Xenophia Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Hei. jeg har nettopp leid ut en bolig der jeg ikke bor selv og lurer på hvordan dette blir med tanke på skatt, er det bare å føre på leie inntektene på neste selvangivelse så blir dette "fakturert" på skatten neste år? Må jeg evt melde ifra noen plass at den er leid ut? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Du fyller ut RF-1189, utleieoppgaven, når du sender inn neste års selvangivelse, så blir kapitalinntekten din økt tilsvarende. For 2017 vil skatten utgjøre 24 % av netto leieinntekt. Hvis det er snakk om en del penger i skatt, eller du lar leieinntektene gå rett inn i din egen kontantøkonomi, bør du vurdere å enten øke skattetrekket ditt eller be om å få utskrevet forskuddsskatt, slik at skatten ikke kommer som noen stor overraskelse. Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Takk for svar. Setter av det jeg skal betale i skatt så blir ikke noe stort problem. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 (Husk at det ofte vil være en del fradrag ved utleie.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå