torest Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Havner risikerer å miste Enova-støtte.Denne strømpluggen vekker sterke reaksjoner – Hurtigruten velger bort internasjonal standard Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Selv om jeg støtter standarder så virker NG3 som den mest inovative pluggen her ved at den så og si er automatisk den dag idag. 9 Lenke til kommentar
Kveru Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Standarder kommer i mange varianter. Forbrukermarkedet hadde en kamp mellom Betamax og VHS, Blue-Ray og HD-DVD. Til slutt står vi igjen med den varianten som fungerer lettest. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Hvor mye dyrere er det for havnene å ha to typer plugger? (Hva koster en kaiplass med standardpluggen, og hva koster en kaiplass med NG3?) Jeg antar at det er ønskelig å ha flere liggeplasser med strøm tilgjengelig, da burde det ikke være vanskelig å la hurtigruten som går i fast rute og sannsynligvis har fast plass få bruke sin egen plugg. 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Standarder må følge med tiden. Batteriferger bruker jo også spesialløsninger. Her bør det være rimelig enkelt å ha en overgangsadapter til standarpluggen. Det blir slik som Apple har tilpasset seg micro usb. Den animasjonen fra ABB virket ikke særlig overbevisende. Det er ikke bare å stille opp en industrirobot på en kai. Mulig det kan virke Øresund, men når det er flere meter tidevannsforskjell og store bølgebevegelser, så virker det helt idiotisk å stikke en robotarm inn i fartøyet på den måten. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Tror ikke overgangsplugger er noe ideellt med så store strømstyrker. Koblingene må være solide, skape god kontakt og tåle mye tilkobling og frakobling. Det burde vel også egentlig ha vært et automatisert spraysystem, som kan spraye koblingene med noe godstoff som forhindrer irring, og som er kompatibelt med elektriske kontakter. Saltvann er ikke ideellt for elektriske kontakter. Kaimannskapet og matrosene ombord må hver for seg også etterse at sine kabler behandles skånsomt, inspiseres jevnlig og vedlikeholdes. Endret 24. januar 2017 av G 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg stigmv Skrevet 24. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 24. januar 2017 Standardpluggen tar 10 ganger så lang tid å koble til, krever to i stedet for en matros, og koster nesten dobbelt så mye. For meg ser det ut som om det er de som har laget standarden som undergraver standardiseringsarbeidet. 14 Lenke til kommentar
Knut Erik_370616 Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Ok, her er jeg amatør, men det ser ut som om det som jobbet med en standard plugg kun har tenkt på pluggen og ikke hvordan den kan implementeres i en kostnadseffektiv kailøsning. . 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Når denne NG3 er såpass mye bedre er det standarden som henger etter. Men vi bør uansett jobbe for at induksjonsoverføringene blir standard. Mye mindre leamikk, alle ledende deler er innkapslet og man kan starte overføring umiddelbart. Denne vil nok også passe bra både for batteriferger, hybride skip og konvensjonelle skip som bare trenger landstrøm mens de ligger til kai. 1 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Gjørven mener Hurtigruten og havnene er med på å undergrave det internasjonale standardiseringsarbeidet når de velger den franske NG3-pluggen. Hva så? Jeg mener Engebretsen og Hurtigruten har gjort det rette her, når standarden ikke er god nok. 7 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Når denne NG3 er såpass mye bedre er det standarden som henger etter. Men vi bør uansett jobbe for at induksjonsoverføringene blir standard. Mye mindre leamikk, alle ledende deler er innkapslet og man kan starte overføring umiddelbart. Denne vil nok også passe bra både for batteriferger, hybride skip og konvensjonelle skip som bare trenger landstrøm mens de ligger til kai. Induksjon sammen med automatisk fortøyning er slik det fremstår nå sikkert en god løsning for nybygg og større ombygninger hvor dette kan integreres i fartøyet. Det er vel bedre at norsk industri satser på utvikling av det til mer installasjonsvennlige løsninger, fremfor å kopiere en løsning som har vært i bruk i norske havner i 5 år. Det som er bra med NG3s løsning er at det skal minimalt med installasjoner til ombord på fartøyet. Se f.eks. Folgefonn løsningen hvor det meste står på kaien. http://www.ng3.eu/IMG/pdf/-4.pdf Lenke til kommentar
nallebuss Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 NG3 er noe av det MINST inovative som er laga, den er treg og feiltilkobling er dagligdags, på fergedrift er den totalt ubrukelig ,og den pluggen som som blir vist fram I "skrytevideoen" herpå MF Folgefonn er totalvrak og kassert for lengst.... Trådløs induktiv lading er inovativt, det er frammtida. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Induksjonsoverføring høres ut som et bra framtidsrettet tiltak. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 .. pluggen som som blir vist fram I "skrytevideoen" herpå MF Folgefonn er totalvrak og kassert for lengst.... Hm. Det setter jo kanskje NG3 løsningen i et nytt lys, Folgefonn har altså gått over til induktiv. Kanskje det er det hurtigruten bør satse på, hvis det ikke er for komplisert å installere: http://www.skipsrevyen.no/induktivt-nyttar-for-mf-folgefonn/ Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Etter mange år i industri kan jeg si en ting, sånne standardløsninger er nettopp det. standard. ikke flotte eller helautomatiske, men tunge og vanskelige å handtere. For eksempel alle trefase kontakter laget for 500 volt. de er ikke bare å sette sammen, du må bruke begge hendene, og skikkelig ta i, rugge frem og tilbake osv. ikke brukervennlige i det hele tatt. og her er det nettopp bruker som ikke godtar bare standard utstyr, de vil ha eksepsjonelt utstyr. og da holder ikke standard. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 En mekanisk kontakt som NG3 er ikke en løsning for bilferjer som ligger til kai 10 minutter hver halvtime eller time, da er installasjon av induktiv lading lønnsom. For rutegående skip som har litt bedre tid og færre anløp kan NG3 være beste løsning. Skip med behov for permanent strøm bør holde seg til standarden. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå