Gjest medlem-329093 Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) Jeg lurer på om det er lov å ha multitool med kniv på seg eller om jeg må lete opp en som ikke har kniv. Det er redskapene på multitool'en jeg trenger. Er det noen multitool med kniv som er lov å gå med hele tiden bare kniven er under en viss lengde eller noe? Det er jo kjekt å ha kniv på den også, men kjipt hvis det ikke er lov og det da utelukker de beste multitool'ene for eksempel. Endret 21. januar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) Det er ikkje fullt så enkelt. I straffelova står det: § 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med a) skytevåpen, b) luft- og fjærvåpen, c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart. På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse. Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål. Så i tillegg til knivbladet så straffes du tilsvarande for anna farlig gjenstand som kan brukast til å skade nokon. Dette blir då ei vurderingssak om eit bestemt verktøy faller inn under lova ellers ikkje, då med utgangspunkt i både verktøyet og din grunn til å bære verktøyet. Endret 21. januar 2017 av The Avatar Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Ok. Så ikke noe er lov i molbolandet Norge altså. Takker... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Det store spørsmålet er om du har aktverdig grunn til å gå med farlig gjenstand. Å ha ei lita nebbtang fordi du skal gjere noke arbeid er sjølvsagt noke heilt anna enn å gå med den same tanga fordi du skal true nokon med å nappe ut neglane hans. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Det følger av straffeloven § 352a at den som forsettlig eller grovt uaktsomt bærer kniv eller et lignende skarpt redskap på offentlig sted, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Forbudet i § 352a gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. Dette vil innebære at det er lov å ha med seg en speiderkniv eller en annen kniv ut i naturen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Hva med en penn? Som også kan brukes som stikkvåpen. Må jeg ha en aktverdig grunn for å bære den? Altså må jeg ha til hensikt å skrive noe ellers må jeg la den ligge hjemme? Anonymous poster hash: c33e5...0bd Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Det store spørsmålet er om du har aktverdig grunn til å gå med farlig gjenstand. Å ha ei lita nebbtang fordi du skal gjere noke arbeid er sjølvsagt noke heilt anna enn å gå med den same tanga fordi du skal true nokon med å nappe ut neglane hans. Herregud. Er TANG ulovlig også?? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) Hva med en penn? Som også kan brukes som stikkvåpen. Må jeg ha en aktverdig grunn for å bære den? Altså må jeg ha til hensikt å skrive noe ellers må jeg la den ligge hjemme? Anonymous poster hash: c33e5...0bd Det må være en "tactical"-penn i såfall, i helstøpt metall og uten "penne"-delen, dvs. uten blekk og skrivehode. Vanlige penner er ikke mulig å skade noen med, men logikk ligger ikke for staten. De er helt over i lala-land på amerikansk side av virkeligheten der man burer inne folk i ti år for angrep med dødelig våpen for å forville seg inn i en enveiskjørt gate i feil retning. Don't get me started... Endret 21. januar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Det store spørsmålet er om du har aktverdig grunn til å gå med farlig gjenstand. Å ha ei lita nebbtang fordi du skal gjere noke arbeid er sjølvsagt noke heilt anna enn å gå med den same tanga fordi du skal true nokon med å nappe ut neglane hans. Herregud. Er TANG ulovlig også?? Les det som skrives da, mann. Det er ikke så enkelt som enten lov eller ikke lov. Hvis du har god grunn til å bære det med deg, er det selvsagt lov. "Jeg har lyst", og "kjekt å ha" er ikke god nok grunn. På vei til dugnad er det nok helt greit å ha med seg både kniv og tang, men på byen en fredagskveld lar du disse tingene ligge hjemme. Det er ikke fryktelig vanskelig. 5 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Det store spørsmålet er om du har aktverdig grunn til å gå med farlig gjenstand. Å ha ei lita nebbtang fordi du skal gjere noke arbeid er sjølvsagt noke heilt anna enn å gå med den same tanga fordi du skal true nokon med å nappe ut neglane hans. Herregud. Er TANG ulovlig også?? Les det som skrives da, mann. Det er ikke så enkelt som enten lov eller ikke lov. Hvis du har god grunn til å bære det med deg, er det selvsagt lov. "Jeg har lyst", og "kjekt å ha" er ikke god nok grunn. På vei til dugnad er det nok helt greit å ha med seg både kniv og tang, men på byen en fredagskveld lar du disse tingene ligge hjemme. Det er ikke fryktelig vanskelig. Så alt er ulovlig hvis man ikke skal bruke det hver dag? Det med tang høres nesten ut som det var en politimann som har gått i lære hos napoleon som skrev. Endret 22. januar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Så alt er ulovlig hvis man ikke skal bruke det hver dag? Det med tang høres nesten ut som det var en politimann som har gått i lære hos napoleon som skrev. Hvis det tilfeldigvis også er utbredt brukt som våpen, så ja. Jeg er ikke jurist, så jeg vet faktisk ikke med tang - det kan tenkes at det står i en eller annen lov eller forskrift en plass hva som går inn under dette og jeg vet ikke da om tang eventuelt står på denne listen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Så alt er ulovlig hvis man ikke skal bruke det hver dag? Det med tang høres nesten ut som det var en politimann som har gått i lære hos napoleon som skrev. Hvis det tilfeldigvis også er utbredt brukt som våpen, så ja. Jeg er ikke jurist, så jeg vet faktisk ikke med tang - det kan tenkes at det står i en eller annen lov eller forskrift en plass hva som går inn under dette og jeg vet ikke da om tang eventuelt står på denne listen. Ok. Det burde vært enkelt. Hvor mange er blitt drept med tang? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Det store spørsmålet er om du har aktverdig grunn til å gå med farlig gjenstand. Å ha ei lita nebbtang fordi du skal gjere noke arbeid er sjølvsagt noke heilt anna enn å gå med den same tanga fordi du skal true nokon med å nappe ut neglane hans. Herregud. Er TANG ulovlig også?? Les det som skrives da, mann. Det er ikke så enkelt som enten lov eller ikke lov. Hvis du har god grunn til å bære det med deg, er det selvsagt lov. "Jeg har lyst", og "kjekt å ha" er ikke god nok grunn. På vei til dugnad er det nok helt greit å ha med seg både kniv og tang, men på byen en fredagskveld lar du disse tingene ligge hjemme. Det er ikke fryktelig vanskelig. Så alt er ulovlig hvis man ikke skal bruke det hver dag? Det med tang høres nesten ut som det var en politimann som har gått i lære hos napoleon som skrev. Poenget med å skrive loven på den måten, er for å la politiet med loven i hånd ta fra bråkmakere på by'n hva som helst de måtte bruke til å skremme folk med. Samtidig som de kan la hvem som helst bære langt verre gjenstander uten noen reaksjon, basert på politiets skjønn! Er ikke det en fantastisk bra skrevet lov, så vet ikke jeg. 3 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 [...] Poenget med å skrive loven på den måten, er for å la politiet med loven i hånd ta fra bråkmakere på by'n hva som helst de måtte bruke til å skremme folk med. Samtidig som de kan la hvem som helst bære langt verre gjenstander uten noen reaksjon, basert på politiets skjønn! Er ikke det en fantastisk bra skrevet lov, så vet ikke jeg. Eller at det er en politistat-lov der politiet kan gjøre som de vil og la deg gå i fred eller straffe deg ettersom de liker trynet ditt eller ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå