Harepu Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hei, Jeg har lyst til å begynne på dataingeniørutdanningen på HiOA. Jeg er veldig glad i fysikk og matte (R1 og R2), men jeg har IT2 og helt ærlig så hater jeg det faget. Jeg klarer å jobbe med det, men til tider blir det ofte for mye for hodet. Jeg har 4 i faget. Bør man være god i IT for å utføre dataingeniørutdanningen, eller fokuserer de mer på matte og fysikk? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Du bør nok definitivt revurdere den planen. Uten at jeg har gått eller går dataingeniør, kan jeg si at matematikk/fysikkbiten er minimal sammenliknet med de fleste andre ingeniørutdanningene. Lenke til kommentar
karlico Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Studerer datateknologi på HiB/HVL og har hatt masse bruk for kunnskapen min fra IT2 i løpet av det første semesteret. Videre utover så blir det bare enda mer programmering Tipper det ihvertfall blir ett fag hvert semester med det. så om du misliker programmering kan jeg ikke anbefale studieretningen. Matte har vi omtrent like mye av eller litt mindre av enn data faget. Skal ha noe fysikk men mindre av det enn de øvrige. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Av ren nyskjerrighet lurer jeg litt på hva IT2 i all hovedsak går ut på? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Hvis du synes IT er kjipt, så er nok dataingeniør feil for deg. Matematikk og fysikk er der primært for å bidra til forståelse av IT-emnene (logikk, algoritmer etc). Hvis du synes selve matematikken / fysikken er meste spennende så bør du nok studere noe annet. Noe slikt kanskje? https://www.ntnu.no/studier/mtfyma Lenke til kommentar
karlico Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Av ren nyskjerrighet lurer jeg litt på hva IT2 i all hovedsak går ut på? Lage animasjoner/programmer med flash og actionscript. Disse går jo hånd i hånd. Flash er døende så hørte fra it-lærern at de skulle gå over til å lære java om ikke så altfor lenge. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Du vil nok finne ut mye om du setter deg ned og prøver å lære deg Python eller Java, litt animasjoner og modellering vil du ha uansett, men mest koding. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Ok, hvis faget er flash så trekker jeg tilbake svaret mitt. Det ville jeg hatet også Prøv litt ordentlig programmering (hvis du ikke skrev mye actionscript da, det er jo faktisk vettugt) og se hva du synes om det. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 På ingeniørstudiet blir du raskt introdusert for programmering i noko anna enn flash/actionscript, så om du har interessen for programmering allereie no er du godt på veg. Lenke til kommentar
DurkaDurk Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Brukes virkelig Flash i IT2 enda? Det er jo helt forkastelig. Snakk om å effektivt drepe motivasjonen til elever som er nysgjerrige på programmering. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Etter hva jeg kan se er store deler av IT2 programmering, dette er jo veldig sentralt for dataingeniør studiet, m.fl. Om det er realfag du liker bør du studere det, med en eller annen fordypning mot en bransje. Men husk at programmering er ganske sentralt i de fleste tekniske fag om dagen, så du kommer ikke unna det. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 I helv... lærer de bort Flash i 2017? Det er dårlig gjort det. Lenke til kommentar
almond Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Skjønner ikke hvorfor alle i tråden er imot flash/actionscript. Det er kanskje ikke moderne, og man skal se langt etter en jobb som bruker det, men det er da virkelig ikke poenget med IT på VGS. Poenget er å vekke en interesse for programmering. Det har da ingenting å si på hvilken måte denne interessen skapes. Dette er ment for å være morro for unga, sånn at de får lyst til å lære mer. Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Om du hater et IT fag men vil bli Dataingeniør, bør du kanskje vurdere andre ingeniørstudier? Lenke til kommentar
DurkaDurk Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 On topic: TS: Lid deg gjennom det, men vit at Flash/AS absolutt ikke representerer IT generelt. Litt flåsete sagt: Hvis “vanlig” programmering er en bil, så er ActionScript den Postmann Pat-bilen på kjøpesenteret; krøkkete å sette seg inn i, og når man først har gjort så er den fortsatt ubrukelig. Det er kanskje ikke moderne, og man skal se langt etter en jobb som bruker det, men det er da virkelig ikke poenget med IT på VGS.Det er et hav av alternativer, hvorfor kan man ikke like så godt bruke et av dem? Universiteter og høyskoler går mer og mer over til åpne alternativer. F.eks. brukes nå Python i IT-introduksjonskurset på NTNU. Poenget er å vekke en interesse for programmering. Det har da ingenting å si på hvilken måte denne interessen skapes. Dette er ment for å være morro for unga, sånn at de får lyst til å lære mer.Husk at IT2 går over et helt år. Det er alt for lang tid til å kun "vekke interessen" hos elevene. På et år burde man være i stand til å faktisk lære en ting eller to. Store programvareprodusenter som Microsoft og Adobe spiller en altfor stor rolle i skolen. Stortinget burde sette ned foten og få skolene til å gå over til åpne og gratis alternativer der dette er mulig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå