fobian Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Hei, i det siste her jeg gått og tenkt på hva jeg skal bli . Går nå siste åre på videreående og har så og si null peiling på hva jeg vil. Går sikkert ut med mellom 4.5 og 4.7 i snitt pluss realfagspoeng(4). Så jeg lurer på om dere kunne hjelpet meg med å finne ut hvilke yrke eller utdanning jeg burde velge. Jeg kan fortelle kanskje hva jeg liker. For det første er jeg ganske skolelei. Og jeg har valgt realfag bare for å få ekstra studiepoeng. Så jeg er ikke noe spessielt flink i de.Det jeg har hatt stor interesse for er sosiale media. Jeg har blitt fasinert over hvordan folk på sosial media platformer blir kjente. Hvordan skaffer de seg følgere følgere og bygge opp en following på Instagram, Youtube etc. Jeg selv har prøvt på å lage f.eks en Instagram konto. Med målet å få mest mulig følgere. Har selvsagt ikke lykkes, men jeg synes det var veldig intresant prosess. I tillegg har jeg drømt om å skape noe. Skape et varemerke. Alt fra klesmerke til til et nyhetskanal Så har jeg vært interesert i kjendis livene(jeg vet det er veldig klisje og ganske barnslig). Jeg har tenkt at det hadde vært intresant å jobbe innefor underholdningsbransjen. Kanskje jobbe som kjendis manager etc. Hva tenker dere? Hvilke muligheter har du der? Men igjen, hvordan blir man det?Jeg ser selv at jeg kanskje burde studere noe innefor markedsføring. Men igjen det er så er det så mye fordypningen i markedsføring studier at det blir overveldende. Men det jeg lurer på hvilke yrker muligheter har jeg etter studier og hvor blir det best betal? Fordi økonomi er selvsagt en viktig faktor i valget mitt. I tillegg hvordan vil arbeidsmarkedet se ut i nær fremmtid for yrker som er innenfor markedsføring og økonomi etc..? Så hva tenker dere at jeg burde se på? Lenke til kommentar
almond Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Markedsføring, Medier, Kommunikasjon. Søk deg frem til studier med disse stikkordene, så tror jeg du finner noe du kan like. Mange av disse er tilbudt av privatskoler, som koster masse penger, men er dekket av lånekassen i form av lån, opp til deg hva du synes om det. Her er derimot noen fra NTNU: Klikk deg inn på sidene og se på f.eks 'Studiets oppbyggning' for å se hva fagene går ut på. Medievitenskap i Trondheim: https://www.ntnu.no/studier/bmv Markedsføring og Ledelse i Ålesund: https://www.ntnu.no/studier/359ml Teknologidesign og Ledelse i Gjøvik: https://www.ntnu.no/studier/btekd Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Det er selvsagt ikke så lett å fortelle deg hva du skal studere/ jobbe med, men jeg får følelsen av at du egentlig er ute etter å bli rik/kjendis uten å gjøre andre ting enn det som passer deg. Det er, som du sikkert oppdaget med Instagram-profilen din, ikke så lett. Det er trolig dårligere sannsynlighet å få suksess der enn det er å få 7 rette i Lotto (1:5,4 mill). Ikke noe å satse på, med andre ord. Det første du bør gjøre er å innfinne deg med at alle utdanninger og yrker krever innsats. Om du føler det er markedsføring eller en annen retning som gir deg grunnmuren du trenger for å gjennomføre det du vil må du finne ut av selv. Rådgivere på skolen kan kanskje hjelpe deg på veien? 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Vent med å utdanne deg. Prøv å finne deg en jobb du trives greit i og jobb og lev litt. Så kan du heller studere når du vet hva du vil. 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Det er helt greit å ta et eller flere år pause, når du ikke vet og er veldig skolelei. du har vel gådd 13 år på skole Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Det vil alltid være behov for elektrikere, rørleggere, og helsepersonell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå