jente17år Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hei. Jeg har gått 2 år vgs og har ikke peiling på hva jeg vil bli, har tenkt litt på vernepleier og dyrepleier, men er veldig usikker. Jeg vil jobbe med mennesker, dyr, og jeg vil gjerne ha en jobb der keg kan reise en del.. jeg har vurdert å gå tilbake å starte på vg1 igjen, eller å gå påbygg å gå høgskole deretter, men uansett så vet jeg jo ikke hva jeg vil(i det hele tatt), og føler også det at høgskole er veldig vanskelig(?) jeg er skoleflink, men lurer på hvor høyt nivå det er? Er det noen som vet om et yrke som kunne passet meg? Håper på svar, har tenkt på dette siden jeg begynte på vg2(2016/2017) og har fremdeles ikke peiling, har vurdert flyvertine men hører mye domt om det, i tillegg så må man jo være 20 for å bli det.. så jeg er veldig fortvilet nå, og håper noen kan komme med noen tips eller noen ting dere tror kan passe for meg.. gjerne legg ved hvilken utdanning man må ha og hva som et mest vanlig å jobbe med innen yrket. Håper på seriøse svar og litt veiledning... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Hva mener du med reise en del? Blir du hovslager så er det en del reising, men kanskje ikke slik du ønsker. Høyskole er omtrent like lett som VGS hvis du har interessen for faget/fagene, men det er ofte litt mer fordypning og mer stoff å lære på egenhånd. Ikke tenk på om det er vanskelig eller ei, hvis det blir for ille så er det ingen som tvinger deg til å fullføre. Hvor høyt nivå det er går ikke an å svare på da en ting kan være lett for en person og vanskelig for en annen. Gjennomsnitts levealder er ganske høy så du kan fint utdanne deg i 10 år til Endret 24. januar 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Hva har du mest lyst å jobbe med? Dersom drømmen er å jobbe med både mennesker og dyr og samtidig reise i jobben, snevrer du inn antall relevante yrker ganske kraftig etter min mening. Dersom du har gått to år på vgs, burde det vel være interessant å fullføre dette først, slik at du får studiekompetanse? (Antok at du går på stuidieforberedende) Så kan du jo heller ta deg et friår (eller to) etter fullført vgs dersom du fortsatt ikke vet hva du vil. Vet ikke hvor mye "trøst" det er i dette, men jeg ser ingen grunn til at du skulle være veldig fortvilet over å ikke vite hva du vil jobbe med resten av livet når du ikke har passert 20. Slapp av, dette ordner seg Lenke til kommentar
jente17år Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Hva har du mest lyst å jobbe med? Dersom drømmen er å jobbe med både mennesker og dyr og samtidig reise i jobben, snevrer du inn antall relevante yrker ganske kraftig etter min mening. Dersom du har gått to år på vgs, burde det vel være interessant å fullføre dette først, slik at du får studiekompetanse? (Antok at du går på stuidieforberedende) Så kan du jo heller ta deg et friår (eller to) etter fullført vgs dersom du fortsatt ikke vet hva du vil. Vet ikke hvor mye "trøst" det er i dette, men jeg ser ingen grunn til at du skulle være veldig fortvilet over å ikke vite hva du vil jobbe med resten av livet når du ikke har passert 20. Slapp av, dette ordner seg Jeg går akvakultur nå, og er ferdig utdannet innen det i år, dermd er jeg litt stresset fordi jeg må snart velge om jeg enten skal gå påbygg, lærling eller ta friår, men har fått hørt så mye om at det aldri er bra og ta friår og at man aldri går tilbake til skole etter det og ender opp på butikk jobber og slikt.. Lenke til kommentar
jente17år Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Hva mener du med reise en del? Blir du hovslager så er det en del reising, men kanskje ikke slik du ønsker. Høyskole er omtrent like lett som VGS hvis du har interessen for faget/fagene, men det er ofte litt mer fordypning og mer stoff å lære på egenhånd. Ikke tenk på om det er vanskelig eller ei, hvis det blir for ille så er det ingen som tvinger deg til å fullføre. Hvor høyt nivå det er går ikke an å svare på da en ting kan være lett for en person og vanskelig for en annen. Gjennomsnitts levealder er ganske høy så du kan fint utdanne deg i 10 år til Mener at jeg gjerne skulle hatt en jobb der det kanskje krever at jeg må reise til utlandet eller noe, vet ikke om det finnes nlen jobber som dette(?) Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Hva har du mest lyst å jobbe med? Dersom drømmen er å jobbe med både mennesker og dyr og samtidig reise i jobben, snevrer du inn antall relevante yrker ganske kraftig etter min mening. Dersom du har gått to år på vgs, burde det vel være interessant å fullføre dette først, slik at du får studiekompetanse? (Antok at du går på stuidieforberedende) Så kan du jo heller ta deg et friår (eller to) etter fullført vgs dersom du fortsatt ikke vet hva du vil. Vet ikke hvor mye "trøst" det er i dette, men jeg ser ingen grunn til at du skulle være veldig fortvilet over å ikke vite hva du vil jobbe med resten av livet når du ikke har passert 20. Slapp av, dette ordner seg Jeg går akvakultur nå, og er ferdig utdannet innen det i år, dermd er jeg litt stresset fordi jeg må snart velge om jeg enten skal gå påbygg, lærling eller ta friår, men har fått hørt så mye om at det aldri er bra og ta friår og at man aldri går tilbake til skole etter det og ender opp på butikk jobber og slikt.. Er jo ikke noe automatikk at du aldri kommer deg tilbake til skolen selv om du tar et friår. Selv om "alle andre" sier det, så er det jo bare opp til deg å motbevise det.. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Hva mener du med reise en del? Blir du hovslager så er det en del reising, men kanskje ikke slik du ønsker. Høyskole er omtrent like lett som VGS hvis du har interessen for faget/fagene, men det er ofte litt mer fordypning og mer stoff å lære på egenhånd. Ikke tenk på om det er vanskelig eller ei, hvis det blir for ille så er det ingen som tvinger deg til å fullføre. Hvor høyt nivå det er går ikke an å svare på da en ting kan være lett for en person og vanskelig for en annen. Gjennomsnitts levealder er ganske høy så du kan fint utdanne deg i 10 år til Mener at jeg gjerne skulle hatt en jobb der det kanskje krever at jeg må reise til utlandet eller noe, vet ikke om det finnes nlen jobber som dette(?) Vrient å få reist mye og langt vekk hvis du skal jobbe med dyr, men det er mulig. Vanskelig å komme på noe konkret, men forskere får reist hvis de vil. De som reiser til diverse steder og "kartlegger" dyreriket, men da må du ha rimelig mye utdannelse. Skal du jobbe med mennesker så er det mange muligheter, fra flyvertinne til tolk. Det som høres mest fornuftig ut for deg er å ikke ha noen jobb i hodet, men reise og finne jobb der du lander. Mange steder der man kan få en sommerjobb på en gård, være bartender en stund, frivillig arbeid der kost og losji blir dekket. Skal du gjøre noe ala det så anbefaler jeg deg å ta en utdanning der du har gode sjanser for jobb når du kommer hjem og slår deg ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå