Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med respekt fra kjæresten


Anbefalte innlegg

Jeg har vært i et slags forhold med en mann i ca. 1 år. Vi har det ofte bra sammen, og er begge svært glade i å trene, og da har vi det kjekt. Vi hjelper hverandre mye med treninga, og jeg føler en slags avhenighet til han når det gjelder den interessen, spesielt i form av veiledning og kunnskap.

​Problemet er at han ikke respekterer meg. Dette kommer frem ved at han av og til avbryter meg mens jeg snakker. Samtidig forteller han meg av og til at han synes jeg sier ting som ikke er spennede å høre på. Han sier dette på, det jeg oppfatter som, en frekk og arrogant måte.

​Samtidig herser han også mye med meg, kommanderer meg rundt. Det hadde vært så mye bedre hvis han spurte "kan du..?" i stedet for "hent den". Ofte tolerer jeg dette, fordi han for eksempel hjelper meg med noe.

​Jeg må sette strengere grenser, men synes dette er vanskelig. Jeg er generelt en "for snill" person. Hva kan jeg si når han sier:
​- at det jeg sier er uinteressant
​- avbryter meg

​Dette greiene har gjort til at jeg er i sikkerlig dårlig humør, og mye nedenfor og deprimert. Jeg blir veldig sliten av dette, og utmattet. Jeg har flere ganger prøvd å ta det opp, men føler ikke jeg blir tatt seriøst.
Jeg har prøvd å gå fra han mange ganger, men klarer ikke dette.
​Har noen tips til hvordan jeg kan vinne respekt fra han?

​Hvordan setter man grenser?

 

Jeg har prøvd mange ganger å "bare" være venner, men det blir ofte sex og vi faller tilbake til slutt.. Han er liksom uimotsteålig for meg.

​hvis noen vil snakke nærmere på pm om dette hadde det vært hyggelig :) kanskje noen har lignende erfaringer?

Endret av betongvegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Respekt er ett av disse ordene som kan bety mye forskjellig for forskjellige personer.

 

Men i forhold til de tingene du nevner, gjør du deg fortjent til respekt?

 

Når han sier at det du snakker om er uinteressant og/eller avbryter deg, finner jeg det sansyndlig at han bare er brutalt ærlig. Noen mennesker er slik, spesielt med personer de er komfortable sammen med.

 

Hva mener du er den "respektfulle" tingen for han å gjøre er når du snakker om ting som ikke er interessante for han?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, problemet er at det finnes mange forholds-guider på nettet for menn, som sier at man skal gjøre nettopp dette, fordi kvinner tenner på det.


Hvis du ikke liker det må du nok sette deg ned med ham i en behagelig setting og virkelig forklare at du er glad i ham men dette gjør deg nedfor, sliten og deprimert. Bruk konkrete eksempler som at du ønsker at han sier "kan du...?".

Hvis han fortsetter er nok dette et tapt forhold da dere er for forskjellige. Det eneste som kan få ham til å slutte er at du faktisk drar, og slutter å ha sex med ham.

Endret av Kablam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han disrespekter deg, men du synes at han er så uimotstålig at du bare må tilbake til han? Make up your mind!

Som nevnt ovenfor, noen kvinner liker å bli behandlet litt bossy og slengt rundt på den måten, på samme måten noen menn liker å være i lag med dominante kvinner.

 

Nå vet selvsagt jeg, og vi andre her veldig lite av sosialdynamikken dere to har, og det finnes selvsagt ingen fasit på hvordan et forhold skal være. Det kan være at det er hans måte å si at han elsker deg på til og med! Dersom du virkelig innerst inne mener at dette ødelegger forholdet, så er det på tide at du gir mer selvrespekt for deg selv, før du "forlanger" å få det av andre. Med andre ord, sett dine grenser mer tydlige.

 

For å ikke misforstå det Kablam (ovenfor) sier:

Ikke bruk sex som et våpen, i dette eksemplet, ikke si "Vis meg respekt ellers blir det ingen sex på deg". Det vil gå veldig, veldig feil.

Men ha selvrespekt for deg som menneske, og dersom noen andre tråkker på deg; så ikke ha noe med det mennesket å gjøre. Enkelt å greit. Det gir respekt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde enten vært like brutal tilbake om han fortalte at han synes det var uinteressant og svart "greit at du synes det, men JEG synes det er interessant og du bør vise NOE interesse for det som interesserer meg!" Eller jeg hadde fortalt han hvor uinteressert jeg er i hva han snakker om ved å avbryte han på samme måte. Men jeg er også en dame som er drittlei menn som tror alle kvinner liker å løpe mellom vaskerom, soverom og kjøkken.

 

Anonymous poster hash: e3d4b...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som om du kanskje er en del av problemet?

 

Du er sammen med en mann som ikke respekterer deg. En mann som ikke finner dine interesser interessante og som føler seg nødt til å snakke over deg?

 

Du har "prøvd" å gå fra ham mange ganger?

 

Han kommer seg i trusa di også er dere plutselig sammen igjen?

Kanskje han egentlig driter i deg som person men synes du er ok å pule på?

 

 

Høres ut som et klassisk eksempel av ei viljeløs dame som er desperat på å være sammen med en hun tror er en alfa.

