Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Mistet veigrep etter bytte av fjærer og dempere Passat

hell-in

Anbefalte innlegg

Noen som har en formening om hva som er årsaken til at min Passat 4-motion har totalt mistet veigrepet (bak) etter skifte av fjærer og dempere? (Var en del av eu-godkjenningen og jeg tenker at dersom denne jobben krever en eller annen form for justering etterpå, burde jeg kanskje fått beskjed av verkstedet.) Jobben er gjort selv. Bytte gjelder bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du hadde litt fart og kjørte i en sving kan du kanskje ha bunnet demperen?

Er jobben gjort selv kan jeg ikke forestille meg at verkstedet skal ta ansvar, men det er verdt å prøve. Kanskje du kan klage på at de burde opplyst om noe siden de solgte delen.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Det kan være at du må ta en 4-hjulskontroll.

Hvorfor skulle verkstedet si ifra om dette? Skulle de også sagt ifra hvordan du skulle skifte dempere og fjærer?

Hvis verkstedet kan utføre 4-hjulskontroll ville det jo vært i deres interesse å opplyse om at du bør ta 4-hjulskontroll etterpå, men det er ikke noe de plikter å informere om.

Nå vet ikke jeg hvordan demperne er festet på Passat 4-motion, så jeg vet ikke om det trengs 4-hjulskontroll eller om det kan være feilmontering/feil dempere eller fjærer.

Det kan også være at du opplever bilen som helt forandret hvis du gikk fra oljedempere til gassdempere eller omvendt.

Lenke til kommentar

Antar at det er snakk om 3B/G Passat med som har dobbel wishbone bak på 4-motion modellene. Jeg har selv Audi A4 med samme type oppheng bak og vet at disse er ganske vare på at spissingen er korrekt.

Som nevnt over her bør du ta en 4-hjulskontroll. 

Lenke til kommentar

Kan du beskrive hvordan du opplever mangelen på veigrep?

Det er som å kjøre "båt". Flyter oppå og ræva kommer med en gang man rører gasspedalen. På 4-motion (permanent 4-hjulstrekk) skal det (vel) være ca 70/30 fordeling hhv foran og bak etter hva jeg er fortalt. Her virker det som har blitt omvendt etter bytte av fjærer/dempere. Har sjekket m verkstedet (som solgte meg dempere og fjærer) og det skal være riktig det jeg har fått. Den "sporer" veldig (bak) og virker som om det ikke er demping i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Om den har veldig høy "Toe Out" bak som du ser på bildet vil den tendensere sterkt mot overstyring (hekken føles løs), og da i hovedsak ved gasspådrag. Her er det mye som tyder på at du trenger en hjulstillingskontroll. Dempingen, det er vanskelig å si noe om. Det kan være snakk om feil/defekt støtdemper, men jeg tenker du kanskje blir lurt av følelsen feil hjulgeometri bak gir. Det er faktisk ikke så mange som kan identifisere dårlige støtdempere, men det er i alle fall noe du best kjenner akkurat når du kommer ned fra en fartsdump. Dårlige støtdempere bak vil gjøre at hekken på bilen spretter fort opp igjen etter å ha komprimert i utgangen av fartsdumpen. Manuell gynging av bilen vil og kunne avdekke sprengte/helt defekte støtdempere, sammenlikne hvordan den "spretter" når du løfter OG trykker ned raskt, først foran, så bak.

Edit: Skrivefeil

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

På 4-motion (permanent 4-hjulstrekk) skal det (vel) være ca 70/30 fordeling hhv foran og bak etter hva jeg er fortalt.

Hvilken fordeling bilen har avhenger av hvilken versjon det er, dette har du utelatt å skrive noe om.

Hvis den er fra tiden med langsgående motor har den nok i utgangspunktet lik fordeling mellom foran og bak ved hjelp av torsen-diff.

Du må nok ta en hjulstillingskontroll på bilen din etter en slik jobb.

Det er ikke verkstedets ansvar når du anser deg som skikket til å gjøre jobben selv..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...