oppat Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Du må skille mellom autonom og autopilot, det er noe mange sliter med, tydeligvis. Tenk på en autopilot i ett fly, hva gjør den? Gjør Tesla det samme? Ja. Det eneste som er "markedsført" feil er at folk ikke klarer å se forskjellen på autopilot og autonom. Det er der problemet ligger, ikke i navnet eller markedsføringen. Hva? Kundene dør pga at de stoler på autopiloten og du legger skylden på at kunden ikke har forstått forskjellen på autopilot og autonom kjøring. Ansvaret for å sørge for at kunden forstår dette ligger 100% på Tesla. Det er absolutt ikke samme situasjon som en autopilot i et fly hvor de som opererer den har mange års utdannelse og trening i å vite hvordan den fungerer. Det er typisk teknologer å skylde på brukerne når markedsføringen indikerer at et produkt lover noe teknikken ikke klarer å holde. Slik har det alltid vært i teknologibransjen. Det er kynisk og umoralsk. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Hva? Kundene dør pga at de stoler på autopiloten og du legger skylden på at kunden ikke har forstått forskjellen på autopilot og autonom kjøring. Ansvaret for å sørge for at kunden forstår dette ligger 100% på Tesla. Det er absolutt ikke samme situasjon som en autopilot i et fly hvor de som opererer den har mange års utdannelse og trening i å vite hvordan den fungerer. Det er typisk teknologer å skylde på brukerne når markedsføringen indikerer at et produkt lover noe teknikken ikke klarer å holde. Slik har det alltid vært i teknologibransjen. Det er kynisk og umoralsk. Nå er det jo nettopp ferdig etterforsket og det er ikke autopilot sin feil, kan du ikke lese? Det var førerfeil. Jeg er ganske sikker på at han forsto forskjellen da han var ganske aktiv ved å vise bilen sin på youtube. Ansvaret ligger på Tesla? Har de ansvar for å lære deg integral også? De har en manual med en funksjonsbeskrivelse som en skal signere på at en har lest. Det er mer enn nok, men at de kunne gjort det enda bedre for mindre begavede mennesker er godt mulig. Ja det er teknologene sin feil, eller hva var det etterforskningen sa nå igjen? Nei det er folk som ikke klarer å skille ord som er problemet, søk opp autopilot og dens funksjoner også forklarer du hva som er feil med Tesla sin ordbruk. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Hvorfor kalles det autopilot når systemet åpenbart ikke er i nærheten av å fungere som en automatisk pilot - dvs styre bilen automatisk på en sikker måte? Finst det nokon type autopilot, for fly, båtar eller bilar, som hevdar dei kan styre fartyet på ein sikker måte? Hundrevis av flyulukker, fleire her i landet, har skjedd fordi fly har flydd rett i ein fjellvegg eller i bakken eller tomt for drivstoff på autopilot. Båtar har gått på grunn på autopilot. Autopilot til fly og båtar er ikkje avskaffa eller rekna som farleg av den grunn. Ein autopilot gjer ikkje anna enn å avlaste føraren, slik at føraren kan fokusere meir på å føre fartyet. Om føraren ikkje gjer jobben sin, men brukar den frigjorde kapasiteten til noko anna enn å føre fartyet, kan autopiloten vere meir til skade enn til nytte. Autopiloten til Tesla kan avlaste føraren i arbeidet med å halde farten og bilen på vegen, slik at føraren kan fokusere meir på køyringa. Han kan òg svinge unna eller bremse for hindringar som føraren ikkje ser. Difor er det færre ulukker med autopilot. Det same gjeld forresten fly. Eit fly kan fly inn i ein fjellvegg på autopilot, eller fly rett fram til flyet er tomt for drivstoff, men dei fleste gjer det ikkje. Tvert imot er piloten utkvilt når han kjem fram og skal lande, og meir fokusert under dei mest krevjande fasane av flyginga. 1 Lenke til kommentar
Halvor (Raknes) Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 De konkluderer med at Autopilot, i likhet med alle andre førerstøttesystemer, krever at føreren har fullt fokus på kjøringen, og skal være klar til å ta over når som helst for å unngå ulykker. Det må da være et fullstendig urimelig premiss? Dette blir som liten skrift eller som de kilometerlange bruksbetingelsestekstene man klikker at man har lest og er enig i når man registrerer seg på nettsteder. Her vil vel førerne i realiteten i mange tilfeller fokusere vekk fra bilkjøringen i mangfoldige sekunder av gangen, helt uavhengig av hva en slik pro forma-klausul måtte stipulere! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Hvorfor er det fullstendig urimelig å forvente at føreren har fullt fokus på kjøringen? Som det gjentas her flere ganger, systemet til Tesla er et støttesystem - den gjør ikke bilen autonom. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 De konkluderer med at Autopilot, i likhet med alle andre førerstøttesystemer, krever at føreren har fullt fokus på kjøringen, og skal være klar til å ta over når som helst for å unngå ulykker. Det må da være et fullstendig urimelig premiss? Dette blir som liten skrift eller som de kilometerlange bruksbetingelsestekstene man klikker at man har lest og er enig i når man registrerer seg på nettsteder. Her vil vel førerne i realiteten i mange tilfeller fokusere vekk fra bilkjøringen i mangfoldige sekunder av gangen, helt uavhengig av hva en slik pro forma-klausul måtte stipulere! Folk som driver med andre ting når de kjører gjør det uavhengig av hvilke førerassistent system de har, som autopilot pr i dag er. Men at en kan bli fristet til å dra det lenger er en reell mulighet, absolutt. Det er gjort "grep" for å skjerpe inn på dette som at en ikke får bruke det om en ikke gir input til bilen at en følger med osv. Lenke til kommentar
steinrik Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Ikke minst kom de frem til at ulykker har gått ned rundt 40% etter at AP ble innført i Tesla'ene. Tragisk ulykke men ikke noe overraskende resultat av etterforskningen. Det er jo tross alt godt forklart i manualen. Skulle det ikke egentlig bare mangle, det er jo både en sjåfør og en diger datamaskin som overvåker kjøringen.Bare 40 % er vel faktisk ganske skuffende, med tanke på hvor mye dette systemet koster, hvor lang tid det har tattt å utvikle og hvor teknisk komplisert det er oppbygd. Disse systemene er fremdeles umodne Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Ikke minst kom de frem til at ulykker har gått ned rundt 40% etter at AP ble innført i Tesla'ene. Tragisk ulykke men ikke noe overraskende resultat av etterforskningen. Det er jo tross alt godt forklart i manualen. Skulle det ikke egentlig bare mangle, det er jo både en sjåfør og en diger datamaskin som overvåker kjøringen.Bare 40 % er vel faktisk ganske skuffende, med tanke på hvor mye dette systemet koster, hvor lang tid det har tattt å utvikle og hvor teknisk komplisert det er oppbygd. Disse systemene er fremdeles umodne I motsetning til 18-åringer som nettopp har fått lappen, eller 50-åringer som plutselig innser at livet snart er over så de må kjøpe rask bil NÅ!!!? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå