Mastiff Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Jeg sliter med det trådløse nettverket i sjappa. Jeg har to AirTies 4920 som gir mer enn god nok dekning, men jeg har store problemer, mest med Android-enheter, og i mindre grad med Windows-pc-er. Android-mobilene (det gjelder alle jeg har prøvd, ikke bare én) sliter ofte med å få IP-adresse fra serveren (Windows Server 2008 R2) og mislykkes kaskje 1/3 av gangene, så jeg må slå av wifi på mobilen og slå det på igjen. Det fungerer som regel, men ikke alltid. En sjelden gang (kanskje et par ganger i uka) skjer det samme med en pc. Jeg har ingen tro på at det er en feil i serveren, for kabelbasert LAN har aldri noen problemer. Samtidig er det rart at begge de to AirTies-enhetene skal ha det problemet. Jeg prøvde med Ping Manager, og det viste seg at den droppet en god del pings når jeg gikk noe særlig under ett sekunds timeout. 300 ms timeout og 500 ms mellomrom ga åtte prosent drop. Er ikke det i meste laget? Og kan det henge sammen med IP-problemet for Android-enhetene? Det er noen enkeltping, men faktisk mest tre ping på rad som droppes, altså 2,4 sekunder uten kontakt. De første mottatte pingene etter en serie drops er på opp mot 300 ms, men klarere det akkurat. Ellers ligger forsinkelsen på svarene stort sett på under 10 ms. Hva slags feil er det jeg bør lete etter i første omgang her? Endret 22. januar 2017 av Mastiff Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hmm, usikker. Men jeg ser ved en rask sjekk fra en tilfeldig trådløst oppkoblet maskin på mitt nett at jeg ikke har noe pakketap, selv om svartidene varierer (naturlig for et trådløst nett): [tingo@kg-u35jc ~]$ ping 10.1.10.1 PING 10.1.10.1 (10.1.10.1) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=2.25 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=2 ttl=64 time=1.74 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=3 ttl=64 time=1.29 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=4 ttl=64 time=0.979 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=5 ttl=64 time=0.976 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=6 ttl=64 time=4.86 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=7 ttl=64 time=8.42 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=8 ttl=64 time=36.9 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=9 ttl=64 time=1.19 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=10 ttl=64 time=1.00 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=11 ttl=64 time=0.986 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=12 ttl=64 time=1.62 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=13 ttl=64 time=2.19 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=14 ttl=64 time=2.55 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=15 ttl=64 time=3.22 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=16 ttl=64 time=3.96 ms 64 bytes from 10.1.10.1: icmp_seq=17 ttl=64 time=15.3 ms ^C --- 10.1.10.1 ping statistics --- 17 packets transmitted, 17 received, 0% packet loss, time 16023ms rtt min/avg/max/mdev = 0.976/5.265/36.914/8.663 ms Hvordan er det med andre trådløse nett i nærheten? Er du på et 2.4 GHz nett med mange nabo-nettverk? I så fall, har du valgt rette kanaler? Det vil si de med minst "konkurranse" fra naboene? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Har du lest denne artikkelen om Airties 4920: http://www.tek.no/artikler/test-airties-4920-boligpakke/367665 Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Tingo, lengste ping på 36.9 (Jagland-ping?) er jo ikke noe problem. Mine lengste er på opp imot sekundet, derfor feiler den når jeg setter den til å pinge med kortere tid før den feiler. Jeg har ett annet trådløst nett her, og det er mitt eget ytre nett (altså utenfor brannmur og ruter, brukes som gjestenett). Vi bor sånn omtrent 500 meter fra nærmeste nabo, så det bør ikke være noe problem. Men jeg skal prøve å slå av det og se om det kan være noe sånt. Teoretisk sett burde det ikke være noe problem, for AirTies har enten automatisk eller fast kanal (det går iallfall ikke an å endre den i noen meny jeg har sett), og Asus RT-AC66U, som er det andre, har jeg satt til kanal 13 for 2,4 og 36 for 5 gHz, i hver sin ende av spekteret. Men jeg har egentlig ikke noen særlig problemer med Windows-maskiner (bortsett fra pingene som forsvinner, men jeg vet ikke om det henger sammen med problemet mitt, det virket bare rart), det er Android-enheter som sliter og stadig mister nettverket. Og så sliter de med å få IP-adresse når de skal logge seg på igjen. Jeg regner jo med at det har noe med det trådløse (siden ingen kabeltilkoblede Windows-maskiner noen gang har hatt noe som helst problemer), men man vet aldri. Det er det "morsomme" med nettverk...Jeg husker da jeg brukte en dag på å tilbakeføre en backup og sette opp diverse ting om igjen flere ganger, for til slutt å oppdage at jeg hadde en dårlig switch som linjen ut fra serveren til resten av huset var tilkoblet! Den artikkelen er så pass ny at jeg ikke hadde lest den, nei. Men jeg kjører med kabelmesh på begge enhetene (altså at begge er tilkoblet LAN), så det er ikke de hastighetsproblemene som man får når de kommuniserer over 5 gHz. Og så er det ikke så mange enheter på nettet samtidig her, vanligvis er det aldri mer enn fire (en pc hver og en mobil hver hos meg og fruen). Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Det endret ikke noe på pingtapet å deaktivere trådløst nett på Asus-boksen. Men det kan jo selvsagt være at akkurt det problemet ligger i min Surface Pro 4. Det har vært noen klager på nettverket i den. Jeg prøvde med fruens Dell, og der gikk det uten problemer, med høyeste ping på 70 under kopiering av store videofiler. Snåle greier. Kan det være en helt annen årsak til at Android-enheter ikke får IP-adresse? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg prøvde å legge inn statisk IP på mobilen, og da ble det virkelig forvirrende. Nå sier mobilen at den er tilkoblet, men ikke til Internett. Og det er den, men den klarer ikke å koble seg til Googles Android-greier. Det funker greit på vanlige nettsider og Google søk, men ikke Play Store og sånne greier. Ufattelig... Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Men én ting tror jeg kan ha med AirTies-enhetene å gjøre: I oversikten over trådløse nett ser jeg ofte bare den ene av dem (altså enten 5 gHz eller 2,4gHz), og det gjelder både Windows og Android. Men jeg vet ikke om det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Disse Android-enhetene dine, har de sånn funksjon for automatisk veksling mellom mobilnett og trådløst (WiFi)? I så fall, er den påskrudd? Hvis den er på, forsøk og skru den av, se om det gjør noen forskjell. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Nei, jeg har slått av automatisk nettverksbytte. Jeg bruker så lite data (det eneste jeg gjør utenfor mitt eget trådløse nett er å sjekke E-posten hvert minutt) at jeg har et 1 GB-abonnement (Ice.Net etter test på Tek.no), og da står både nettverksbytte og mobildata avslått hjemme. Endret 25. januar 2017 av Mastiff Lenke til kommentar
Rim Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Kjører du samme SSID på Asus som på AirTies? Da sliter nok AirTies med å styre klienten din om den er på Asus'en. Når du får høyere ping så skyldes dette ofte re-transmits. Dvs at den første pakken ikke kom igjennom og den må sende på nytt. Det er jo litt sært når du ikke har naboer. Kjører klientene som får pakketap 2.4 eller 5 GHz og har du noe annet utstyr som opererer på disse frekvensbåndene? Trådløse kamera, babycall, annet trådløst utstyr som ikke kobler seg på wifi, f.eks. calling anlegg e.l. Du har kablet flere av AirTies'ene dine, hvordan er de kablet? Når du kabler flere enheter så vil den andre AirTies'en sende jumbo-frames til den første så om det er koblet til en switch som ikke støtter det vil den droppe de største pakkene. Prøv å koble den andre AirTies'en inn i den første om mulig. Om det er koblet til en switch som støtter Spanning Tree Protocol så kan det også være noe å se på da ethernet mesh bruker STP for å sjekke etter loop. Da vil typisk pakketapet være "topology change" fra STP. Hvilke Android enheter har du? Kan du koble deg til andre trådløse nettverk, som f.eks. Asus'en eller gjelder det alle trådløs nettverk? Om det er det siste, ta en titt her: http://androidforums.com/threads/avail-easy-real-wifi-fix-for-obtaining-ip-address-loop-found-by-me.583407/ Jeg antar at du har prøvd å skru alle enhetene av og på også? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Her er vi vel inne på prinsippet "en vis kan spørre mer enn ti dårer kan svare"? :rofl:Men jeg skal prøve: 1. Nei, Asusen hadde SSID-ene "Internett" og "Internett5gHz", mens AirTies-boksene har en helt annen (men felles dem imellom). 2. Jeg har ikke noe annet som går på WiFi-båndet i sjappa. De andre trådløse protokollene som er i bruk, går på 218, 433 og 868,42. Og pakketapet er like ille på begge båndene. 3. Jeg har kablet de to som er i bruk nå, og de er kablet opp mot en helt vanlig billigswitch. Men jeg plugget nå om den kabelen som går til den lengst fra serveren så den nå kommer ut fra toerporten (ut av toeren er vel bedre enn inn i toeren... ) istedenfor. 4. Jeg hadde S5 inntil nylig, men har nå kjøpt en Xperia X Performance. Fruen bruker en S6. Den du lenker til er vel når de ikke kan få nett uansett hvor man er? Jeg fikk nett på Asus-ruteren, jeg brukte den når jeg ikke kom noen vei på AirTies-boksene. 5. Jepp, det er den jeg kjører på loop hver gang noen i familien lurer på hva de skal gjøre med mobil- eller pc-problemer. Så det ville jo være pinlig hvis jeg ikke testet det først selv! Endret 27. januar 2017 av Mastiff Lenke til kommentar
Rim Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 3. Ok, om det ikke hjelper prøv å bare ha én enhet kablet. Da vet vi om problemet ligger med Ethernet mesh eller ikke. 4. Stemmer. Dersom de kobler seg mot Asus men ikke AirTies så er det antagelig ikke telefonen som er problemet. Prøv å glem nettverket på telefonen og legg det inn på nytt igjen. Kommer hverken S5, S6 eller Xperia seg på? Etter at du har testet med én kablet enhet (og ev. kablet begge to igjen) så kan du prøve å skru av steering i web-gui'et på AirTies og se om hjelper. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 30. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2017 Jeg ville ikke skrive noe før jeg hadde noe mer å si, men jeg lurer på om jeg løste problemet på fredag kveld. Da jeg hadde kablet om AirTies-boksene så den ene fikk nett fra den andre, oppdaget jeg tilfeldigvis at den ene åtteports gigabitswitchen i nettverket (som gir nett til det trådløse) var veldig varm. Jeg tok ut kontakten på den, og da jeg satte den inn igjen, var switchen død. Så jeg tok et par femports gigabitswitcher jeg hadde liggende (jeg har liggende altfor mye datagreier...) og koblet opp. Siden da har det fungert uten problemer! (Og nå jinxer jeg det selvsagt skikkelig...) Så jeg kan ikke si sikkert om hovedsaken som endret det var å kjede AirTies-boksene eller å bytte ut switchen, men så lenge det funker, er det ikke så viktig for meg hva som var årsaken. Takk for hjelpen, jeg skal gjenopplive tråden hvis jeg får problemer igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå