Gå til innhold

Vil fjerne aldersgrensen for å ta lappen

VRK18

Anbefalte innlegg

Hvorfor er du så opphengt i alder?

Jeg ser gjerne at kvalifiserte personer kjører bil, og ukvalifiserte lar være.

Forsåvidt enig i at det er de kvalifiserte som får lappen. Hvor i prosessen og etter hvor mange kurs og tusenvis av kroner tenker du man skal finne ut av vedkommendes egnethet? Skal det fortsatt være svv som har det siste ordet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er du så opphengt i alder?

Jeg ser gjerne at kvalifiserte personer kjører bil, og ukvalifiserte lar være.

Forsåvidt enig i at det er de kvalifiserte som får lappen. Hvor i prosessen og etter hvor mange kurs og tusenvis av kroner tenker du man skal finne ut av vedkommendes egnethet? Skal det fortsatt være svv som har det siste ordet?

Det er en annen diskusjon. Jeg mener at det er eier av veien som skal sette kravene. Hva de er vil derfor kunne variere.

Lenke til kommentar

Liberalister lever jo ikke i det vanlige univers.

Det har jo i mange tiår vært kjent for psykologer at folk, avhengig av erfaringer de har gjort seg, ser verden på en annen måte. De oppfatter ting som andre ikke oppfatter.

Problemet er at liberalister ikke baserer seg på emiri og erfaringer, men på virkelighetsfjern synsing.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at selv om mange unge mennesker formelt sett oppnår godkjent kjørekompetanse så er de fortsatt overrepresentert i ulykker. Dette er blant annet fordi de har en annen risikoatferd enn f.eks. de med ferdig utviklet frontallapp. De yngste førerne tar rett og slett større risiko. De gir blaffen i for eksempel kravet om aktsom kjøring og tilpasning av hastighet. Formell godkjenning innebærer altså ikke egnethet. Og det er stor sammenheng mellom alder og egnethet.

Men igjen, liberalister vil jo ikke engang stille krav om godkjent kjøreopplæring og prøve, så hva i helvete er det de driver med egentlig?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Riktig, så den veien jeg eier utenfor gården min vil jeg da sette en 25års grense på, da det er så mange umodne 18- og 19-åringer som råner opp og ned der.

Tenker du at det skal skiltes langs veien hvilken aldersgrense det er for å kjøre der?

Ikke noe mer enn naboen min skilter at folk ikke kan kjøre inn i oppkjørselen hans.

Du kan jo heller skilte med at det er ulovlig med farlig kjøring?

Lenke til kommentar

Det har jo i mange tiår vært kjent for psykologer at folk, avhengig av erfaringer de har gjort seg, ser verden på en annen måte. De oppfatter ting som andre ikke oppfatter.
Problemet er at liberalister ikke baserer seg på emiri og erfaringer, men på virkelighetsfjern synsing.

Det er nettopp det man gjør. Liberalisme er slik vi alle lever til vanlig. Liberalister løfter de samme prinsipper opp på makronivå, istedenfor å oppføere seg som hyklere slik som andre folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men igjen, liberalister vil jo ikke engang stille krav om godkjent kjøreopplæring og prøve, så hva i helvete er det de driver med egentlig?

Staten, i likhet med liberalister, stiller heller ingen krav til godkjent kjøreopplæring og prøve for kjøring på private veier, så hva i helvete er det de driver med egentlig?

Lenke til kommentar

Riktig, så den veien jeg eier utenfor gården min vil jeg da sette en 25års grense på, da det er så mange umodne 18- og 19-åringer som råner opp og ned der.

Tenker du at det skal skiltes langs veien hvilken aldersgrense det er for å kjøre der?

Ikke noe mer enn naboen min skilter at folk ikke kan kjøre inn i oppkjørselen hans.

Hvordan skal man ellers vite aldersgrensen på veien man kjører på?

Ulovlig, farlig kjøring og alder er vel noe som ofte går hånd i hånd.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det man gjør. Liberalisme er slik vi alle lever til vanlig. Liberalister løfter de samme prinsipper opp på makronivå, istedenfor å oppføere seg som hyklere slik som andre folk.

Nei, liberalister forutsetter at mennesker ikke har menneskelige egenskaper. De forutsetter at mennesket har ubegrenset mental kapasitet, og at mennesker i et samfunn egentlig lever fullstendig separat og uten å påvirke hverandre, med unntak av når de inngår direkte avtaler.

Staten, i likhet med liberalister, stiller heller ingen krav til godkjent kjøreopplæring og prøve for kjøring på private veier, så hva i helvete er det de driver med egentlig?

Joda, staten krever det også på privat vei.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man ellers vite aldersgrensen på veien man kjører på?

Ulovlig, farlig kjøring og alder er vel noe som ofte går hånd i hånd.

Står det 18 års aldersgrense når man kommer inn i Norge?

Men hvis man skilter med farlig kjøring, så trenger man kanskje ikke å i tillegg skilte med aldersgrense?

Lenke til kommentar

Nei, liberalister forutsetter at mennesker ikke har menneskelige egenskaper. De forutsetter at mennesket har ubegrenset mental kapasitet, og at mennesker i et samfunn egentlig lever fullstendig separat og uten å påvirke hverandre, med unntak av når de inngår direkte avtaler.

Joda, staten krever det også på privat vei.

Nei.

Du har rett. Er kun enkelte private veier det er lov å kjøre tydeligvis. http://www.vg.no/rampelys/bil-og-miljoe/her-raakjoerer-leo-ajkic-i-140-km-t-uten-lappen/a/10129894/

Lenke til kommentar

Men hvis man skilter med farlig kjøring, så trenger man kanskje ikke å i tillegg skilte med aldersgrense?

Nope, og det er vel fordi det er den samme aldersgrensen over hele fjøla i Europa. Mulig man kan ta kl b som 17åring i UK, men da bare kjøre innenfor landets grenser inntil fylte 18. Og Danmark innførte 17år ifjor (?), men med restriksjoner..

Det burde ikke være nødvendig å skilte med farlig kjøring, da det er noe voksne og modne mennesker skjønner at man ikke skal gjøre på offentlig vei :) men likevel er det de unge trafikantene som stiller med høye tall når det kommer til denne type kjøring.. Tror du det blir bedre om man fjerner aldersgrensen da? :)

Lenke til kommentar

Fjern selvkjørte kjøretøy! Automatisèr dem. Så trenger man ikke verken førerkort eller evne.

Kan hende mange med 30-50 års kjøreerfaring uten uhell av betydning er sterkt uenig med deg.

Jeg har sans for at man må bevise kjøreferdigheter for å slippe til alene, uten instruktør, men da uten at staten skal bedrive kontrollen - som egentlig bare handler om å dra inn kroner i kassa til tvangsmakta.

Lenke til kommentar

Nope, og det er vel fordi det er den samme aldersgrensen over hele fjøla i Europa. Mulig man kan ta kl b som 17åring i UK, men da bare kjøre innenfor landets grenser inntil fylte 18. Og Danmark innførte 17år ifjor (?), men med restriksjoner..

Det burde ikke være nødvendig å skilte med farlig kjøring, da det er noe voksne og modne mennesker skjønner at man ikke skal gjøre på offentlig vei :) men likevel er det de unge trafikantene som stiller med høye tall når det kommer til denne type kjøring.. Tror du det blir bedre om man fjerner aldersgrensen da? :)

Jeg tror det definitivt blir bedre for de som både er gode sjåfører og er under 18.

Lenke til kommentar

Jeg har sans for at man må bevise kjøreferdigheter for å slippe til alene, uten instruktør, men da uten at staten skal bedrive kontrollen - som egentlig bare handler om å dra inn kroner i kassa til tvangsmakta.

Nei, kjøreopplæring handler om trygg trafikk. Og Norge, med en av verdens strengeste trafikklovgivninger, har også blant verdens tryggeste veier.

Lenke til kommentar

Nei, kjøreopplæring handler om trygg trafikk. Og Norge, med en av verdens strengeste trafikklovgivninger, har også blant verdens tryggeste veier.

Det er jo direkte tullprat, Norge har noen av de dårligste og farligste veiene. Men med lave fartsgrenser og god opplæring er dødstallene lave. I de fleste andre land i Europa er det vanlig med 100 km/t utenfor tettbygde strøk mens det er 80 i Norge. Mange plasser er det satt ned ytterligere til 70 km/t.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller fjernet alderssystemet på skolene slik at de kan formes etter kunnskap og ikke alder.

Det er det vel på sett å vis?

Man kan hoppe over trinn eller måtte ta trinn på nytt når ferdighetene ligger føre eller etter gitt aldernivå.

Det skjer nærmest aldri, fordi det er et alderssystem. Hadde man tatt alder helt ut av bildet ville det vært mye enklere for skolen, foreldrene, og eleven å bli plassert i en annen klasse. Endret av Sir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...