Masse kjekke mannfolk der ute. Se litt dypere inn i personen når du finner den neste.

 

Then again... Jeg bare dømmer heftig uten å kjenne noen av dere nå ;)

Lenke til kommentar

Vel, problemet er at det finnes mange forholds-guider på nettet for menn, som sier at man skal gjøre nettopp dette, fordi kvinner tenner på det.

Problemet? Uavhengig av hvorvidt han følger en guide, ser det han gjør ut til å funke. Gjør det ikke?

 

(...] og jeg føler en slags avhenighet til han når det gjelder den interessen, spesielt i form av veiledning og kunnskap.

[...]

​Samtidig herser han også mye med meg, kommanderer meg rundt.

[...]

Jeg har prøvd å gå fra han mange ganger, men klarer ikke dette.

[...]

Jeg har prøvd mange ganger å "bare" være venner, men det blir ofte sex og vi faller tilbake til slutt.. Han er liksom uimotsteålig for meg.

Kanskje han bør skrive en guide selv.

 

Her har han altså ei dame som ikke klarer å gå i fra ham, men som heller ikke vil binde seg til ham. Likevel får han sex hvis han selv vil, fordi hun ikke klarer å stå imot. Perfekt.

 

High five?

 

Til TS,

Dette er en fuckbuddy, ikke en kjæreste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Ja, jeg er en del av problemet, og ja, jeg mangler nok respekt for meg selv.

 

Det var nyttig med gode "comeback" lines. Har noen forslag til god respons på replikker som:

"Det er ikke interessant for meg"

"Herregud, vet du ikke det"

"Jeg er bedre enn deg i alt"
 

Lenke til kommentar

Hva mener du er den "respektfulle" tingen for han å gjøre er når du snakker om ting som ikke er interessante for han?

Lytte? Svare skikkelig? Være et anstendig menneske?

 

For meg virker det som at du trenger hjelp til å komme deg bort fra ham, TS. Han ser ikke ut til å være helt i vater, og det nytter heller ikke å snakke om det.

Lenke til kommentar

 

Hva mener du er den "respektfulle" tingen for han å gjøre er når du snakker om ting som ikke er interessante for han?

Lytte? Svare skikkelig? Være et anstendig menneske?

 

For meg virker det som at du trenger hjelp til å komme deg bort fra ham, TS. Han ser ikke ut til å være helt i vater, og det nytter heller ikke å snakke om det.

 

 

Ja, du har helt rett. Problemet er at han også "tilbyr" en del tjenester, som jeg ikke har mulighet til å få av andre. Ellers hadde det vært lettere å gå.

Lenke til kommentar
Lytte? Svare skikkelig? Være et anstendig menneske?

 

Noen ganger trenger kvinner å hold kjeft, ikke stille dumme spørsmål, og være anstendige mennesker.

 

Sier ikke at det er tilfellet for trådstarer, men for alt vi vet...

 

Trådstarter sier dette skjer av og til i førstepost, noe som skjer av og til er vanligvis koblet til noe som skjer samtidig og er ikke noen fast overbevisning.

Lenke til kommentar

 

Lytte? Svare skikkelig? Være et anstendig menneske?

 

 

Noen ganger trenger kvinner å hold kjeft, ikke stille dumme spørsmål, og være anstendige mennesker.

 

Sier ikke at det er tilfellet for trådstarer, men for alt vi vet...

 

Trådstarter sier dette skjer av og til i førstepost, noe som skjer av og til er vanligvis koblet til noe som skjer samtidig og er ikke noen fast overbevisning.

Hvis hun fremstår som uinteressant, klønete, dum osv, så får han vurdere om det er verdt å være sammen med henne. Han kan uansett ikke snakke slik til henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lytte? Svare skikkelig? Være et anstendig menneske?

 

Noen ganger trenger kvinner å hold kjeft, ikke stille dumme spørsmål, og være anstendige mennesker.

 

Sier ikke at det er tilfellet for trådstarer, men for alt vi vet...

 

Trådstarter sier dette skjer av og til i førstepost, noe som skjer av og til er vanligvis koblet til noe som skjer samtidig og er ikke noen fast overbevisning.

Hvis hun fremstår som uinteressant, klønete, dum osv, så får han vurdere om det er verdt å være sammen med henne. Han kan uansett ikke snakke slik til henne.

 

 

Jeg har vurdert å spørre han om dette - "hvorfor gidder du å være sammen med meg hvis du synes jeg er så uinteressant?"

​Eller utfordre han på en annen måte med dette?

 

​Ja, han sier disse dumme tingene, men han sier også fine ting, og tar mye kontakt, hvilket jeg ikke skjønner helt, hvis jeg er så høpløs for han. Noe som vet hva som foregår i hode hans?

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å spørre han om dette - "hvorfor gidder du å være sammen med meg hvis du synes jeg er så uinteressant?"(...)Noe som vet hva som foregår i hode hans?

 

Nå spør du om mye her :p ingen vet hva som er i hodet på andre mennesker.

 

Men når det kommer til spørsmålet om hvorfor han er sammen med deg burde du definitivt spørre han om det, korteste vei er å spørre. Skulle jeg spekulere i ett svar ville jeg tro det var noe slikt som "for det meste er du helt topp men noen ganger er du helt håpløs"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...