Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Unødvendig at staten skal bruke penger på dette, mener Abelia.Ber staten skrinlegge app Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Krev at alle skal gi ut åpen data, så kan vi få reiseinformasjon inn i Google maps 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) Blir dette et nytt forsøk på å lage Dit.no, som NRK ble presset til å skrinlegge for over 3 år siden? https://no.wikipedia.org/wiki/Dit.no Endret 23. januar 2017 av Frobe 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Slik jeg forstår det er det denne gangen ikke snakk om en kommersiell database, så dette er jo bare en fordel for de som lager denne type programvare i dag. At staten også lager ett grensesnitt til databasen er jo nesten ett krav for at den skal bli tatt i bruk raskt. Alternativet hadde vært å gitt pengene til en privat aktør og dermed gitt ett firma en urettferdig fordel ovenfor konkurrentene. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Om Solvik-Olsen presenterer dette riktig er jeg enig, det er fornuftig med en nasjonal database, så kan de private aktørene levere tjenester for å hente ut disse dataene og benytte de. AtW 2 Lenke til kommentar
Espen Z. Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Det kan også gi inntrykk av en uklar IT-strategi: Her skal staten levere et alternativ til de private løsningene, mens man innenfor eID primært skal ha private leverandører. Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Jepp, klart bedre at private outsourcer dette til India. 4 Lenke til kommentar
vramdal Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Blir dette et nytt forsøk på å lage Dit.no, som NRK ble presset til å skrinlegge for over 3 år siden? https://no.wikipedia.org/wiki/Dit.no Dit.no finnes fremdeles, og så vidt jeg vet videreutvikles det også, selv om NRK har trukket seg ut. Lenke til kommentar
Huseby Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) Krev at alle skal gi ut åpen data, så kan vi få reiseinformasjon inn i Google maps Dette er faktisk allerede ett krav, hilsen en som sitter og gnager seg inn i standardene akkurat nå. Datene blir samlet opp, konvertert, og gjort tilgjengelig av rutebanken.no. En av datatypene de støtter er GTFS/GTFS-R, som er google sin standard for bussholdeplasser og sanntid. Endret 23. januar 2017 av Huseby 3 Lenke til kommentar
roflol Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 ja, er no bare bra at staten gjøre noe selv, blir bare indere som jobber når man outsource det til private. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Krev at alle skal gi ut åpen data, så kan vi få reiseinformasjon inn i Google maps Ble ikke det gjort da? 1 Lenke til kommentar
oppat Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Det at staten ikke skal drive IT-utvikling baserer seg på at det private gjør det mer effektivt. Det er nok sant, men når det gjelder oppdrag til det private, gitt fra det offentlige så virker det ikke som om det private kan bevise sin overlegenhet. Jeg er enig i at det offentlige ikke skal utvikle systemer som det finnes bra alternativer hos private - det kan fort ende med at man kaster bort ressurser. Jeg kan tenke meg at et kompromiss kan være at staten kan bruke X% av budsjettet som brukes til IT-investeringer på egenutvikling og så lenge de kan dokumentere at de er mer effektive enn de private kan de øke dette med Y% i året. Når de ikke lenger kan dokumentere det reduseres det med Z% i året. Ideen er å kunne finne et nivå som er effektivt. Lenke til kommentar
DaggyBarlander Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Pr. i dag ser det ut som "dit.no" leverer mye dårligere resultater enn den internsjonale "Rome2rio.com" Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Krev at alle skal gi ut åpen data, så kan vi få reiseinformasjon inn i Google maps Dette er faktisk allerede ett krav, hilsen en som sitter og gnager seg inn i standardene akkurat nå. Datene blir samlet opp, konvertert, og gjort tilgjengelig av rutebanken.no. En av datatypene de støtter er GTFS/GTFS-R, som er google sin standard for bussholdeplasser og sanntid. Interessant! Sist jeg sjekket var vel for ca. 6 måneder siden og da fant jeg ekstremt lite info om api til skyss i Bergen. Må ta en titt på dette her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå