hekomo Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Det er ikke en nødvendighet at et land er helt flatt for å ha høy sykkelbruk, og feks oslo er heller ikke så bakkete, denne unnskyldningen begynner å bli litt tynnslitt. Jada, det har noe å si, men det er ikke noe generell greie som gjør sykling uegnet, og framstår mer som en unnskyldning for å ikke sykle enn noe annet. Er det de som bor innenfor Oslo sentrum som bruker bil i stedet for sykkel da? Neppe. Det er de som pendler inn til Oslo (sentrum) over ganske lange avstander. For eksempel familien jeg leste om her om dagen som bor i Oslo, men langt utenfor sentrum og der foreldrene jobber, og de måtte levere i to forskjellige barnehager på vei til jobb eller noe slikt. Det er massevis av folk som kjører bil til jobb som ikke har lange avstander til jobb. Hvem er disse, og hvorfor gjør de det? Kan du med sikkerhet si at de har noe valg? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Men du står likevel fast på at vêr og klima ikkje har noko som helst å seie når folk skal velje mellom bil/buss og sykkel?Nei, det har jeg aldri sagt. Men at klimaet skal være så mye verre i Bergen enn Trondheim må bero på sutring. So no er det Trondheim soim er den store sykkelbyen? Tidlegare drog du fram Nederland og Madison i Wisconsin. "Hvis Madison Wisconsin kan, så kan Bergen." I Bergen regnar det meir enn dobbelt so ofte og tre gonger so mykje som både i Madison og i Nederland. Kor mykje meir syklar folk i Trondheim, samanlikna med til dømes Madison og Amsterdam? Endret 2. februar 2017 av Sturle S Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Etter litt Googling varierer det veldig mye men jeg fant ut at det var ca. 1 kWt å produsere 1 liter bensin. Da kun raffineriet og ikke oljeproduksjonen. Mange raffinerier bruker også naturgass istedenfor strøm. De fleste plattformer er ikke elektrifisert men brenner naturgass for å drive arbeidet. 1 liter bensin er ca. 15-20 km men er det samme rekkevidde for elbil med 1 kWt? Min 2014 Tesla S85 har hatt ett snittforbruk på 2,36 KWh/mil på de 39.000km den har kjørt. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Ang. punkt 1; Strøm produsert på kull er den billigste strømmen å produsere. Dersom verden halverer forbruket av strøm, så er det de "grønne" produsentene som forsvinner først. Derfor blir det helt feil å si at el-biler går på kullstrøm, ettersom dette ekstraforbruket skaper markedet for de mer miljøvennlige produksjonsmetodene av strøm. https://cleantechnica.com/2016/12/25/cost-of-solar-power-vs-cost-of-wind-power-coal-nuclear-natural-gas/ Strøm fra kullkraft VAR billigst, men det er "lenge" siden det nå. Lenke til kommentar
Peter-André Rasmussen Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Artikkelforfatteren prøver så godt han kan å avlive mytene. Lykkes ikke så godt med det. Artikkelen har derfor feil overskrift. Det kunne stått "Noen myter om elbil kan avlives." Men det får vel ikke så mange klikk. Noterer meg også at "myten" om ekstrem kaste-penger-etter-elbilistene ikke var tema. Skjønner det, fordi det er definitivt ingen myte. Men sannhet. Endret 16. mars 2017 av Peter-André Rasmussen Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Misunnelse og frykt er sterke drivkrefter i Norge, også når det gjelder biler: https://www.nrk.no/norge/_elbilister-er-noen-oversubsidierte_-egoistiske-snyltere_-1.13427290 Dessverre lever vi i en tid der alternative fakta fortrenger upopulære fakta, og det er blitt sosialt akseptert å hate det man ikke liker eller kjenner. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Artikkelforfatteren prøver så godt han kan å avlive mytene. Lykkes ikke så godt med det. Artikkelen har derfor feil overskrift. Det kunne stått "Noen myter om elbil kan avlives." Men det får vel ikke så mange klikk. Noterer meg også at "myten" om ekstrem kaste-penger-etter-elbilistene ikke var tema. Skjønner det, fordi det er definitivt ingen myte. Men sannhet. Hva mener du med "kaste penger etter elbilistene"? Det er ønsket politikk å erstatte fossilbiler med elbiler på grunn av miljøet. 1 Lenke til kommentar
kajable Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Punkt nr 12 er feil. Hvis jeg kjøper 1 elbil hver måned og bare kjører denne 100km før jeg selger den, gjør jeg bare prisen på elbil lavere for personen jeg selger elbilen til. Bilen går like forbannet flere hundre tusen km i løpet av sitt livsløp, selv om ikke jeg eier den lengre. Regnestykket går ut fra at man skroter elbiler hver gang man selger. I virkeligheten har man bidratt. Hvis alle hadde kjøpt ny bil hver måned hadde regnestykket fungert, men det gjør de ikke. Det *kan* være riktig. Om jeg har en 10 år gammel fossilbil som jeg kjører 1000 km per år, og vil da trolig kjøre 10.000 km fossilt over de neste ti årene, så er det nok bedre for miljøet at jeg beholder denne bilen i stedet for å kjøpe en ny elbil. Men dette er ikke en veldig normal situasjon. I de aller, aller fleste tilfeller vil det være bedre for miljøet å bytte ut en fossilbil med en elbil i stedet for å beholde en fossilbil lengre. Problemet med de fleste hvis ikke alle elbiler er at de ikke har muligheter for takstativ/ krok. Kan ikke ta med sykler, kajakker, dra på IKEA eller fyllinga et par ganger i året. Har hatt elbil et par år, men måtte kjøpe fossilbil på ny i tillegg til elbilen da den tidligere varebilen fikk motorhavari. Skulle vært tillegsavgift på 20-30 tusen for en elbil som ikke hadde fullgod mulighet til ekstern last, slik at produsentene ble tvunget til å adressere problemet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Problemet med de fleste hvis ikke alle elbiler er at de ikke har muligheter for takstativ/ krok. Kan ikke ta med sykler, kajakker, dra på IKEA eller fyllinga et par ganger i året. Har hatt elbil et par år, men måtte kjøpe fossilbil på ny i tillegg til elbilen da den tidligere varebilen fikk motorhavari. Skulle vært tillegsavgift på 20-30 tusen for en elbil som ikke hadde fullgod mulighet til ekstern last, slik at produsentene ble tvunget til å adressere problemet. Nå kommer det jo flere med mulighet for krok, og det finnes modeller som kan lastes på tak. Men det åpenbare her er jo bare en lånebil. De aller fleste kjører lite på fyllinga, alle turene mine til ikea laster jeg inni bilen, er det noe ekstremt stort får jeg det bare levert, sykkel kan en laste inni bil, på tak eller få montert krok. Så det er ikke ett stort problem for de fleste, men for noen er krok viktig, og der er ikke de fleste elbiler enda. Men nå kommer det vell ett godt titalls biler de neste årene så det kommer alternativ der også. 1 Lenke til kommentar
FB.462301470 Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Feilen er at dere snakker om Co2 som miljøskadelig.. det er altså vår mest viktige gass etter oxygen. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Feil, nitrogen er vår nest viktigste gass. Uten den hadde alt brennbart på jorden brennt opp nokså omgående. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Vel, ting hadde blitt leit uten hydrogen også. Jeg tror ikke rangering er spesielt nyttig. Lenke til kommentar
angeland89 Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Etter litt Googling varierer det veldig mye men jeg fant ut at det var ca. 1 kWt å produsere 1 liter bensin. Da kun raffineriet og ikke oljeproduksjonen. Mange raffinerier bruker også naturgass istedenfor strøm. De fleste plattformer er ikke elektrifisert men brenner naturgass for å drive arbeidet. 1 liter bensin er ca. 15-20 km men er det samme rekkevidde for elbil med 1 kWt? Du må huske at i 1liter bensin er det også potensiale for 10kwh. Så når en elbil bruker 2kwh på mila å det er mye for en elbil, min ioniq bruker rundt 1.3-1.4 på mila motorvei 100 sone så blir det som å ha en bensinbil som bruker 0.2 l på mila. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. juli 2018 Del Skrevet 23. juli 2018 Feilen er at dere snakker om Co2 som miljøskadelig.. det er altså vår mest viktige gass etter oxygen. Siden denne tråen ble nekroet så benytter jeg anledningen til å påpeke at bare fordi noe er viktig så betyr det ikke at mer automatisk er bedre. Alt liv er avhengig av vann, men det betyr ikke at alt liv på jorden er skapt for å leve i vannet. Vi mennesker kan for eksempel drukne hvis det blir for mye vann. 1 Lenke til kommentar
Stopp veisaltingen Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Neida, man behøver ikke å legge om avgiftssystemet for at elbilene skal kunne betale for veislitasjen. Vi har et stadig tettere bomsystem der de kan avkreves betaling. Bommene finnes primært i tett befolkede områder, men det er jo bare der elbilene er et reelt alternativ. Siden elbilene ikke betaler gjennom drivstoffet, burde de betale høyere bomavgift enn fossilbilene, men der slipper de også igjennom gratis! Lenke til kommentar
trikola Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Og tenk bare på rutebussene: start-stopp hele dagen og stor aksellast. Men bompenger? Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Neida, man behøver ikke å legge om avgiftssystemet for at elbilene skal kunne betale for veislitasjen. Vi har et stadig tettere bomsystem der de kan avkreves betaling. Bommene finnes primært i tett befolkede områder, men det er jo bare der elbilene er et reelt alternativ. Siden elbilene ikke betaler gjennom drivstoffet, burde de betale høyere bomavgift enn fossilbilene, men der slipper de også igjennom gratis!Avgiftsandelen av prisen på fossil diesel og fornybar strøm er omtrent det samme, så man bør heller si at det er dieselbilene som ikke betaler for seg. Forskjellen er bare at det heter veibruksavgift og CO2 avgift på dieselen og elavgift på strømmen, men de går begge i samme potten. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Avgiftsandelen av prisen på fossil diesel og fornybar strøm er omtrent det samme, så man bør heller si at det er dieselbilene som ikke betaler for seg. Forskjellen er bare at det heter veibruksavgift og CO2 avgift på dieselen og elavgift på strømmen, men de går begge i samme potten. Når bilparken blir elektrisk må nok staten ta inn det tapte fra diesel- og bensinavgiften gjennom el-avgifter. I dag betaler vi ca kr 9,-/l av en pumpepris på kr 15,-/l, og dersom bilen bruker 0,5l/mil blir det kr 4,50 til staten. En elektrisk bil bruker 2 kWh/mil og det er kr 0,35/kWh i avgifter som blir kr 0,70/mil. Skal staten erstatte inntektstapet ved overgangen til elektriske biler må nok avgiftene dobles, men fortsatt har vi billig strøm i Norge. Egentlig ingen katastrofe, så jeg er tilhenger av en slik avgiftsomlegging i kampen for et bedre klima. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Når bilparken blir elektrisk må nok staten ta inn det tapte fra diesel- og bensinavgiften gjennom el-avgifter. I dag betaler vi ca kr 9,-/l av en pumpepris på kr 15,-/l, og dersom bilen bruker 0,5l/mil blir det kr 4,50 til staten. En elektrisk bil bruker 2 kWh/mil og det er kr 0,35/kWh i avgifter som blir kr 0,70/mil. Skal staten erstatte inntektstapet ved overgangen til elektriske biler må nok avgiftene dobles, men fortsatt har vi billig strøm i Norge. Egentlig ingen katastrofe, så jeg er tilhenger av en slik avgiftsomlegging i kampen for et bedre klima. Tidligere hadde jeg bensinbil som brukte 1 liter bensin (ca 9kWh) pr mil, noe som da var ganske vanlig, så gikk jeg over til dieselbil som brukte 0,55 liter diesel (ca 6kWh)pr mil, og nå kjører jeg elbil som bruker ca 1,8kWh strøm pr mil. Statens avgiftstap på drivstoff var større da jeg byttet fra eldre bensinbil til dieselbil enn da jeg byttet fra dieselbil til elbil, hvorfor er det da bare når man bytter til strøm at avgiftstapet blir et problem? Man burde jo mye heller økt drivstoffavgiftene for noen år siden da folk byttet til mer drivstoffgjerrige biler? 2 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Tidligere hadde jeg bensinbil som brukte 1 liter bensin (ca 9kWh) pr mil, noe som da var ganske vanlig, så gikk jeg over til dieselbil som brukte 0,55 liter diesel (ca 6kWh)pr mil, og nå kjører jeg elbil som bruker ca 1,8kWh strøm pr mil. Statens avgiftstap på drivstoff var større da jeg byttet fra eldre bensinbil til dieselbil enn da jeg byttet fra dieselbil til elbil, hvorfor er det da bare når man bytter til strøm at avgiftstapet blir et problem? Man burde jo mye heller økt drivstoffavgiftene for noen år siden da folk byttet til mer drivstoffgjerrige biler? Avgiftstap er et problem for fellesskapet, uansett. Skal vi opprettholde godene må vi betale skatt. Det er det totale skattetrykket som er interessant, og ved å lage regneark kan en skaffe seg et realistisk bilde av sammenhengene. Ca 60% av lønnen til alle som arbeider havner tilbake hos fellesskapet, og skaffer staten 400 mrd. Bedriftsbeskatningen skaffer staten 80 mrd. Avgiftene knyttet til bilbruk tror jeg er i størrelsesorden 25 mrd. Ved å legge fossil vs elektrisk bil inn i regneark finner jeg at i mitt tilfelle kommer jeg ut med en 1000 lapp i pluss, selv om staten skulle finne på å legge 30 øre ekstra avgifter på strømmen for å dekke tapet ved å gå fra fossil til elektrisk bilpark. Dersom alle strømkundene betalte 30 øre ekstra får staten inn 39 mrd. og staten går 14 mrd. i pluss. Regnearket viser at det er ikke noe stort offer for oss i Norge å ta på oss ledertrøya i klimakampen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå