Lars Taraldsen Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Oppfordrer Statoil til å selge seg ned.BI-forsker ber oljebransjen endre seg. Oljebransjen ber forskeren dra til Sverige for å telle elbiler Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) Det er mange som elsker å spå Amerikas og oljebransjens undergang, men de har tatt feil i et par generasjoner. Verdens oljeforbruk øker raskt grunnet fremvoksende økonomier og økt flytrafikk, og det er INGENTING som tyder på at dette vil avta. India økte sitt bensinforbruk med 12% i fjor, og de trenger VELDIG mye mer. I Norge er oljeetterspørselen til fly nå på høyde med personbiler, og den øker svært raskt. De siste 20 årene har vi vesten kuttet kraftig i forbruket av olje til oppvarming, til tross for dette har oljeetterspørselen vokst kraftig. Det vil den fortsette å gjøre, selv om vi i vesten kutter ut bruken av fossilt drivstoff i biler. At en del land satser på å bli uavhengige av olje handler i stor grad om handels- og sikkerhetspolitikk, det har lite med miljøvern å gjøre. I Kina er det kullkraft som dominerer, og i et klimaperspektiv er det negativt at Kina satser på elbiler. Kina ønsker selvsagt å bli uavhengig av oljeimport, da denne gjør dem sårbare sikkerhetsmessig. Sverige og Finland satser ellers på å erstatte fossilt drivstoff med BTL-drivstoff fra avfall, som er MYE mer brukervennlig og klimavennlig enn elbiler. I tillegg sparer det offentlige enorme summer til subsidiering av elbiler. På verdensbasis er det svært liten interesse for elbiler, men i Norge henger subsidiene fra redningsaksjonen til bilfabrillen Think dessverre igjen. Dette fører til at Norge ligger langt etter Sverige og Finland i satsing på alternative drivstoff laget av avfall. Endret 23. januar 2017 av 2LK70DN1 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hele den artikkelen var vel et standard /rant fra begge sider av saken. Løsningen foreløpig er nok en gylden middelvei, men objektivitet er mangelvare. 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Stoknes og Saltvedt har noen gode poenger. Det man må innse er at oljealderen er på vei mot slutten. Og det kan skje veldig fort i forhold til et oljefelts levetid på flere tiår. Som kjent, så ble ikke steinalderen over pga mangel på stein. Det samme gjelder oljen. Vi vil fortsatt ha masse olje, men den vil ikke være lønnsom, da det ikke vil finnes etterspørsel. 50 USD/fat er optimistisk, om relativt få år vil 25 USD/fat være normalen, deretter 20 USD/fat, deretter 15 USD/fat. Norge bør være litt forsiktig med å investere i dyre felt som vil bli ulønnsomme få år inn i levetiden. Dette handler ikke om miljø, dette handler om ren økonomisk egeninteresse. Her er det viktig å holde oljeselskapene tilbake, ellers vil man se at tapene fra dyre nye felt spiser opp profittene fra Johan Sverdrup og de andre store feltene, og den norske stat sitter igjen med null. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 23. januar 2017 "– Vind og sol har i par tiår vist tosifret årlig vekst, men utgjør fortsatt bare rundt 2 prosent av verdens energiforbruk. Hva skal verden drives av når vinden ikke blåser og solen ikke skinner?" Batterier, vannkraft, pumpekraftverk, atomkraftverk, termisk solkraft med nattlagring, bioenergi, hydrogen, geotermisk, tidevannskraftverk og noen flere. 12 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Når det gjelder IEAs fremtidsestimater, så bør de tas med en klype salt. Jeg liker f.eks denne grafen: 7 Lenke til kommentar
Noa58 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hei Espen H. Andersen, har du en kilde for din figur? Den er interessant. Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Det som alltid forundrer meg med oljeindustrien og dens profeter... er at de latterlighjør elbiler pga de bruker "kullkraft" men så glemmer de samtidig og innrømme at all fosilt brenstoff er fremstilt med samme kraften altså en mix av kullkraft og annen fosil kraft. og DA må vi jo nevne at en BENSIN bil bruker MER Elektrisk energi pr mil enn en elbil gjør!! ( google det) det går mellom 2 og 4kwh til og fremstille 1 liter bensin. Dette er dessverre topphemlig info som er nær umulig og få ut fra oljeselskap. litt mer fakta her.... 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hei Espen H. Andersen, har du en kilde for din figur? Den er interessant.Jeg har sett flere utgaver av grafen. Det er bare å legge inn offentlig tilgjengelig informasjon i ett regneark. Denne var hentet her: http://energy-age.blogspot.no/2015/05/is-100-photovoltaic-possible.html Denne siden har kanskje litt mer kjøtt på beinet: http://www.vox.com/2015/10/12/9510879/iea-underestimate-renewables 1 Lenke til kommentar
cbrr6 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Når det gjelder IEAs fremtidsestimater, så bør de tas med en klype salt. Jeg liker f.eks denne grafen: Nettopp, jeg himlet litt med øynene når BP ble fremstilt som orakelet med fasiten i artikkelen. Det blir som å basere elbilantallet i 2040 på OPECs estimater. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Nettopp, jeg himlet litt med øynene når BP ble fremstilt som orakelet med fasiten i artikkelen. Det blir som å basere elbilantallet i 2040 på OPECs estimater.Hva? Hvordan våger du antyde at OPEC tar feil når de estimerer at 1% av verdens biler vil være elektriske i 2040?? OPEC er en helt upartisk organisasjon. http://money.cnn.com/2015/12/23/autos/oil-opec-demand-electric-cars/ Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hva? Hvordan våger du antyde at OPEC tar feil når de estimerer at 1% av verdens biler vil være elektriske i 2040?? OPEC er en helt upartisk organisasjon. http://money.cnn.com/2015/12/23/autos/oil-opec-demand-electric-cars/1% av salget i 2040. Jeg lurer på om de i det hele tatt tror på det selv. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Det som alltid forundrer meg med oljeindustrien og dens profeter... er at de latterlighjør elbiler pga de bruker "kullkraft" men så glemmer de samtidig og innrømme at all fosilt brenstoff er fremstilt med samme kraften altså en mix av kullkraft og annen fosil kraft. og DA må vi jo nevne at en BENSIN bil bruker MER Elektrisk energi pr mil enn en elbil gjør!! ( google det) det går mellom 2 og 4kwh til og fremstille 1 liter bensin. Dette er dessverre topphemlig info som er nær umulig og få ut fra oljeselskap. litt mer fakta her.... Høres ikke ut som mer enn en elbil bruker, da går du utifra at en tilsvarende elbil bruker 1/5 av det en bensinbil bruker (det er ca 10 kwh i en liter bensin) AtW Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hei Espen H. Andersen, har du en kilde for din figur? Den er interessant. The Future of Solar Energy, 2015 Massachusetts Institute of Technology, ISBN (978-0-928008-9-8) side 137 (basert på bildesøk i Google, jeg har ikke sjekket om det virkelig stemmer) Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Det som alltid forundrer meg med oljeindustrien og dens profeter... er at de latterlighjør elbiler pga de bruker "kullkraft" men så glemmer de samtidig og innrømme at all fosilt brenstoff er fremstilt med samme kraften altså en mix av kullkraft og annen fosil kraft. og DA må vi jo nevne at en BENSIN bil bruker MER Elektrisk energi pr mil enn en elbil gjør!! ( google det) det går mellom 2 og 4kwh til og fremstille 1 liter bensin. Dette er dessverre topphemlig info som er nær umulig og få ut fra oljeselskap. litt mer fakta her.... https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4 Det er vanlig å regne at 10% av oljen blir brukt til raffinering, dette utgjør ca 1 kWh pr liter olje. I stor grad brukes olje eller gass til å varme opp olje til raffinering. Noen steder brukes kullkraft, men da er det vanlig å bygge egne kullkraftverk i direkte tilknytning til raffineriet. Dette gir en effektivitet som er svært mye høyere enn hvis man henter kraft fra det offentlige strømnettet, fordi raffineriene kjører med en konstant last og man har direkte overføring. Elbiler henter derimot strømmen fra nettet, og det trengs opp mot dobbelt så mye kull for å levere denne som kraften til et raffineri. Dette fordi man hele tiden fyrer ekstra for å ha kapasitet til å ta effekttopper, og fordi mye forsvinner i transformatorer og ved overføring. I tillegg kommer selvsagt et ladetap når batteriene lades. Elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. I Sverige og Finland satser man på å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, ved å erstatte dette med drivstoff laget av avfall. Dette er mye mer klimavennlig og brukervennlig enn elbiler, og alt tyder på at Sverige og Finland vil klare dette. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) "– Det kan virke som om Stoknes tror verden ikke vil ha bruk for olje og gass om få år. Jeg tror ikke det er mange som deler et slikt synspunkt." Er han klar over kor komplett idiotisk dette utsegnet er? Når ein vil framstå som åndssvak offentleg, er det nok å seie akkurat dette. For at oljeprisen skal kollapse er det nok at forbruket går ned fortare enn naturleg fråfall av produserande felt. Eit par millionar fat om dagen på årsbasis. Då er det slutt på alle inntekter frå oljen, og vi har berre utgiftene att. Endret 23. januar 2017 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 "I Kina produseres 80 prosent av elektrisiteten av kullkraftverk. Da er det ikke særlig mye klimagevinst å hente på å laste ned denne kraften på en elbil. Ta deg en tur over svenskegrensen. Hvor mange elbiler ser du der? spør Martinsen." Her er fleire løgner. Omlag 70% av kraftproduksjonen i Kina kjem frå kol. I 2007 var dei oppe i 80%, men kol-delen har gått nedover sidan den tid. Sidan 2014 har òg kolkraftproduksjonen vore synkande totalt sett (og kolforbruket nådde toppen i 2013), fordi produksjonen frå fornybare kjelder aukar meir enn straumforbruket. Eit anna poeng med Kina, er at omlag 15% av den fornybare energien ikkje vert brukt pga manglande kapasitet i nettet. Elbilar kan lagre denne energien på ein god måte, og vert rekna som viktige for å kunne erstatte meir av oljeforbruket med fornybar energi. Det kan hende at Martinsen sjølv vert overraska om han reiser til Sverige og tel elbilar. I 2016 var 3,6% av alle nye bilar selde i Sverige ladbare, anten reine batteribilar eller ladbare hybridar. Ein god vekst frå 2,5% året før. Sverige har innført ein liten kjøpssubsidie på 40.000 svenske kroner for elbilar, og fritak for årsavgift dei første fem åra. Det er alt. Svenskane er forbi stadiet der berre innovatørane kjøper elbil, og over til trendsetter-stadiet. Det er steget før den tidlege majoriteten går over til elbil, der vi er i Noreg i dag, og det treng ikkje ta meir enn eit 2-3 år. https://en.wikipedia.org/wiki/Technology_adoption_life_cycle 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. I Sverige og Finland satser man på å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, ved å erstatte dette med drivstoff laget av avfall. Dette er mye mer klimavennlig og brukervennlig enn elbiler, og alt tyder på at Sverige og Finland vil klare dette. Kvifor repeterer du stadig denne påstanden, når du veit han ikkje er sann? 3 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet. I Sverige og Finland satser man på å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, ved å erstatte dette med drivstoff laget av avfall. Dette er mye mer klimavennlig og brukervennlig enn elbiler, og alt tyder på at Sverige og Finland vil klare dette. Det er en ganske spesiell uttalelse, all den tid flere store bilprodusenter på konsernnivå (i hvert fall de Europeiske) nå sier at de forventer at forbrenningsmotoren vil være tilnærmet helt utfaset innen 2025-2030. Der er det full fokus på nye plattformer basert på elektriske drivlinjer. 3 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Erik Sauar (tidligere REC) hadde noen interessante innblikk i prosessene bak de velkjente IEA World Energy Outlook-rapportene. Selv har han sittet i ekspertgruppen som skulle gi innspill til delrapporten om utviklingen innen solenergi. Han sier at man internt i IEA var fullstendig klar over at man undervurderte den raske utviklingen innen en rekke fornybare energikilder (særlig vind og sol). Men det var ren politikk og "hensyn" til de tradisjonelle kildene (kull og olje) som gjorde at man fortsatte med disse forsiktige fremskrivningene, som deretter selvfølgelig ble knust ned i støvlene år etter år. Siden IEA er en paraplyorganisasjon som skal representere alle deler av energibransjen, ville "særforbundene" som representerer olje og kull simpelthen ikke akseptere at man oppjusterte forventede vekstrater for ny fornybar energi. Ganske komisk, og dette svekker selvsagt troverdigheten til hele hovedrapporten som nå konsekvent bommer grovt hver gang. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå