav på Access og Only, da noen gjerne skriver det i stilen Read Only Memory istedet. Det finnes betydelige variasjoner av typer minne. Noe man bør være våken for i disse tider er spesiellt denne, som får medvind hvert øyeblikk, eller kan hende det heter noe annet, men jeg tror jeg hadde NVRAM i tankene istedetfor alternativer: https://en.wikipedia.org/wiki/Non-volatile_random-access_memory Kommer til å slå Flash ned i støvlene på hastighet. Hvor god er påliteligheten blir en spennende greie å få vite om jeg fremdeles lever de 2-3 neste årene Sannsynligvis gjør jeg jo det. Endret 24. januar 2017 av G 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Takk for info, G. Det jeg egentlig hadde i tankene, var hvordan arbeids- og lagringsminne var definert i mobiler, ikke teknologien. Kan di si litt om dette også? Lenke til kommentar
G Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Kan jeg vel egentlig alt for lite om. Det er kløppere her på forumet som kanskje har besvart eller vil besvare. Men antar at det er snakk om en form for Flash-basert lagring jeg da, uten at du skal ta det for "god fisk". De har vel anledning til å få flash som er loddet til "hovedkortet" til å tikke litt raskere unna enn de utvidbare minnekortene f.eks. typisk 32 Gig til 128 Gig kort i dagens marked (microSD). EDIT: Nå bruker jeg kanskje flash litt løselig. Kanskje de kan bruke SSD på noe og Flash på noe annet. Debattanter av kaliberet TKongen kan man mest sannsynligvis stole fullt og helt på angående tema som dette. Endret 24. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) @pseudopod: Jeg er 90 % sikker på at det er WCDMA vi bruker i Norge. I følge http://www.devicespecifications.com/en/comparison/2beb904b5 støtter denne telefonen alle frekvensbånd som brukes for 2G/3G/4G i EU, pluss et par kommende. Nå som jeg har kommet hjem fra jobb og sjekket litt rundt, så ser det ut til at du har 100% rett. Forøvrig så er det slik nå for tiden at begrepet "ROM" ofte misbrukes. Det snakkes for eksempel om "custom ROM" til telefoner, spillkonsoller, etc, men i realiteten er det kun snakk om en hybrid av firmware og OS som i sin helhet er lagret i fullt skrivbart flashbasert minne. Det kan virke som om begrepet har gått fra å bety "fysisk umulig/vanskelig å skrive til", til å bety "produsenten har låst ned maskinen ved hjelp av software slik at du ikke får liv til å skrive til" Endret 24. januar 2017 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Men støtter den 800mhz frekvensbånd? Det er mangelen på det som har stoppen meg fra å kjøpe oneplus og xiaomi tidligere da vi som ikke bor i byene bruker dette der man ikke har 4g.. Ja, One Plus sine telefoner støtter også 800mhz om man kjøper Europeisk modell. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Artig å finne denne artikkelen dagen etter jeg mottok min Umi Plus E som forøvrig overgår Umi Plus med at den har 6 G minne, 64 G lagring og Helio P20 2,3 Ghz prosessor. Støtter alle de tre båndene som brukes her hjemme, 3, 7, 20 pluss flere. Har forstått det slik at kamera på E versjonen heller ikke er mye å skryte av, i tilegg er det flere som er misfornøyd med Gps'en på disse telefonene, kan jo hende det er en softwarefeil, ikke vet jeg, men jeg ble skeptisk til hele telefonen pga det. Ellers så liker jeg designet på disse telefonene å vurderte å bytte ut min One Plus 2 med en Umi Plus E istedet for One Plus 3, men nå venter jeg til 4'ern kommer tenker jeg. Lenke til kommentar
AmiloD Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Syns dere bør ta en titt på Lenovo P2 også. 5,5" AMOLED skjerm, laget i metall, 4Gb ram, SD 625, Android 6.0 og gigantisk stor 5000mAh batteri. Telefon har veldig god lyd og kamera skal også være godkjent. Pris på rundt 3000kr er absolutt lokkende. Den har fått veldig god omtale på GSMarena. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg