EngineeringStudent Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Hei, Jeg lurte på om det er smartest å starte investerinsselskap eller holde på privat når man ønsker å intevestere i eiendommer. Jeg har akkurat investert i en leilighet, som ikke ennå er bygget ferdig, men ønsker å selge denne. Denne er noe jeg ønsker å fortsette med. Slik jeg har skjønt det vil det komme 28% eiendomskatt på det. Men finner ikke tall og info rundt om denne hadde blitt kjøpt via ett inviseringselskap, hvor mye skatten osv ville kommet på. Noen som har tips om hvor jeg kan lese mer om dette eller har noe å tilføye her? Takker for tips Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Kapitalskatten i 2017 er på 24 %, ikke 28 %. Skatten er lik for både selskaper og personer. Skattesparetiltaket for eiendomstransaksjoner handler om nettopp det at man ikke selger eiendommen. Man kjøper eiendommen gjennom et single-purpose-aksjeselskap (eid av et holdingselskap), så selger man aksjene i single-purpose-selskapet og oppnår skattefri gevinst i holdingselskapet via fritaksmetoden. Dette er sånt man ikke gjør med boliger (med mindre det er snakk om dedikerte utleiegårder), fordi privatpersoner som kjøper en bolig for å bo i gir avkall på en rekke skattefordeler hvis de i stedet for å eie boligen selv skal eie et aksjeselskap som eier boligen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå