Gå til innhold

Oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har pr. idag følgende specs på PC-en min:

Corsair TX850M 850W PSU

Intel Core i7-2600K Prosessor

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 Hovedkort

ZOTAC GeForce GTX 680 2GB SLI Skjermkort

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB RAM

2x 256GB SSD (husker ikke merke)

Spiller for det meste Battlefield 1, Rust og andre spill som er mindre ressurskrevende. Spesielt i Battlefield 1 og Rust merker jeg at jeg må ned på de laveste grafikkinnstillingene for og få grei FPS. Hva burde jeg bytte ut for og få mest ut av mitt eksisterende setup? Kom frem til følgende setup (som innebærer utskiftning av det meste), men det ble litt dyrere enn jeg ønsket...Hva anbefaler dere? Takk!

Endret av Fish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bare kjøpe nytt skjermkort?

Det funker jo, men har det noe å si at skjermkortet er PCI Express 3.0 mens hovedkort er 2.0? Jeg vet 3.0 er bakoverkompatibelt, men mister man ytelse? Og vil GTX 1070 gi merkbart bedre ytelse enn det jeg har idag?

Endret av Fish
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom PCI Express 2 og 3 er tilnærmet null.

Hvis du overklokker din i7-2600K til rundt 4.5GHz, så vil du ha mest nytte av å oppgradere skjermkortet. Har du råd, gå for et GTX1070. Du vil ikke få presset kortet max som du vil med en overklokket i7-7700K e.l, men vil ikke ligge så langt bak nyere i5. 

Av nye skjermkort så tilsvarer GTX680 ca et GTX1050Ti.

https://www.youtube.com/watch?v=EkurOCe3-LE

Sammenligner du CPU ytelse med nyere i7 prosessorer, så ligger 2600K et stykke bak.

https://www.youtube.com/watch?v=4sx1kLGVAF0

Men den ligger ikke så langt bak nyere i5 i mange situasjoner, så skal du oppgradere bør du vurdere å oppgradere til en nyere i7. Eller vent å se hva AMD sin Ryzen har å tilby.

https://www.youtube.com/watch?v=4chk3fWb6xI

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom PCI Express 2 og 3 er tilnærmet null.

Hvis du overklokker din i7-2600K til rundt 4.5GHz, så vil du ha mest nytte av å oppgradere skjermkortet. Har du råd, gå for et GTX1070. Du vil ikke få presset kortet max som du vil med en overklokket i7-7700K e.l, men vil ikke ligge så langt bak nyere i5. 

Av nye skjermkort så tilsvarer GTX680 ca et GTX1050Ti.

https://www.youtube.com/watch?v=EkurOCe3-LE

Sammenligner du CPU ytelse med nyere i7 prosessorer, så ligger 2600K et stykke bak.

https://www.youtube.com/watch?v=4sx1kLGVAF0

Men den ligger ikke så langt bak nyere i5 i mange situasjoner, så skal du oppgradere bør du vurdere å oppgradere til en nyere i7. Eller vent å se hva AMD sin Ryzen har å tilby.

https://www.youtube.com/watch?v=4chk3fWb6xI

Har SLI GTX 680, hvordan er det sammenlignet med GTX 1070?

Lenke til kommentar

Da er det så fall litt rart om han må redusere grafikken så kraftig som han for uttrykk for. Jeg spiller BF1 med 1060 6GB og i5 4460 på ultra med fin flyt. Hender det dropper litt på 60 mann server.

Om jeg var deg ville jeg startet med 1070. Sannsynligvis vil det holde (sett at du overklokker CPU'n). I verste fall får du bare oppgradere videre med hovedkort og CPU.

Lenke til kommentar

Det kan være at SLI ikke fungerer bra med GTX680 i BF1, så har du andre problemer som kan følge med SLI som microstutter.

Video med BF1 beta, ultra settings, med GTX680 4GB og i5-2500K klokket til 4.4GHz.

https://www.youtube.com/watch?v=VRkKAjkJfSE

Ligger for det meste mellom 50-60 med et GTX680, så SLI burde jo ligge rundt 70-80. Mulig 2GB kortene til TS drar snittet ned for mye.

Uansett så er det bedre med et GTX1060 enn GTX680 i SLI.

Lenke til kommentar

Hei!

Corsair TX850M 850W PSU

Spiller for det meste Battlefield 1, Rust og andre spill som er mindre ressurskrevende. Spesielt i Battlefield 1 og Rust merker jeg at jeg må ned på de laveste grafikkinnstillingene for og få grei FPS. Hva burde jeg bytte ut for og få mest ut av mitt eksisterende setup? Kom frem til følgende setup (som innebærer utskiftning av det meste), men det ble litt dyrere enn jeg ønsket...Hva anbefaler dere? Takk!

hvis du skal over på kabylake, sjekk om hovedkortet er oppdatert/støtter kaby, da z170 er chipsetet fra forrige generasjon :)

Lenke til kommentar

Det billigste gir mest for penga:)

De billigste skjermkortene har ofte cool whine, dårlig vifter som støyer eller gjør en dårlig jobb på overklokking.

I tillegg følger vel neppe overklokking program med.

Har du noen kilder for de påstandene? Det har jeg aldri hørt om. Overslokkingprogram? Så Afterburner er ikke bra nok? 

Lenke til kommentar

Det billigste gir mest for penga:)

De billigste skjermkortene har ofte cool whine, dårlig vifter som støyer eller gjør en dårlig jobb på overklokking.

I tillegg følger vel neppe overklokking program med.

Jeg har alltid brukt MSI Afterburner, men har aldri eid et MSI kort. Så poenget ditt er?

Lenke til kommentar

Hei!

Corsair TX850M 850W PSU

hvis du skal over på kabylake, sjekk om hovedkortet er oppdatert/støtter kaby, da z170 er chipsetet fra forrige generasjon :)

Z270-hovedkort er jo ute, så da kjøper han heller det enn Z170. 

Lenke til kommentar

Hei!

Corsair TX850M 850W PSU

Z270-hovedkort er jo ute, så da kjøper han heller det enn Z170. 

Tenkte mer på at han hadde listet opp et z170 hovedkort, og at det nødvendigvis ikke var bakoverkompatibelt rett ut av eska. 

Men er mindre hassle å heller kjøpe z270...

Endret av Mickey_OT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...