Alf Ivar Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) I Nederland er den høyreekstreme Gert Wilders i medvind, og kan komme til å bli landets neste øverste leder i løpet av året. Et av målene er å stoppe innvandringen, og å ta landet ut av EU. I Frankrike er Marine LePen i posisjon til å bli landets neste president. Hennes parti har omtalt jødeutryddelsen som en historisk detalj. De ønsker å ta Frankrike ut av både EU og Schengen, noe som vil ta knekken på Euroen og muligens hele samarbeidet. England har allerede meldt seg ut av unionen, noe som skaper intern uro ettersom Skottland ønsker å fortsette. Vil de to landene gå hver til sitt nå? Debatten pågår om igjen, om hvorvidt Skottland skal ut av unionen med England. Man kan være for eller mot EU, men det er ingen tvil om at unionen har vært og er en stabiliserende faktor i Europa. Et EU i kne er svært skummelt også for Norge. Vi vet jo hva Trump mener om Nato og Europa ellers. Europeiske land kan ikke i like stor grad stole på USA i en krisesituasjon. Og samtidig ruster Russland opp, og øker sin tilstedeværelse i blant annet Ukraina. I en sjeldent urolig tid, der vi blir mer og mer avhengig av å kunne stole på oss selv har vi her til lands en borgerlig regjering som tradisjonelt har snakket varmt om et sterkt forsvar. Nå ser vi i stedet at sjøforsvaret, heimevernet og hæren nedprioriteres til fordel for en feilslått disponering med tanke på nye jagerfly og helikoptre. Vårt eget forsvar er dårligere stilt enn hva situasjonen var før andre verdenskrig. Om du har lest helt ned hit, så skal du få en liten anbefaling fra meg. Jeg anbefaler alle å ta en liten leserunde på gruppa Aldri Mer på Facebook, som drives av svært kompetente folk med militær bakgrunn. Det er mye skremmende lesing å finne der. Endret 21. januar 2017 av Alf Ivar Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Grunnen til at EU nå feiler er fordi de blander seg i massevis av ting de i utgangspunktet ikke skulle gjøre. Medlemmene er nå med på noe de ikke meldte seg på. Blir som at noen blir medlem i en karateklubb og det ender opp med at klubben sitter og ser på Mikke Mus hele dagen. 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Kan ikke si at jeg blir mer forbauset eller for den del reddere av disse endringene, og det er fordi det å skape frykt og usikkerhet har vært alle makthaveres metode for å få oss til å forholde oss til deres versjon av virkeligheten. Mantraet "aldri mer" er ypperlig for å skape frykt og få oss til å bite på enda flere overdrivelser og løgner fra samme kant Det blir endringer, det er sikkert, men det behøver ikke bli verre enn som så Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Brexit. Trump. SD i Sverige. Marine Le Pen, Gert Wilders og listen fortsetter.Når land ikke løser små problemer men lar de vokse seg store får du situasjonen som er i dag - problemene er blitt store og folk forlanger mer drastiske endringer.Hadde landene fungert bedre ville folk kanskje vært for fornøyde til å gidde å stemme ved valg.På den andre siden har du de som ønsker globalisering, globalisering har alltid skjedd gradvis men disse ønsker å skru opp tempoet så mye som mulig. De vil ikke ha gradvis endring de vil ha drastisk og markant endring så snart som mulig.Når endringene går for fort gjør folk motstand slik som var tilfelle med Brexit. 2 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Grunnen til at EU nå feiler er fordi de blander seg i massevis av ting de i utgangspunktet ikke skulle gjøre. Medlemmene er nå med på noe de ikke meldte seg på. Blir som at noen blir medlem i en karateklubb og det ender opp med at klubben sitter og ser på Mikke Mus hele dagen. Er du så sikker på det ? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Det er skremmende synes jeg at media lyver om oppmøte på presidentinsettelsen. Jeg så selv akkuratt det Trump sa at det var folk tilstede helt bort til obelisken på TV. Krydde av folk der. Men kanskje ikke så mange som Obama Hadde. Endret 22. januar 2017 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Alf Ivar Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Akkurat det er vel av mindre betydning. Hvor mange kom for å se på? Er dette en pissekonkurranse? Poenget med mitt innlegg er ellers hverken Trump, Le Pen, Brexit eller noe annet. Det handler om hvordan Norge forholder seg til verden rundt oss. Slik dagens regjering driver, så vitner det om en skremmende naivitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Jeg synes det er fint Trump er Best friend With Putin Norge har ikke mye å stille opp med. Endret 22. januar 2017 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Alf Ivar Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Grunnen til at EU nå feiler er fordi de blander seg i massevis av ting de i utgangspunktet ikke skulle gjøre. Medlemmene er nå med på noe de ikke meldte seg på. Blir som at noen blir medlem i en karateklubb og det ender opp med at klubben sitter og ser på Mikke Mus hele dagen. Jeg regner med at du har eksempler på at EU driver med ting de ikke skal? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Grunnen til at EU nå feiler er fordi de blander seg i massevis av ting de i utgangspunktet ikke skulle gjøre. Medlemmene er nå med på noe de ikke meldte seg på. Blir som at noen blir medlem i en karateklubb og det ender opp med at klubben sitter og ser på Mikke Mus hele dagen. Hva er bakgrunnen for det utsagnet? Du aner ikke hva EU driver med, du har ikke peiling på EU generelt sett, og legger skyld på vår egen idioti på EU og EU sine suksesshistorier tillegger du våre egne fryktelige myndigheter. EU er det eneste positive i Europa idag, i et landskap fullt av korrupte landsforrædende myndigheter som vanstyrer Europeiske land og legger skylden på EU for det de selv har gjort galt. Lenke til kommentar
Alf Ivar Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Jeg synes det er fint Trump er Best friend With Putin Norge har ikke mye å stille opp med. Du har enda ikke skjønt hva mitt innlegg handler om. Jeg skriver hverken for eller mot Puten, Trump, Le Pen eller andre. Jeg stiller spørsmålstegn ved hvordan Norge forholder seg til verden rundt oss. Forøvrig: Å omtale Trump og Putin som "best friends" er i beste fall en svært umoden tenkemåte. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Jeg synes det er fint Trump er Best friend With Putin Norge har ikke mye å stille opp med. Du har enda ikke skjønt hva mitt innlegg handler om. Jeg skriver hverken for eller mot Puten, Trump, Le Pen eller andre. Jeg stiller spørsmålstegn ved hvordan Norge forholder seg til verden rundt oss. Forøvrig: Å omtale Trump og Putin som "best friends" er i beste fall en svært umoden tenkemåte. Det er et interessant spørsmål. Jeg leste akkurat en artikkel igår om anti-Russisk sentiment i medier. Og ikke overraskende var Norge på toppen av listen av anti-Russisk dekning i mediene. Det som var mer overraskende var at Tyskland toppet listen. Men når man vet at Tyskland er et Russisk vennlig land, er det ikke overraskende at propagandaen fokuseres der. EØS og EU er stort sett kun fordeler for Norge, alikevel er Norge det mest Europa fiendlige landet i Europa, sammen med England. Det er rimelig merkelig når Norge er et av de landene hvor folk flest nyter godt av Europa og frihetene Nordmenn har i Europa. Jeg vil si Norge forholder seg urealistisk til verden rundt oss. Både løgnerkampanjen "nei til EU" og Norges anti-Russiske propaganda viser at vi er blant de mest ekstreme i den utviklede verden når det kommer til å tegne et (falskt) fiendebilde av verden rundt oss. Jeg tror hovedproblemer i Norge er at Norge er et av landene som er mest underlagt det imperialistiske Amerikanske systemet, sammen med England og at vi er blant de som er sterkest påvirket av det autoritære "vestlige" styret som de fleste andre land også underlegges nå. Vi har visstnok ingen problemer med å være styrt fra USA, driver krig på vegne av USA eller kjøre samme linje som USA når det kommer til propaganda. Men når det kommer til et fornuftig forhold til andre land (f.eks Kina, eller Russland) og Europa generelt, så er vi i en slags merkelig klubb sammen med England. Jeg kaller det den utdaterte imperialistiske autoritære propagandaklubben. Lenke til kommentar
Alf Ivar Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Russland øker sin tilstedeværelse i Ukraina. Samtidig forsøker de å hacke Nato, og har langt på vei blitt avslørt som de som påvirket den amerikanske valgkampen. Trump mener at Nato er foreldet, og ønsker i stedet et samarbeid med Russland. Han har videre uttalt at USA ikke nødvendigvis kommer til å støtte Europa i en krisesituasjon. America first var det han gjentok gang på gang i tiltredelsestalen. I denne situasjonen synes jeg det er bemerkelsesverdig stilt fra norske myndigheter Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Grunnen til at EU nå feiler er fordi de blander seg i massevis av ting de i utgangspunktet ikke skulle gjøre. Medlemmene er nå med på noe de ikke meldte seg på. Blir som at noen blir medlem i en karateklubb og det ender opp med at klubben sitter og ser på Mikke Mus hele dagen. Jeg regner med at du har eksempler på at EU driver med ting de ikke skal? EU var vel i utgangspunktet en økonomisk union. Synes jeg å huske. Lenke til kommentar
Alf Ivar Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Grunnen til at EU nå feiler er fordi de blander seg i massevis av ting de i utgangspunktet ikke skulle gjøre. Medlemmene er nå med på noe de ikke meldte seg på. Blir som at noen blir medlem i en karateklubb og det ender opp med at klubben sitter og ser på Mikke Mus hele dagen. Jeg regner med at du har eksempler på at EU driver med ting de ikke skal? EU var vel i utgangspunktet en økonomisk union. Synes jeg å huske. Å nei da. EU ble dannet på grunnlag av 2. verdenskrig. Man følte et behov for et samarbeid som skulle sikre varig fred. Tanken om et forent Europa var en drøm man bar på. Det var klart at dette kun kunne oppnås ved at erkefiendene Frankrike og Tyskland slo seg sammen og begynte å samarbeide. Gjør gjerne et google-søk på Frankrikes utenriksminister Robert Schumans tale av 9. mai 1950. Samarbeidet mellom de to landene, og andre europeiske land som ble invitert, gjorde en fremtidig krig utenkelig. Med fare for å virke tøff i trynet - Vit gjerne litt om det du debatterer. Da vinner du lettere en argumentasjon, Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Med fare for å virke tøff i trynet - Vit gjerne litt om det du debatterer. Da vinner du lettere en argumentasjon, Ingen grunn til å bli passiv aggressiv, brah. Lenke til kommentar
Alf Ivar Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Med fare for å virke tøff i trynet - Vit gjerne litt om det du debatterer. Da vinner du lettere en argumentasjon, Ingen grunn til å bli passiv aggressiv, brah. Det siste var under min verdighet. Jeg ser den. Beklager ds Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå