funkweb Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) Noen som opplever one.com som tullete sted? PHP utfordring. ditt domene.no / Hello.php: <?php echo "My first PHP script!"; ?> Dette funker, Hei.html: <!DOCTYPE html> <html> <body> <?php include 'hello.php';?> </body> </html> ditt domene.no / hei.html funker ikke, hvorfor? Jeg har tidligere testet: <?php echo 'Current PHP version: ' . phpversion(); Og resultatet viser: Current PHP version: 7.1.1, så PHP skal være på. Jeg har prøvd "hello.php" og ("hello") til og med domene navnet. Men nope, include er liksom fraværende. Hva feil gjør jeg egentlig? Endret 23. januar 2017 av funkweb Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg vil tro at det vil fungere om du endrer filnavnet Hei.html til Hei.php, så vil det fungere. PHP kjører kun PHP-koden i filtyper som er forhåndsbestemt, som standard ikke html. 1 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg vil tro at det vil fungere om du endrer filnavnet Hei.html til Hei.php, så vil det fungere. PHP kjører kun PHP-koden i filtyper som er forhåndsbestemt, som standard ikke html. huh? Selvfølgelig skal det gå an. Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Prøv med .php da? en HTML fil kan ikke kjøre phpkode, men .php kan kjøre html Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg vil tro at det vil fungere om du endrer filnavnet Hei.html til Hei.php, så vil det fungere. PHP kjører kun PHP-koden i filtyper som er forhåndsbestemt, som standard ikke html. huh? Selvfølgelig skal det gå an. Serveren skjønner ikke at det er PHP-kode i en html-fil. Endre navnet til hei.php, så forstår serveren at det er PHP-kode, og utfører den deretter Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg vil tro at det vil fungere om du endrer filnavnet Hei.html til Hei.php, så vil det fungere. PHP kjører kun PHP-koden i filtyper som er forhåndsbestemt, som standard ikke html. huh? Selvfølgelig skal det gå an. Serveren skjønner ikke at det er PHP-kode i en html-fil. Endre navnet til hei.php, så forstår serveren at det er PHP-kode, og utfører den deretter HVis du tar i dette eksempelet: PHP include Så vil du se at include er i HTML kode, likevel henter den php å kjører DEN aktueller footer.php Så.. jo det skal da funke. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Du har misforstått. Webserveren kjører ikke html filer gjennom php-motoren. Løsningen er allerede foreslått ovenfor. Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Det er korrekt det som står over, php kode kjører ikke i filer som ikke ender med.php. Men hvis du må så er det mulig å kjøre php kode i HTML filer ved gjøre noen endringer i php.ini. Men dette anbefalles ikke. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Hm da har noe gått forbi meg her. Om man lager en hjemmeside m/ flere sider der man har hovedmenyen: Home - link - link - link. Og om man vil endre navnet på meny så må man endre på alle sider manuelt, det er slitsom. Derfor tenkte jeg å inkludere et php fil hvor man henter frem meny'en ved å endre en gang og det vil endre på alle sider automatisk. Hva er da fremgangsmåten? Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Eneste jeg ser meg for er å ha et index.php hvor den henter frem meny'en. Da er spørsmålet mitt, et webserver starter normalt med et index.html, hva med index.php? funker det ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Ja, det skal gjøre det. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Prøv med .php da? en HTML fil kan ikke kjøre phpkode, men .php kan kjøre html Ja, jeg har tenkt helt bakvendt. Takk jeg har funnet ut av dette. !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå