Gudmunns Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Hei. Jeg bor i ett borettslag, hvor jeg disponerer en del av en tomannsbolig, bestående av 4 etg, kjeller, 1 og 2 etasje pluss loft. Jeg har laget en hybel leilighet i kjelleren som jeg leier ut. Alt er godkjent av kommune og borettslag. Siden jeg har bodd i huset selv, så har jeg ikke trengt å søke borettslaget om utleie av denne hybelen. Jeg skal flytte bort i 2 år nå grunnet jobb, og vil da leie ut min leilighet også. Må jeg da søke borettslaget om begge utleie leilighetene? Og er det noen mulighet for at styret kan velge å ikke godkjenne dette? Jeg er ikke helt på godfot med styreleder, og jeg er sikker på at vil prøve å stikke kjepper i hjulene for meg hvis han kan. Håper noen kan hjelpe meg litt. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Hva sier vedtektene til borettslaget? Lenke til kommentar
Pledriko Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Hva sier vedtektene til borettslaget? Det er jo det han ønsker at du svarer på. TS regner med at folk på forumet kjenner reglene for sitt eget borettslag bedre enn h*n selv gjør. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Utgangspunktet er at du har rett til å leie ut deler av din egen bolig, så lenge du selv bor der, jf. burettslagslova § 5-4. Når du skal være midlertidig borte pga. arbeid har du adgang til å leie ut med styrets samtykke etter burettslagslova § 5-6 første ledd nr. 2. Styret har rett til å godkjenne den enkelte leietaker, jf. annet ledd. Styret må ha saklig grunn for å avslå. Du må i utgangspunktet søke for begge utleieforholdene (siden dine § 5-4-rettigheter faller bort når du ikke lenger bor der). Det vil imidlertid være en svært høy terskel for å avslå et løpende leieforhold med samme leietaker. 3 Lenke til kommentar
Gudmunns Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Hva sier vedtektene til borettslaget? Det er jo det han ønsker at du svarer på. TS regner med at folk på forumet kjenner reglene for sitt eget borettslag bedre enn h*n selv gjør. Takk for godt svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå