JarlSigurd Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Hei. Jeg har veldig lyst å starte et eget import/eksport firma og jeg lurer veldig på hvilke studier som må til for at jeg skal klare dette. Lenke til kommentar
JarlSigurd Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Økonomi.. Vil dette gi grunnlag for å være leder for en bedrift? Mer spesifikt, en bedrift som driver på med import/eksport? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Økonomi.. Vil dette gi grunnlag for å være leder for en bedrift? Mer spesifikt, en bedrift som driver på med import/eksport? Det vil være grunnlag for å STARTE en bedrift. Du må ha økonomi til å kjøpe og importere varer som du kanskje ikke får solgt igjen på noen uker. Og så må du ha penger til markedsføring, ellers er det ingen som vet at du har de varene liggende på lager. Du må leie en lagerplass, og du må ha en smule datautstyr, web-side og slikt. Det kommer jo veldig an på hva slags produkter det er, hvordan du skal selge dem og til hvem. Men uten noen hundre tusen i startkapital ligger du antagelig tynt an. Og så er det bare å sette seg inn i regler for import/eksport toll etc, lese seg opp på valuta og risiko (gjerne en tre-fire ganger - mange som driter seg ut her), skaffe seg gode! leverandører som ikke lurer deg på kvalitet, og begynne å forsøke å overbevise noen kunder. Du bør også skaffe deg en regnskapsfører asap hvis du ikke er utdannet regnskapsfører selv. Endret 22. januar 2017 av toffo Lenke til kommentar
JarlSigurd Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/Vil dette være rett linje å gå for da? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/ Vil dette være rett linje å gå for da? Jeg synes det ser temmelig fornuftig ut. Kanskje fylle på med et kurs i eksport/import hvis det ikke er blant valgkursene. Dette er også et godt utgangspunkt hvis du etter hvert ser for deg å få en relevant jobb først for å få erfaring før du starter opp selv. Det jeg ser helt mangler her, og som er ekstremt viktig ved import/eksport er kulturforståelse. Det kan være hele forskjellen på gode og dårlige (eller ingen) kontrakter. Lenke til kommentar
JarlSigurd Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/ Vil dette være rett linje å gå for da? Jeg synes det ser temmelig fornuftig ut. Kanskje fylle på med et kurs i eksport/import hvis det ikke er blant valgkursene. Dette er også et godt utgangspunkt hvis du etter hvert ser for deg å få en relevant jobb først for å få erfaring før du starter opp selv. Det jeg ser helt mangler her, og som er ekstremt viktig ved import/eksport er kulturforståelse. Det kan være hele forskjellen på gode og dårlige (eller ingen) kontrakter. Er enda ung og skal reise mye framover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå