Gå til innhold

ipod og batteri levetid

Anbefalte innlegg

Viser til følgende artikkel

Fokebevegelsen mot ipod

Her har batteriet i en ipod en levetid på 18 mnd og det koster flesk å skifte det. Batteriet er internt og må inn til repersajon for å få bytta det.

ER det ikke slik at vi i norge kan kreve at det blir bytta gratis. Jeg husker noe i kjøpsloven om at ting som er forventa å leve lengere enn fem år(eller var det tre?) skal ha "garanti" like lenge.

Klart ett batteri har ikke leve tid i fem år, men siden det er så forbaskede vankelig å bytte ut dækelskapen og at en tillegg må sende den inn til apple så burde det komme under denna loven spørr du meg.

Hmm... ville likt å testa detta!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... ingen som er synest det er en problemstilling verd å diskutere? Tror dere det funker? Er det en plass hvor enn kan spørre om sånn? Forbrukerrådet eller noe...

Jeg har nemmelig tenkt å spandere på meg en ipod nå like etter jul.

Lenke til kommentar

Jo det er verdt å diskutere.

18 måneder er for kort levetid.

Problemet er vel at batteriet tåler for få opp/utladninger.

Jeg har lest at det finnes erstattningsbatterier som er rimeligere,

og at man kan skifte disse selv.

Allikevel er dette en såpass stor svakhet at jeg legger mine planer

om å kjøpe en på is.

Om garantien gjelder på batterier er tvilsomt, med unntak av der de

har urimelig kort levetid.

Vi forventer at de skal vare lengere enn dette.

Enten det er dyre blekkpatroner, kjempedyre lamper til prosjektører

eller dyre spesialbatterier som må skiftes på verksted, er dette såpass

vesentlig informasjon for kjøperen, at det må opplyses på forhånd.

Lenke til kommentar

Synes faktisk dette var en spennende problemstilling. At produktet er ment å vare lenger enn to år er vel ganske innlysende da mobiltelefoner skal vare fem. Det at batteriet forringes kan sees på som en alvorlig mangel. Det hadde vært gøy å høre hva rett organ mener om dette. Synes du skal sende en forespørsel til forbrukerrådet jeg

Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt en mail til forbrukerombudet hvor jeg skrev:

Hei. Jeg viser til følgende lenke på itavisen: http://www.itavisen.no/art/1302398.html

Her er ett eksempel på en ipod mp3 spiller med batterilevetid på 18 mnd. Hvor det er meget vanskelig om ikke umulig å skifte batteri uten større utgifter(og som jeg skjønner utifra artikkelen nærmest umulig å skifte i Norge).

Det jeg lurer på er om er en ting som dette kan komme under kjøpsloven om forventet levetid?

Jeg lenker til følgende diskusjons forum på Hardware.no:http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=175726&hl=

Og til produsentens hjemmeside: www.apple.no

Regner med det blir ei stund til de svarer, men når de gjør det skal jeg informere om resultatet!

Lenke til kommentar

Er litt spent på dette jeg også - begynner jo tross alt å bli en del folk som har en iPod etterhvert, inkludert meg selv. Så ikke så veldig vanskelig ut å bytte batteri selv da når det er sagt - må bare få ei sjappe som selger de etterhvert. Håper det kommer noen med lengre levetid (både mellom ladinger og totalt) og at de ikke har noe Nokia-syndrom - litt kjipt om 'podn min skulle sprenges.

Lenke til kommentar

Har akkurat fått min nye lekre 20gb iPod, og er foreløpig storfornøyd. Batteritiden ser ut til å være helt grei, men det blir spennende å se om det varer i 18 mnd.

Hadde også bestilt en til faren min, 40gb. Desverre har det vært en del problemer med denne. Først fikk jeg ikke startet den, den bare surret og gikk uten at jeg fikk gjort noe. Etter litt frem og tilbake restartet jeg den og satt den til lading. Deretter plugget jeg den til pcen til faren min og formaterte den. Etter jeg hadde overført et par sanger og testet den litt, var den plutselig nede på to streker... Etter litt mer bruk hoppet den frem og tilbake fra 0 til 2 streker. Virket som den reagerte sinnsykt på hver gang jeg byttet sang (men to streker var jo litt drastisk!). På 1 strek la vi den fra oss og bare lot den spille, for å sjekke hvor lenge den holdt før den ble helt tom. Nå har den spilt ca 45 sanger, men er hvert øyeblikk tom for batt. Fra 1 strek er jo dette helt akseptabelt, men de tre første forsvant jo på et vips. Det må jo gå an å bruke den uten at batteriet tappes helt. Noen som har den samme erfaringen?

I tillegg vil den ikke lade når den står i dockingstasjonen til faren min. Er det noe forskjell på firewire, slik at den lader eller ikke lader?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk akkurat svar fra forbrukerrådet:

Hei!

Batterier av denne typen omfattes etter min mening av reklamasjonsretten i

kjøpsloven. I minste fall har du en reklamasjonsrett på 2 år.

For at feilen skal regnes som mangel, må den ikke følge av uforsvarlig eller

unormalt stor bruk.

Dersom du trenger råd og tips i forbindelse med skriving av klage, finner du

"klageveilederen" på www.forbrukerportalen.no

Med vennlig hilsen xxxxxxxxxx

Forbrukerrådet.

Da er i alle fall dem på vår side i denne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...