Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Problemfri bil til ca 60.000 - årlige kjørelengde 20-25k km. Mulig?


DEEEJ

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg vurderer å kjøpe bil til ca 60.000 og bruke den som pendlebil Drammen-Lysaker. Årlig kjørelengde ligger da mellom 20.000-25.000 km.

 

Ønsker da å kjøpe bil til maks/ca 60.000, bruke den 1år++ og deretter gi den bort til mamma.

 

I dag har jeg en toyota avensis 2013, med totale kostnader inkl lån, forsikring og drivstoff på omkring 7.500 i måneden, det er sure penger. Planen er dermed å selge eksisterende bil, kjøpe ny bil til 60.000 og forhåpentligvis kunne spare mange tusenlapper i måneden.

 

Men finnes det i det heletatt biler i den prisklassen som er driftsikre nok til å tåle 25k i året, uten større problemer?

 

Kriterier

  • Ikke stasjonsvogn
  • Bensin/Hybrid
  • 5 seter
  • Automat
  • Cruisekontroll
  • Driftsikker
  • Positivt om den er gjerrig på drivstoff.
  • Positvt om den selges av forhandler, reklamasjonsrett+innbytte mulighet.

 

Her er biler som vurderes: (kom gjerne med andre forslag!) 

 

Opel astra 

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89027217&fks=89027217

 

Audi A3

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86828845&fks=86828845

 

Honda civic hybrid

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89206024&fks=89206024

 

Lexus IS

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88323757&fks=88323757

 

Toyota Prius

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88334459&fks=88334459

 

Ford Focus

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86178602&fks=86178602

 

Honda civic

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88392725&fks=88392725

 

 

Har ikke mye peiling på bil, så derfor håper jeg på tips og råd her. Takker og bukker for enhver respons! 

 

God helg!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Leaf 2013-modell. Ingen vedlikehold, bare skiftet dekk etter sesong og fylt på spylevæske. Nettopp EU-godkjent til 2019, 0 anmerkninger.
Med fullkasko forsikring, 3 års nedbetalingstid (165 000 kr), årsavgift, bompenger (45kr til og 45kr fra jobben i rushtid), drivstoff (strøm) koster bilen mellom 3-4000 kr i måneden.

Denne ble brukt til pendling Nesttun - Mongstad, litt over 1 time kjøring hver vei. På sommeren går det akkurat å kjøre tur/retur på én lading (under 50% hver vei) mens på vinteren går det med ca 65-70% av rekkevidde hver vei. Det er 80-sone mesteparten av strekningen. Jeg ladet da på jobben så rekkevidde var aldri noe problem.
Jeg har kjørt Bergen - Kristiansand og Bergen - Oslo med elbilen, i praksis blir det en halvtime ladestopp / spisepause annenhver time. Det er flust med ladestasjoner, er det fullt på en kan du bare kjøre til neste men noen steder kan du måtte stå i kø og vente.

Bruksmønsteret ditt virker å være ypperlig for elbil. Drammen - Lysaker er vel rundt 35km? Da kommer du frem og tilbake med god margin selv på kaldeste vinteren.

Batterivarmer tviler jeg på du trenger, denne aktiveres bare når temperaturen er -17 grader. Er temperaturen bare -16 grader slår den seg ikke på en gang.

 

Tar du ferge sparer du penger også der.

Denne bilen er den billigste og beste jeg har hatt, er som å kjøre gokart, utrolig lettkjørt. Batteri i bunn av bilen gir lavt tyngdepunkt og den klarer svingene bra. Den klarer seg fint på vinterføre til hytten hvor det ikke er saltet eller brøytet. Gode kjøreegenskaper, og slår du av eco-modusen kjører du fra de aller fleste ut av lyskryss. Det er nesten ingen som har råd til en bensinbil med like god akselerasjon som Leaf, den har hele dreiemomentet tilgjengelig øyeblikkelig og ingen girkasse. Det er iblant noen ungdommer med "gatebiler" som skal tøffe seg, jeg ser i bakspeilet hvor skuffet de ser ut :)

 

Jeg anbefaler å gå for 2013-modell (mørkt interiør) med hurtiglader (CHaDeMo), gå for en Accenta med varme i seter og ratt (du vil ikke angre på vinteren). Du kan styre bilen fra en app, slå på varme eller timer så er bilen varm og isfri når du skal kjøre.
Bilen kan fåes med en dobbel lader på 32A (6,6Kw), med denne lader du fra 0 til 100% på ca 3 timer istedenfor ca 7 timer. Kjører du mye kan det være greit.

Olje og registerreim trenger du ikke tenke på, girkasse og clutch finnes ikke i bilen. Motoren er en elmotor, jeg har sett elmotorer som er over 100 år gamle og fungerer den dag i dag :)

 

Eneste ulempe er rekkevidde, men jeg har lagt ut på flere langturer og aldri gått tom for strøm så det er helt overkommelig :)

Lenke til kommentar

En av de eldre Toyota Corolla modellene, de fra slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. De har ingenting fancy som kan gå istykker og hvis man tar ok'ish vare på dem så går de omtrent evig.

I saltsuppa rundt Oslo tror jeg en slik bil "forsvinner" rimelig fort.

 

Støtter brukt Nissan Leaf. De får du vel nede i 100-120 kNOK.

Lenke til kommentar

En av de eldre Toyota Corolla modellene, de fra slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. De har ingenting fancy som kan gå istykker og hvis man tar ok'ish vare på dem så går de omtrent evig.

 

Støttes. Skal du ha en problemfri bil gå for en 90-99 Corolla. Udødelige saker å koster vel rundt 10 lapper.

Fattern kjørte en slik daglig i 10år, og eneste han gjorde med den var å bytte clutch, og bakre eksosanlegg.

Byttet bare olje en gang på den, og det var vel etter en 7 år, så de er "vedlikeholdsfri" også.

 

Men traurige biler er det, og har vel ikke samme sikkerheten som en mere moderne bil. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...