Gå til innhold

Hvilke underlag passer best for norske veier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er rett og slett forskrekket over hvor kort levetid norske veier gjerne kan ha enkelte steder. Det kan virke som det syndes grovt på dette med fundamentet under veiene. Hvor ofte ser en ikke at veien synker etter kun noen få år på nyasfalterte norske riksveier..

 

Av og til så lurer jeg på om veien legges over myr uten å fjerne den først. Kan jo nesten virke slik. Eller så er det kanskje mer sannsynlig at det legges mye jord og sand under veiene framfor å pøse på rikeslig med kampestein og pukk.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt gjennom nye (tre-fire år) tunneller med vaskebrett i veibanen. Da er det åpenbart at det har gått for fort for seg med grunnarbeidet, og selv tror jeg at privatiseringen av veibygging er hovedårsaken. De som faktisk utøver arbeidet har bunnlinja til sin arbeidsgiver som mest dominerende mål, og da er veien plutselig kortere til å gjøre ting litt raskere og litt enklere for å spare penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye av reparasjonsarbeidet på veier er ofte også lappverksarbeide, framfor å bare grave opp veistykke en gang for alle og legge et skikkelig fundament under hele veibanen jo før jo heller, slik at en unngår årelange perioder med kostbare lappverksarbeider, som gjerne ikke blir skikkelig etterkontrollert på kvaliteten når det kommer til stykket.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv tror jeg at privatiseringen av veibygging er hovedårsaken. De som faktisk utøver arbeidet har bunnlinja til sin arbeidsgiver som mest dominerende mål, og da er veien plutselig kortere til å gjøre ting litt raskere og litt enklere for å spare penger.

 

Du har akkurat samme pengejag i offentlig sektor. Vegvesenet er absolutt like idiotiske mtp å spare en krone i dag fremfor 100 kroner om noen år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det i det hele tatt finnes kvalitetssikring av norske veier tar jeg med et stort lastebillass med salt.

 

Helt nylagt asfalt er enkelte ganger så humpete at du må kjøre Mercedes S-klasse for å kunne drikke i bilen uten å søle. Det trenger heller ikke ta mer enn noen få måneder etter en vei er åpnet til det er teleskade på den. At det finnes tjenester som Fiksgatami.no er stjerneeksempler på hvor liten kontroll myndighetene har på grunnleggende infrastruktur.

 

Det virker som at folk har gitt opp i samtlige ledd - helt fra planlegging av ny vei til "gutta på gølvet" som legger asfalten. Det er null yrkesstolthet. Det finnes andre land med fjell og minusgrader som gjør dette vesentlig bedre enn oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...