stalemate Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg er ganske så godt angrepet av spammere. Det rauser inn en 15-20 mail i døgnet som tilbyr meg stor kuk og konto. MEN det jeg lurte på er en liten finurlighet - jeg bruker, og har alltid brukt, et epost-alias på min NGT-mail. Nå er det slik at NGT oppretter en mail-adresse ut fra navnet til bruker - f.eks [email protected] - og et alias som da ville bli f.eks [email protected]. Når jeg får spam, er den så godt som alltid adressert til den mail-adressen som NGT har laget - fullt.navn@... Så jeg lurer på - hvordan i alle dager kan noen fått snusen i den adressen? Jeg har da aldri oppgitt den adressen! Videre, så ser jeg da i adressefeltet, at det er flust av andre broadpark-brukere - alle adressert med fullt.navn. Er NGT hacket av spammere, eller hva tror dere? Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 det er mulig at dei er hacka, men det er også flusst med program for spamming, og då er der sikkert eit eller fleire som kan stillast inn til å sende til addresser med det formatet. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 I tilleg til disse "edderkoppene" som tråler nettet etter mailer så har spam-drittene også maskiner som bare sender ut mail til alle mulige adresser innenfor enkelte domener. Så da har de sikkert satt den til å sende til [email protected] , [email protected] osv osv og til slutt kommer de til din adresse. En grei maskin med god linje klarer slikt overaskende fort. Nå kjenner ikke jeg mail-protokollen så godt, men det er vel slik at sender raskt får tillbakemelding av motaker-server om posten er motat eller ikke? Slik kan de greit filtrere vekk de epost-adressene som ikke eksisterer, så sitter de igjenn med en liste med mail-adresser som funker. For å gjøre det verre så er det ikke slik at du da er i en mail liste. Sansynligvis driver de å selger mail-lister til hverandre, slik at du muligens ligger i sendingslisten til flere spammere. Et middel mot slike spam-boter er å ha lange e-postadresser med spesialtegn. Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 det mest effektive er nok lite kjent domene og addresse som inneheld æ,ø eller å. vanlege tegn som - , : ' * ¨, ~, | er lite nytte i dersom du i det heile tatt får lov til å skrive det, botane sender nå også flusst til desse addressene, har i fleire år benytta godt med slike tegn, men no er den addressa hardast ramma av alle. det er ikkje lenger alle mailserverar som gir tilbakemelding om epostaddressa eksisterar eller ikkje, nettopp for å unngå slikt som du fortel om i innlegget over P@rm@nn. spambotar kan klare fantastisk mange mail per time. et athlon mp system skal vel kunne klare mokre mailar per sekund dersom linja er rask nok. ein mailserver kan verte kræsja på nokre minutt. som sagt før trur eg ein del program kan settast opp til å sende til addresser med spesielle format f.eks: [email protected] , [email protected], difor har du kanskje ikkje motatt same spamminga på den andre addressa. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 nntp protokollen er nok veldig utsatt for spambotter. Du bør derfor ikke sitte på news med ekte epostadresse hvis det er en server av typen alle har tilgang til. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 En annen ting er at på flere sider som er seriøse, så hender det at de gir bort eller selger adressene til andre selskaper og wallaw! Du har SPAM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå