Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venninne kommenterer ofte på hvor tynn jeg er, bør jeg be henne stoppe?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann, folkens!

Ville be om råd, eller nærmest en "kick" til å gjøre noe.

Jeg Har ei venninne på høyskolen, som ofte påpeker ting ved utseendet mitt, eller mer spesifikt hvor tynn jeg er. Føler at jeg kommer til å virke oversensitiv hvis jeg ber henne om å stoppe, fordi det å være tynn er mer "sosialt akseptabelt". Jeg blir jo forsåvidt ikke såret av det og er heldigvis ikke usikker på min kropp, men fortsatt har jeg merket at det har virket noe negativt inn på meg.

Jeg kommenterer aldri hennes på en måte at det virker negativt, selv om hun er på den tyngre siden og ofte sier selv at hun må slanke seg. Syns det er helt ironisk, og jeg vet at jeg ikke burde la det gå inn på meg. Hun er trossalt 27 (!!) og burde vite bedre. 

Jeg vil virkelig si ifra, men er som sagt redd jeg vil virke oversensitiv. Har dere noen råd?! 

Anonymous poster hash: f69a7...e0e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjent sak at de som er tynne ofte får høre at de må legge på seg, må spise mer osv. Virker ikke som folk tenker over at det kan være noe den personen har problemer med selv, og dermed blir like såret av dette som en overvektig ville blitt av å få høre hun må slanke seg, eller hvor stor man er. Har selv alltid vært tynn, og sagt i fra til flere som har sagt slike ting. Da får jeg bare, å beklager, det visste jeg ikke. Du er jo heldig som er tynn. osv tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjent sak at de som er tynne ofte får høre at de må legge på seg, må spise mer osv. Virker ikke som folk tenker over at det kan være noe den personen har problemer med selv, og dermed blir like såret av dette som en overvektig ville blitt av å få høre hun må slanke seg, eller hvor stor man er. Har selv alltid vært tynn, og sagt i fra til flere som har sagt slike ting. Da får jeg bare, å beklager, det visste jeg ikke. Du er jo heldig som er tynn. osv tilbake.

Veldig enig der, har mistet tall på antall ganger jeg har hørt det. Det er en klar forskjell på en kompliment og "kommentarer" om andres utseende.

Virker som hun er usikker på sin egen vekt og lar det gå utover andre.

Kommer fra noen som har vært oppe i fedme-nivåer i BMI, og nede i undervekt.

Det er derfor jeg mener det er helt ironisk.. men hun er i en alder der hun faktisk burde forstå hva som er greit og ikke greit å si. Håper du forresten har det OK nå :) 

Endret av Hulaid123
Lenke til kommentar

Jepp, høres ut som ''projection'', når man er ufornøyd med noe med seg selv og reflekterer det mot andre istedenfor å gjøre noe med saken. 

Bare si til henne at du ikke syntes at det er koselig når hun snakker sånt om kroppen din og at du gjerne vil at hun lar vær. Lager hun drama av det så vet du at hun ikke er noe særlig å samle på.

Lenke til kommentar

Jepp, høres ut som ''projection'', når man er ufornøyd med noe med seg selv og reflekterer det mot andre istedenfor å gjøre noe med saken. 

Bare si til henne at du ikke syntes at det er koselig når hun snakker sånt om kroppen din og at du gjerne vil at hun lar vær. Lager hun drama av det så vet du at hun ikke er noe særlig å samle på.

Kan være litt sensitiv til tider, så blir usikker på hva jeg burde si ifra om, men tenker jeg kanskje burde nå egentlig. Takk.

Lenke til kommentar

TS sier ingenting om hvor tynn hun er eller sin egen BMI - kanskje venninna bare er bekymret?

Har en normalvekt, og hun ser at jeg ikke restrikterer meg for mat i det hele tatt. Skjønner at folk som har en spiseforstyrrelse ville sett det at noen er bekymret som en "fornærmelse" men det er en klar forskjell på det å vise at man bry seg og det å le mens du sier hvor tynn en ser ut. 

Hun tenker ikke på dine følelser når hun sier de tingene, så hvorfor skal du tenke så mye over hennes? 

Har ikke tenkt på det slikt i det hele tatt. Av svarene jeg har fått og svart tilbake på dette innlegget, skjønner jeg mer at det hun sier faktisk ikke er greit. Siste delen av det BuffyAnneSummers

sa likte jeg også veldig godt :) 

Lenke til kommentar

1. Det kan hende hun sier det som komp., men du oppfatter det som negativt? Då er det deg det er noe "feil" med.

2. Om hun er 27, så er du rundt der også. Greier du virkelig ikke å ordlegge deg, uten å vare offensiv?
Hei Malin. I det siste går det ganske inn på meg når folk kommenterer utseendet mitt. Jeg vil sette stort pris på om du ikke gjør det. Takk.

Lenke til kommentar

Er dette noe du trenger hjelp fra internett om å si fra om? Kanskje dere har større problemer om du ikke føler du kan si fra til henne.

Folk bør generelt sett bli flinkere til å si det de mener til folk. Veldig norsk det å ikke si noe, men klage over det til seg selv eller utenforstående.

Det er jo ingen stor sak. Bare si fra pent neste gang hun kommenterer at du er tynn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...