Geekeern Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 (endret) Driver selvstendig ENK(Firma A) og er pr. d.d. innleid som konsulent til å driven butikk der butikken tilbyr reparasjon av forbrukerelektronikk. Hovedproduktet/tjenesten er i reparasjonstjenester. De tilbyr også tilbehør til produktene de reparerer. Jeg har lenge hatt tanke om å drive noe ved siden av og nå kommet fram til at mest aktuelle er å drive enn nettbutikk(Firma B) der jeg i første omgang tilbyr tilbehør som hovedprodukt. Her blir det opprette nytt AS foretak og adskilt fra ENK Hva tenker dere, tror du/dere at kunden som der jeg er innleid som konsulent fra Firma A vil reagere på at jeg driver egen nettbutikk og tilbyr tilbehør gjennom Firma B? Jeg mener jo det at enn så lenge kunden gjennom Firma A ikke tilbyr tilbehør som hovedprodukt, så kan ikke de henge seg at man driver Firma B der man tilbyr tilbehør som hovedprodukt. Jeg har Firma B under planlegging og snart klar for lansering. Hva kan konsekvensen være for Firma A og hva kan man forvente av reaksjon av kunden på Firma A? Endret 20. januar 2017 av Geekeern Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 (endret) Hadde jeg drevet firma som du jobber for, og du startet egen bedrift som på noe som helst vis gikk i konkurranse mot bedriften jeg drev ville du blitt vist døra raskt og greit. Endret 20. januar 2017 av archongamer 2 Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 20. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2017 Hadde jeg drevet firma som du jobber for, og du startet egen bedrift som på noe som helst vis gikk i konkurranse mot bedriften jeg drev ville du blitt vist døra raskt og greit. Heei Archongamer, takk for svar kan du også begrunne på hvorfor du mener det, og hvordan du ser på det som konkurranse når man ikke tilbyr samme hovedprodukt? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Firma A tilbyr X, kunde kjøper X og driver med Y, firma B tilbyr Z? Burde ikke være et problem det vel. Forventet reaksjon? Vanskelig å si, det er forskjell på folk. Verste som kan skje er at du får fyken. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 (endret) Hadde jeg drevet firma som du jobber for, og du startet egen bedrift som på noe som helst vis gikk i konkurranse mot bedriften jeg drev ville du blitt vist døra raskt og greit. Heei Archongamer, takk for svar kan du også begrunne på hvorfor du mener det, og hvordan du ser på det som konkurranse når man ikke tilbyr samme hovedprodukt? Slik jeg forstår deg vil dere selge de samme produktene, bare at det firmaet du er innled av har dette produktet som et biprodukt, mens du skal ha det som ditt hovedprodukt? Hadde jeg drevet et firma så ville ikke jeg likt at en konkurrent på noe jeg selger, være seg hoved eller biprodukt, hadde innsyn i feks innkjøpsavtaler, marginer, fortjeneste osv. Dermed ville jeg heller aldri ansatt eller beholdt noen som jobbet for en. Endret 20. januar 2017 av archongamer Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 20. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2017 Hadde jeg drevet firma som du jobber for, og du startet egen bedrift som på noe som helst vis gikk i konkurranse mot bedriften jeg drev ville du blitt vist døra raskt og greit. Heei Archongamer, takk for svar kan du også begrunne på hvorfor du mener det, og hvordan du ser på det som konkurranse når man ikke tilbyr samme hovedprodukt? Slik jeg forstår deg vil dere selge de samme produktene, bare at det firmaet du er innled av har dette prduktet som et biprodukt, mens du skal ha det som ditt hovedprodukt? Hadde jeg drevet et firma så ville ikke jeg likt at en konkurrent på noe jeg selger, være seg hoved eller biprodukt, hadde innsyn i feks innkjøpsavtaler, marginer, fortjeneste osv. Dermed ville jeg heller aldri ansatt eller beholdt noen som jobbet for en. hvorstår poenget ditt, men hva med å si at det produktene ikek er fra samme leverandør og helt annet merke på produktene? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Har ikke mye å si så lenge produktene gjør det samme, og retter seg mot de samme kundene. Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Innenfor arbeidsretten har arbeidstaker en lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver. I dette begrepet ligger det at arbeidstaker skal opptre lojalt overfor arbeidsgiver. Det vil dermed si at hvis du er ansatt i en bedrift og velger å ha et sidegjøremål som er i direkte konkurranse med ditt primære virke, så vil dette anses som brudd på lojalitetsplikten, og følgelig grunnlag for saklig oppsigelse. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 Innenfor arbeidsretten har arbeidstaker en lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver. I dette begrepet ligger det at arbeidstaker skal opptre lojalt overfor arbeidsgiver. Det vil dermed si at hvis du er ansatt i en bedrift og velger å ha et sidegjøremål som er i direkte konkurranse med ditt primære virke, så vil dette anses som brudd på lojalitetsplikten, og følgelig grunnlag for saklig oppsigelse. i dette tilfellet er jeg ikke ansatt, men innleid konsulent fra mitt eget ENK foretak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå